Visa alla bilder
Visa film

Morris 8 Roadster — 1937

Sparsmakad liten engelsk trettiotalsroadster med mycket öppen körglädje i ett finrenoverat och därefter knappt brukat trevligt skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nätt trettiotalare med moderata fartresurser, lättkörd och lätthanterlig trots sin ålder och konstruktion."

Bilar publiceras löpande tom den 2/1 då budgivningen startar
OBJEKTNR
LAGERORT
18951
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Äger du en liknande Morris 8 Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nätt trettiotalare med moderata fartresurser, lättkörd och lätthanterlig trots sin ålder och konstruktion."

Beskrivning

Bilens historik före slutet av sextiotalet är inte känd, det vänsterstyrda utförandet kan tyda på att den leveretas ny i Sverige eller grannländerna. Men den köptes i alla fall av ingenjör K-Å Ericsson från Umeå från någon gång 1968-69 från en Kent Rylander. Enligt uppgift fixade K-Å hellre med sin Morris än att festa med lumparkompisarna när han gjorde militärtjänst de åren. Det finns gott om dokumentation från Ericssons ägartid på sjuttiotalet med bilder, kvitton och brev. Ericsson påbörjade en renovering, bilen togs över av Hortlund i Tavelsjö utanför Umeå och senare vidare till Jan Olin i Ljungby 1987 som fortsatte arbetet, främst med träarbetet på karossen. Olin genomförde också en förregistrering och bilen fick sitt registreringsnummer 1989. Den nuvarande ägaren tog över 2013 efter sin far som hade slutfört renoveringen. En mer omfattande research om bilens tidigare liv kan göras med sökningar i Riksarkivet. Senaste godkända besiktningen gjordes 2017-03-30 då den även registreringsbesiktigades efter Olins förregistrering av bilen (dåtidens motsvarighet till dagens ursprungskontroll).

Carfaxrapport Gratis historik (8)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1937/1937 
  • Första registreringsdatum
    2017-04-03 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    OCN316 
  • Chassinummer
    SIE146855 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fint fungerande i alla tekniska funktioner. 6-volt elsystem, sidventilsmaskin på drygt 900 cm3 med 23 hk. Motorn startar lätt och lådan med tre växlar framåt känns förhållandevis lätthanterlig. Blinkerspilar monterades på tidigt sjuttiotal.

  • Skick interiör:

    Snygg och professionellt sydd inredning från en sadelmakare i Skåne. Mattor, dörrsidor och och plåt/matta för bagageutrymme likaså.

  • Skick exteriör:

    Representativ och förhållandevis ny lack, i alla fall nyare sett ur bilens åldersperspektiv, den lackerades i samband med renoveringen för runt 15 når se'n. Några små sprutspackelbubblor på skärmarna. Snygg, hel och ren sufflett med påhängsrutor/väderskydd på sidorna. Mössen har ätit lite på förvaringspåsen och därmed också lite på kanterna av ena sidans påhängsruta och väderskydd (bilder). Riktiga Avon diagonaldäck med bra mönster, monterade på fina original ekerfälgar.

  • Skick helhet:

    Rolig representant i ett finrenoverat skick från automobilens ungdomliga årtionden. Inte bilens barndom, men fortfarande en ungdom i bemärkelsen träram i karossen, spinkiga ekerhjul och en blygsam motoreffekt, och ändå med en begynnande teknisk nyfikenhet där kriget skyndade på utvecklingen som sedan blommade efteråt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-04-03
Ursprungsbesiktning: 2017-03-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2017-04-03 (370101)
Senast godkända besiktning: 2017-03-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Morris 8 introducerades 1935, en liten prisvärd bil för den brittiska marknaden och som ett svar på Fords framgångsrika model Y. Morris 8 var tänkt att vara enkel, ekonomisk och lätt att äga under mellankrigstiden, då efterfrågan på små bilar ökade kraftigt. Roadster-versionen, som tillverkades mellan 1936–1938, var en öppen tvåsitsig modell med lätt kaross och ett sportigare utseende än de täckta versionerna. Årsmodell 1937 var en Series 1 och hade en fyrcylindrig sidventilsmotor på 918 cm3 som gav runt 23 hk. Kraften räckte till blygsamma prestanda, men också en låg bränsleförbrukning. Morris 8 Roadster blev populär bland yngre köpare och entusiaster som ville ha en billig, öppen bil för både nytta och nöje.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2026-01-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG