Visa alla bilder

Volvo 244 Turbo — 1983

Snygg välutrustad Turbo, renoverad med originaldelar till toppskick.
Se mer detaljer i beskrivningen.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"En noggrant renoverad bil, där endast originaldelar har använts. Mycket dokumentation finns på vad som är gjort, ägaren har lagt mycket jobb och ca 400 000,- på den."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
225 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13271
OLOFSTRÖM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
235 - 260 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"En noggrant renoverad bil, där endast originaldelar har använts. Mycket dokumentation finns på vad som är gjort, ägaren har lagt mycket jobb och ca 400 000,- på den."

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte denna bil för ca 4 år sedan, den var i bra skick och inte rostig men lacken var sliten och hade en del dörruppslag. Han beslutade sig för att iordningställa bilen till toppskick och lämnade motorn på renovering och lät lackera om bilen i originalkulör. Den lilla rost som fanns var i golvet på förarsidan samt under stolen på passagerarsidan, detta lagades och samtidigt byttes tröskellådor. Inredningen var i fint skick varför den enbart rengjorts. Vidare monterades nya original turbo stötdämpare fram.
Detta exemplar har mycket originalutrustning sollucka, fungerande AC, 4X elhissar, centrallås, elbackspeglar, armstöd med mugghållare, mm mm.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1983/1983 
  • Första registreringsdatum
    1983-04-15 
  • Avläst mätarställning
    186070 km 
  • Regnr
    LXA002 
  • Chassinummer
    244462D0905170 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är renoverad med original NOS delar och allt fungerar klanderfritt.
    Motorn är helrenoverad med nya originaldelar och endast blocket är ursprungligt, allt finns dokumenterat.

  • Skick interiör:

    Fin original inredning med skinnsäten, har vårdats väl och bär spår av försiktigt användande. Inredning var urplockad och rengjord i samband med lackering.

  • Skick exteriör:

    Lacken är fin utan anmärkning, proffsigt omlackerad för några år sedan. Karossen var tom när den lackerades och monterades sedan ihop. Turbofälgar med nya originalbultar.

  • Skick helhet:

    Ett tillfälle att skaffa en fin entusiastbil som är helt körklar, har bara rullat ca 100 mil sedan renovering. Mycket dokumentation medföljer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-06-03
Ursprungsbesiktning: 1983-04-08 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1983-04-15
Senast godkända besiktning: 2020-06-12
Besiktigad tom: - 2022-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Volvo 240 turbo kom som årsmodell 1981 & var volvos första personbil med turbo motor. Den hade en 4 cylindrig B21E motorn på 155 hk & M46 överväxellåda. Utvändigt såg Turbon nästan lika dan ut som som GLT:n, med mattsvart lackad plåt mellan bakljusen. Strax under sidorutorna satt över lacken en 4 cm mattsvart dekorlist. Grillen var svartlackad lixom alla lister, strax över midjelistena runt om bilen löpte en svart tunn stripe. Precis som GLT & hade modellen fått de bredda nya 6-fälts bakljusen. Skillnaden mellan GLT & Turbon utvändigt var “Turbo” emblem bak i grillen & de 15 tums (turbo) Virgo aluminumsfälgar med lågprofilsdäck 195/60 HR 15. Turbon fanns till skillnad mot övriga modeller endast i tre olika färger: vinröd metallic, silver metallic & svart metallic.

En annan skillnad från dom andra modelerna i 200-serien var att modellen bara kunde fås med manuell låda. Vilket betydde att automatlåda inte ens gick att få mot extra betalning. Allt för att försöka ge bilen en så kul & sportig kör upplevelse som möjligt. 0-100km/h gick på 9 sekunder blankt & toppfarten låg på 197 km/h. Vilket var väldigt snabbt för sin tid. Turbon hade precis som GLT:n gasstötdämpare bak, grövre krängningshämmare fram & något lägre sport fjädring för bättre väghållning. Invändigt hade turbon vit plyschklädsel med silvertrådar & stolkomforten tillhörde likt övriga modeller i 200-serien på den tiden till en av marknadens absoluts bästa. Dörrsidorna var svarta med inlägg i silverplysch, innertaket var också svart precis som alla mattor & plastpaneler.

240 Turbo var också med tidigt 1980-talsmått en lyxig bil. Invändigt fanns en mindre ratt med “Turbo” emblem, laddtrycksmätare och digitalklocka med alarmfunktion. Hastighetsmätaren var graderad ända upp till 220 km/h. I övrig standardutrustningen ingick exempelvis sollucka, färgade rutor runt om, nackskydd med mjuka kuddar fram & bak, eluppvärmd förastol & servostyrning mm. Många bilar var också extrautrustade med elhissar & aircondition. Men som övrig utrustning att beställa till fanns tex ockå skinnklädsel, elspeglar, centrallås & farthållare.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Ted Gryth
Mobil: 0705-656727
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG