Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-4X Aero 2,8T XWD — 2011

En härlig fullutrustad SUV i fint skick. Modellen hann knappt börja tillverkas, innan det var över. Här finns chansen att bli nästa ägare, till finalen av ett kapitel i svensk motorhistorik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen är förutom sin intressanta historik inom GM/Saab och slutfasen av tillverkningen, dessutom en relativt unik vagn med all sin utrustning och påkostade skick. Den nuvarande ägaren och Saab-entusiasten har här gått "all in"."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
240 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16981
SOLNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-4X Aero 2,8T XWD?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen är förutom sin intressanta historik inom GM/Saab och slutfasen av tillverkningen, dessutom en relativt unik vagn med all sin utrustning och påkostade skick. Den nuvarande ägaren och Saab-entusiasten har här gått "all in"."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades och såldes ny i USA och har varit i Texas och Florida, med tre ägare, innan den kom till Sverige. Det är bil nummer tio från slutet och byggdes den 12 juli 2011. Det är en California utsläppsversion och bilen är fullutrustad: Dimond Silver med svart perforerat läder. Sätesminnen, Cargo rail, Passive entry, Remote start, Panoramaglastak, Strålkastartvätt, Regnsensor, TV-skärmar i baksäte RSE (Rear Seat Entertainment) med Blue Tooth hörlurar och fjärrkontroll, Trezoons AC, Navigator, Backspegel avbländbar, Elinfällda backspeglar, Drive Sense (Sport och komfortläge), Justerbara pedaler, Sätesvärme fram och bak, Sätesfläktar, 20 tums hjul, DRL (Daytime Running Lights ljusautomatik), Främre dimljus, Xenon, Elbaklucka, Ambient light, XM-radio, Blue Tooth, Bose ljudsystem med 10 högtalare samt Parkeringssensorer och Backkamera. Bilen är dessutom extrautrustad med SBZA (Side Blind Zone Alert), Dödavinklen varning i backspeglar -fanns aldrig i original men skulle komma till årsmodell 2012, se kompletterande bilder, TPMS sensorer i sommarhjulen, Dragkrok och Dimljus bak (original i EU 2012).

Nuvarande ägare, som blev ägare nummer fyra, förvärvade bilen i augusti 2021 har kostat på vagnen och låtit göra: Renovering och rostskydd av hela underredet, se kompletterande bilder. Blästrat underrede och lösa delar. Epoxigrund samt epoxifärg har lagts på, därefter rostskydd. Även balkarna är fyllda. Kedjebyte, med ny kedjesträckare, drev och skenor och nytt mellanrör till turbon våren 2024. Ny led-ramp bak. Nya EU-strålkastare fram, xenon med kurvljus och led-strip. Ratten är omklädd med nytt läder i Hirsch-stil. Framstolar är renoverade hos Rundströms Hantverkservice AB. Nya adaptiva stötdämpare från Aerosus, även nya bussningar, krängningshämmare och topplagringar. Nytt batteri 2023. Reparation av takluckedränering. Ny instrumentbräda, klädd i karbonläder (Hirsch-stil) och nya knappar samt Start/Stopp-knapp. Hirsch mjukvara för 330 hk. Bakljusen renoverades hos Henrik Blom, ledkretsen i lyktorna bytta. Uppdaterade kartor till Navigatorn, med Sverige och Europa. Hastighetsmätaren utbytt till km/h. Monterat stänkskydd. Med bilen följer alla handböcker etc som var med bilen från ny i USA. Dessutom olika handlingar och kvitton. Dubbla nycklar. Bilen är besiktigad och körklar. Vinterhjul 18 tum medföljer också.

För övrigt är bilen med i ett fylligt reportage i senaste numret av SAAB Car Magazine.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2011/2011 
  • Första registreringsdatum
    2021-08-23 
  • Avläst mätarställning
    155,838 km 
  • Kw / hk
    221 / 300 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i svart, textilmattor 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar direkt och gick fint i motor- och drivlina. Alla funktioner upplevdes fungera på bästa sätt. Fint och renoverat underrede.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i fint originalskick med några uppgraderingar så stolar och baksäten är i fint skick. Så även dörrsidor, paneler, instrumentbräda, reglage, mattor och innertak. Alla -el-funktioner förefaller fungera väl och AC kyler bra. Allt känns genuint och lyxigt.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med någon liten repa och bula samt en "lackjäsning" vid motorhuvens framkant på förarsidan. Glas-, blankt, gummi, plast- och belysningsdetaljer i fint skick. Fina fälgar och däck. Motor- och bagageutrymmen i fint skick, rengjorda efter fotografering. Se kompletterande bilder.

  • Skick helhet:

    Saab har sin entusiaster världen över och den här vagnen är en av de åtråvärda moderna klassikerna från slutet av Saab-eran. Historik, skick och auran gör den här vagnen till en motorhistoriskt intressant vagn och klassiker. En Saab med extra allt!

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-07-19
Ursprungsbesiktning: 2021-08-19 (regbes) (Ombes:20221201)
Datum i trafik första gången: 2021-08-23 (110917)
Senast godkända besiktning: 2023-08-17
Besiktigad tom: 2024-10-31
Årsskatt: 3550 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Saab 9-4 X blev den sista lanseringen av märket, innan det var över. Det blev ingen försäljning här i Sverige men en rännil av vagnar har ändå letat sig hit.

Motorjournalister blev inbjudna till provkörning av den nya Suven i maj 2011 i Washington, en vecka innan fick man veta att Saab inte kunde betala för flyg och hotell. Ett flertal journalister åkte över ändå, på vinst och förlust. Kanske för att det låg i luften, att detta kunde bli den sista Saaben. Modellen hade ju premiärvisats i Los Angeles några månader innan. En mellanstor SUV med konkurrenter såsom Audi Q5, BMW X3 och Volvo XC60. Den svenska lanseringen var tänkt till oktober 2011. När de väl kom över till USA fick de faktiskt provköra den nya vagnen. Det hade tisslats och tasslats om olika lösningar för SAAB men där i Washington var stämningen av förklarliga skäl dämpad.

Den nya modellen tillverkades i Mexico på samma lina som systermodellen Cadillac SRX men var delvis utvecklad av Saabs svenska tekniker. Presskåren som fick testa modellen där i maj, var unisont positiva och menade att den nya vagnen skulle både klara sig bra mot konkurrenterna och i många stycken överträffa dem. Det var en bra bil och den hade Saab-känslan. När väl journalisterna kom hem och skulle förmedla sina intryck, kom så det tråkiga beskedet att allt var över för modell 9-4X. Modellen hann byggas i 814 exemplar och idag finns ett 40 tal av dessa i Sverige. Nypriset var drygt en halv miljon. Då fick man en välutrustad SUV med en V6 -motor om 2,8L och 300hk. Motorn satt på längden, hade en sexstegad automatlåda samt automatisk fyrhjulsdrift från Haldex. 0-100 km/h klarades av på dryga 8 sekunder och toppfarten angavs till 230 km/h. Modellen var kanske inte de råaste vagnen för terrängkörning men väl en användbar SUV för de stora flertalet såsom en SUV kom att användas vid den här tiden. Komfort och utrustning höll en hög klass.

Epilog, den 19 december 2011, var en svart dag för svensk motor- och bilhistorik, Saab Automobile gick i konkurs. Den modellen som då stod på bandet, var den nya modellen 9-5. GM ägde licensrättigheterna vilket medförde att det inte blev någon mer tillverkning.



Konkursboet övertogs sommaren 2012 av National Electric Vehicle Sweden, förkortat till Nevs. Där ingick däremot rättigheterna till Saab 9-3. Efter att fabrikerna stått stilla i drygt två år återupptog Nevs tillverkningen av just modell 9-3. Det blev endast en modellserie, Saab 9-3 Aero Turbo4.

Lagerort och visningsinfo

OBS! Visas i vår monter under Saab Museum Festival 2024 under Lördagen den 8/6 mellan 10:00-17:00

Lagerort: Solna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG