Visa alla bilder

Mercedes-Benz 450 SEL W116 — 1975

Mercedes flaggskepp som blev utnämnd till "Årets-bil" i Europa 1974 för fin teknik och komfort.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Top of the line modell med renoveringsbehov."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
35 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17792
AVESTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 450 SEL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Top of the line modell med renoveringsbehov."

Beskrivning

Ägaren före nuvarande ägare köpte Mercedesen 1985. Han la ner mycket tid och möda på renovering och lackering. Nuvarande ägare köpte bilen 2020 och den var i hans ägo tills 2022 då en vän till honom köpte bilen. Hos vännen blev Mercedesen mest stillaståendes och under den tiden stals listerna på trösklarna. Nu har bilen återförenats med nuvarande ägare igen. Han har renoverat fälgarna och monterat nya däck samt bytt fördelarlock och rotor. Bilen besiktigades men underkändes och ägaren har inte plats eller tid för att åtgärda felen. Felen är: Bältessträckare höger framstol utlöst (detta är åtgärdat enligt ägaren), vänster bakbroms ligger an, hastighetsmätare går ej att avläsa i mörker och fastsättning av bilbatteriet är bristfällig. Tilläggas bör att motorn inte gick på alla cylindrarna vid fotograferingstillfället, osäkert vad detta beror på. Bilen levereras med en uppsättning nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1985-09-13 
  • Avläst mätarställning
    247720 km 
  • Kw / hk
    165 / 224 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn gick vid fotograferingstillfället inte på alla cylindrar, (nu den 30 december säger ägaren att motorn går på alla cylindrarna efter byte av rotor och fördelarlock). Bilen kördes inte på väg då vädret inte tillät detta på grund av halt väglag. Bilen är underkänd vid bilprovningen se protokoll bland bilderna. Det går inte att stänga av värmen i bilen.

  • Skick interiör:

    Bilens interiör är i ett normalt skick med tanke på bilens ålder och körsträcka. Det finns några små skador på bilens främre dörrpaneler, se bilder. Sätena ser ut att vara ok med lite skavmärken och eventuellt något litet hål. Armstödet mellan framsätena har ett hål. I övrigt så ser interiören städad ut med spår av brukande.

  • Skick exteriör:

    Lacken är i ett sämre skick med sprutspackelblåsor som är typiska för 80 och 90-tals lackeringar. Lacken har även krackelerat på dörrarna, värst på höger sida, se bilder. Även lite rost finns, se bilder. Listverket på trösklarna saknas och midjelisten på förardörren medföljer löst.

  • Skick helhet:

    En Mercedes som behöver omsorg. Motorn behöver ses över och bilen behöver en ny lackering för att bli fin igen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-11-26
Ursprungsbesiktning: 1985-01-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1985-09-13
Senast godkända besiktning: 2021-10-19
Besiktigad tom: 2023-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Mercedes S-klass introducerades i september 1972 som 280 S, 280SE och 350 SE. Bilen var byggd med passagerarnas säkerhet som första prioritet. Den robusta konstruktionen gjorde den betydligt tyngre än företrädaren W108. Hjulupphängningarna är betydligt modernare än de på W108/W109 som ärvdes från W111. I de flesta avseenden ansågs det vara ett imponerande fordon som ofta nämndes som ”världens bästa bil”.

I mars 1973 tillkom 450 SE och den längre 450 SEL med den långslagiga V8-motorn som tidigare bara sålts på USA-marknaden. Europas motorjournalister blev så imponerade att de valde den till Årets bil 1974, ett pris som brukar gå till betydligt mindre och billigare bilar. W116 hade stålfälgar med navkapslar som standardutrustning men aluminiumfälgar (så kallade "barockfälgar") var ett populärt tillbehör. Bilarna kunde beställas med tre olika inredningsalternativ, textil, plysch eller skinnklädsel och där de två senare alternativen hade en annan typ av svulstigare dörrsidor. Produktionen upphörde i september 1980 efter 466 011 byggda exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Avesta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-01-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG