Visa alla bilder

Saab 900 Aero 2.0 Turbo 16v — 1987

En av Saabs mest eftertraktade modeller i ett lite sorgligare skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Med lite tid, kunskap och vilja kan den bli riktigt fin."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
60 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14303
SÖDERTÄLJE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 50 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Med lite tid, kunskap och vilja kan den bli riktigt fin."

Beskrivning

En Saab för den hugade entusiasten. Bilen är inte i bästa skick men den är med tanke på värderingen och modellen väl värd att renovera till ett fint skick eller använda den som den är och utföra en rullande renovering.
Bilen rullade som testbil mellan 1986 och 1990. Saaben köptes så småningom loss av testföraren och denne använde bilen fram till 2006. Sedan blev bilen stående och förföll.
Bilen bytte ägare igen efter ett antal år till en Saabsamlare som i sin tur lämnade den vidare, orörd under denna tid, till den nuvarande ägaren 2018.
Bilen har rullat med 225 häst sedan ny. Växellådan har den högsta utväxlingen man kunde välja vilket inte är så vanligt.
En eftertraktad Saabmodel som är nybesiktad utan anmärkning. Ägaren gjorde vad som behövdes för att få den godkänd vid den första besiktningen i hans ägo så som byte av bromsar runt om, laga rost i golv och framvagn, nya stötdämpare i fram, nytt hjullager vänster bak, nytt 3" avgassystem med mera.
Med bilen medföljer pärmar med anmärkningar/noteringar från testtiden.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    1986-10-22 
  • Avläst mätarställning
    310857 km 
  • Regnr
    MYD713 
  • Chassinummer
    AD35L7H3004496 
  • Kw / hk
    129 / 175 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Flerfärgad 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och transmission. Vid 100 km/h på 5ans växel så uppstår ett ljud från lådan, påminner lite om rakskurna drev.  (Ett par km/h över eller under så är ljudet borta.) AC demonterad och takluckan fungerar ej pga trasigt drev i motordrivningen. Ägaren har enbart åtgärdat det som behövdes för att kunna besikta den.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett slitet skick. Innertaket har lossnat i limningen, vilket är vanligt. Originalinredning i skick som motsvarar 31000 mil.

  • Skick exteriör:

    Rostig, behöver byta mycket plåt för att få den fin. Kanske en hel donatorbil att skära plåt ur är en möjlig lösning.

  • Skick helhet:

    En bil som behöver mycket omsorg om man vill ha den i bra skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-08-29
Ursprungsbesiktning: 1986-10-22 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1986-10-22
Senast godkända besiktning: 2021-06-17
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Den första generationen Saab 900 såldes mellan 12 maj och 1978 och 1994. Den hade när den kom stora likheter med Saab 99 och var i själva verket en större och bekvämare vidareutveckling av 99:an med samma motor, B-motorn. På USA-marknaden kom flera återförsäljare att ha problem med begreppet "ny" då likheter med den gamla 99:an var så slående. 1988 Från och med årsmodell 1989 försvann alla 8-ventilsmotorer från Turboprogrammet. En jubileumsmodell, kallad 900 T8 special, tillverkades i samband med detta. Denna modell hade samma utrustning och utseende som en Aero men med en 8V motor och ett lägre pris. Denna modell tillverkades i 805 exemplar för den svenska marknaden. 16V motorn utan turboaggregat fanns att köpa som 900i 16 (128 hk DIN). 900c som hade förgasarmotor slutade säljas i Sverige vid årsskiftet 1988/89, då det blev lag på att ha katalysatorer på bilarna. ABS-bromsar blev standard på Turbo, högt placerat bromljus bak på alla modeller från och med årsmodell 1988B och den katalysatorrenade Saab 900 Turbo 16 Aero fick effekten höjd från 160 hk DIN till 175 hk DIN. 1988 kom även handbromsen på bakhjulen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Södertälje

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-02-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG