Visa alla bilder

Tatra Tatraplan T600 — 1950

En legendarisk ovanlig och ej helt komplett Tatra T600 Tatraplan.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Då det inte finns så många Tatra T600 kvar så känns detta exemplar som ett bra objekt för den händige."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
171 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14530
GÄVLE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Tatra Tatraplan T600?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Då det inte finns så många Tatra T600 kvar så känns detta exemplar som ett bra objekt för den händige."

Beskrivning

Serietillverkning av Tatraplan T600 började under 1948 samma år som företaget förstatligades av dåvarande Tjeckoslovakien. Det ryktas att Tatrakonstruktörerna inspirerades av Saab's "Ursaab" 92001. T600 byggdes fram till 1952 i drygt 6 300 exemplar. Tatrafabriken var främst avsedd för tunga fordon så tillverkningen lades i Skodas bilfabrik i Kop?ivnice (1948-1951) istället. Åren 1951-1952 byggdes de i Mladá Boleslav.
Dessa modeller hade en luftkyld, fyrcylindrig motor på 1952 cc. Den var bakmonterad och Ferdinand Porsche var aktivt inblandad i konstruktionen. Av detta skäl är det förhållandevis enkelt att montera en VW eller Porschemotor i dessa. Vilket många har gjort när det inte längre gick att få tag reservdelar till Tatra-motorerna.
I slutet av 1960-talet, efter den ryska invasionen av Tjeckoslovakien blev det omöjligt att få tag på reservdelar.
Till Sverige lär 184 Tatrafordon importerats. Hur många av dessa som var Tatraplan har vi ingen uppgift om. De delades ut av Tjeckoslovakiens ambassad till betrodda svenskar. Många partipolitiskt bundna eller som ansågs stödja den tjeckiska regeringens åsikter. Detta enligt uppgift från tjeckiska Tatrasamlare. Det fanns dock en uppgiven generalagent Lindblads bil i Stockholm som bilarna levererades igenom.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    96251 km 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell / 4 vxl. 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Okänt skick. Motor medföljer. Enligt uppgift bänkkördes med denna motor för ett 10-tal år sedan. Den är urtagen för att den skulle monteras i en helikopter. Tatramotorn var godkänd inom flyget tack vare sin driftsäkerhet.

  • Skick interiör:

    Ej komplett. Vissa delar finns inklusive den eftertraktade klockan.

  • Skick exteriör:

    Se bilder, renoveringsobjekt.

  • Skick helhet:

    Karossen är för Tatra-entusiasten ett bra renoveringsobjekt. Många delar saknas men mycket delar finns löst i kartonger.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1982-10-22 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-02-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG