Visa alla bilder
Visa film

SAAB 900S 2,0 16V — 1993

Sista årsmodellen av Saab 900 S OG med 16-ventilsmotor och lätttrycksturbo. Såldes ny i Schweiz och kom till Sverige 2012.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En perfekt instegsbil för den som vill ha en körklar Saab Turbo av klassisk modell. Vi hittar inga större anmärkningar. Här kan Saab-entusiasten göra mycket själv, som kan få bilen ännu snyggare. En rejäl rekond låter som en god start. Sedan kan man förbättra lite varje vinter och köra med glädje varje sommar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
58 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17171
ÅMÅL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 900S 2,0 16V?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En perfekt instegsbil för den som vill ha en körklar Saab Turbo av klassisk modell. Vi hittar inga större anmärkningar. Här kan Saab-entusiasten göra mycket själv, som kan få bilen ännu snyggare. En rejäl rekond låter som en god start. Sedan kan man förbättra lite varje vinter och köra med glädje varje sommar."

Beskrivning

Ägs i dag av en Saab-man i Åmål som äger flera bilar av det ädla märket. Han köpte bilen 2013 av importören som ärvt bilen av en släkting i Schweiz. Såvitt vi förstått har bilen dessförinnan funnits inom samma släkt i Schweiz sen ny. När den kom till Sverige hade den rullat cirka 180000 km. Nuvarande mätarställning är 198747 km, motsvarande 19 874 svenska mil. Vi har fått fram siffran 4 ägare inom samma familj, inklusive släktingen som importerade bilen till Sverige, samt nuvarande ägare. Totalt 5 ägare således.

Ägaren gillar sin bil och köpte bilen för att behålla den och har skaffat en del reservdelar inför framtiden. Tyvärr har han varken tid eller plats för bilen. Dessa reservdelar är Inget som behöver bytas direkt, utan mer bra-att-ha-grejer. Dessa medföljer i bagageluckan. Se separata bilder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
    2012-01-16 
  • Avläst mätarställning
    198747 km 
  • Kw / hk
    104 / 141 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    plysch 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går mycket fin i motor och växellåda. Lätttrycksturbo med angiven effekt på 141 hk. Besiktad och godkänd för trafik fram till 2024-09-30.

  • Skick interiör:

    Inredning med mindre bruksslitage. Ser bra ut. Innertaket är inte lika snyggt och behöver översyn. Se bilderna. Samtliga 4 original gummimattor finns och medföljer löst.

  • Skick exteriör:

    Snygg grön kulör som man inte ser så ofta på 900'an. Klarlacken har släppt på några ställen. Bland annat på motorhuven, i form av små runda märken. Inget jättestort. Finns ett begränsat område där klarlacken är matt/sliten på förardörren. I övrigt normalt med stenskott och lackslitage. Se bilderna. Utrustad med 15-tum Saab tillbehörs aluminiumfälgar. Vi har hittat en liten rostskada vid reservhjulet, se bild.

  • Skick helhet:

    Ger ett gott helhetsintryck. Bilen förefaller vara i ett gott bruksskick som man kan förbättra allt eftersom.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-16
Ursprungsbesiktning: 2012-01-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2012-01-16 (930101)
Senast godkända besiktning: 2022-09-15
Besiktigad tom: 2024-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Den första generationen Saab 900 såldes mellan 1978 och 1994. Den hade när den kom stora likheter med Saab 99 och var i själva verket en större och bekvämare vidareutveckling av 99:an med samma motor, B-motorn. På USA-marknaden kom flera återförsäljare att ha problem med begreppet ny då likheter med den gamla 99:an var så slående.



Marknadsavdelningen såg ett minskande intresse för Saab 99 och de ekonomiska resurser som krävdes för att ta fram en helt ny bil saknades. Men nya amerikanska krockkrav och ett näst intill fullproppat motorrum när turbon installerades ställde krav på ett nytt frontparti. Marknadsavdelningen såg här även en möjlighet att ta ett skala upp modellen till en större och lyxigare bil i ett segment där bilarna inte var lika priskänsliga som i de lägre prisklasserna.



Mitt och bakparti lämnades nästan orörda men förutom de interiöra förändringar, främst den nya och moderna instrumentpanelen, ny vindruta och mer effektiva strålkastare i den nya fronten, var de största förändringarna en 21 cm längre bil (varav 9 cm var längre stötfångare), 5,2 cm längre axelavstånd och 2 centimeter bredare spårvidd än Saab 99. Trots den större karossen kunde man genom att använda t.ex. aluminium istället för stål i vissa detaljer hålla vikten nere så att den nya bilen bara vägde 20 kg mer än sin föregångare[1].



Framvagnskonstruktionen bibehölls nästan intakt men förstärktes och trimmades in och justerades med andra hjulvinklar och mer optimala placeringar av dämpare och fjädrar.



Saab 900 spann vidare på halvkombi-konceptet och fanns i 3- och 5-dörrarsutförande. En sedanmodell introducerades som 1981 års modell.



1986 breddades 900-programmet då man lanserade en cabrioletversion som tillverkades i finska Nystad. Den öppna bilen innebar stora försäljningsframgångar framförallt på den viktiga USA-marknaden, den var, för att vara en öppen bil, väldigt ombonad vilket satte en ny trend och gjorde att den blev populär som året runt-bil. Fronten och stötfångarna bytte utseende på 1987 års modell. Saab 900 hör till Saabs genom tiderna mest välkända modeller.



Den första generationens Saab 900 förekom som sedan (2 dörrar från och med 1984 års modell och 4 dörrar från och med 1981 års modell), halvkombi (3 eller 5 dörrar) och öppen bil (2 dörrar, från och med 1986 års modell), med ett antal motoralternativ som alla var tvåliters fyrcylindriga bensinmotorer, men vars bränslematning (förgasare/insprutning/turbo) varierade. Dessutom tillverkades en 20 cm förlängd version av fyradörrarsmodellen, benämnd 900 CD, 1981-1986. Förutom det ökade utrymmet var denna version extra lyxigt inredd och fanns endast med turbomotor. Endast cirka 500 exemplar gjordes av 900 CD.

Lagerort och visningsinfo

OBS! Visas i vår monter under Saab Museum Festival 2024 under Lördagen den 8/6 mellan 10:00-17:00

Lagerort: Åmål

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG