Visa alla bilder

BMW 340 Limousine — 1950

I grunden en spännande lyxig förkrigsmodell från BMW. Efter kriget hamnade fabriken bakom järnridån och tillverkningen fortsatte utan utveckling under samma namn. Det här exemplaret är tillverkat 1950.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är riktigt fint renoverad i Sverige på 1980-talet och fortfarande fräsch i alla detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
198 555SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13268
SPARREHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 340 Limousine?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är riktigt fint renoverad i Sverige på 1980-talet och fortfarande fräsch i alla detaljer."

Beskrivning

Den här BMW:n köptes ny av skådespelaren Björn Gustavssons far (drängen Alfred i Emil i Lönneberga-filmerna och Dynamit-Harry i Jönssonligan-filmerna, bland annat). Den har ingått i Sparreholms fina samlingar och stått utställd i museet sedan hösten 2005 fram till alldeles nyligen. Renoverad till utställningsskick i alla detaljer.
Bilen är förregistrerad, så gjordes det på nittiotalet efter att de gamla importreglerna försvann och före att ursprungskontrollen infördes. Det innebär att bilen är tilldelad ett registreringsnummer, men den är inte registreringsbesiktigad. Därför behövs det ingen ursprungskontroll, men därför saknas det också ett registreringsunderlag med tekniska data. Däremot vet vi att bilen som sagt är såld ny i Sverige. En köpare får själv ombesörja registreringsprocessen, men vi kan även rekommendera företag som mot ersättning hjälper till med just det.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    47200 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Velour 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är inte startad, men den renoverades av en svensk verkstad med mycket kunskap om just den här modellen, och med många delar från den norska generalagenten. Ägaren före Sparreholm köpte på sin tid i stort sett upp hela lagret i Norge.

  • Skick interiör:

    Inredningen är överraskande vacker med en nästan art deco-feeling. Fin i alla detaljer.

  • Skick exteriör:

    Bilen har varit svart från från ny, men fick en grön lack någon under tidens gång. Den förra renoverande ägaren återställde lacken till svart original även om det står grön i förregistreringsdokumenten. Navkaplarna saknas (arvtagarna letar) och bilen har inte körts sedan 2008.

  • Skick helhet:

    Som ett motorhistoriskt efterkrigsdokument i ett sällsynt fint skick. Att göra tillräcklig research för att hitta de gamla dokumenten bör inte vara något problem för den som vet hur man använder sig av Riksarkivets tjänster.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1990-01-18 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Det finns en intressant historia kring just 340-modllen. Den tillverkades i BMW:s största fabrik i Eisenach hamnade bakom järnridån efter andra världskriget när Sovjet ockuperade östra Tyskland. Här tillverkades BMW modeller fram till 1952 vilka – precis som denna bil – hade sin grund i förkrigsmodeller. BMW 340 var en mycket lyxig bil med fin inredning och sexcylindrig motor på två liter som ärvts från företrädaren 326. Modellen hade många tekniska finesser som till exempel självrenande oljefilter. Idag finns inte många exemplar kvar av 340-modellen med BMW märket i fronten.
Efter andra världskriget tas Eisenach-fabriken över av den sovjetiska ockupationsmakten och BMW får aldrig tillbaka fabriken. Anläggningen blir istället ett statligt företag i DDR. I Eisenach fortsätter tillverkningen av BMW-bilar men 1952 lyckas BMW stoppa användningen av sitt eget varumärke. Detta leder då fram till födseln av det östtyska bilmärket EMW - Eisenacher Motoren-Werke som senare blev IFA- Wartburg.
Under 1950-talet hamnade BMW i Västtyskland i en svår ekonomisk kris. Detta inte bara på grund av att fabriken i Eisenach hade ockuperats. Viktigaste orsaken var att företaget inte lyckades få någon lönsamhet i modeller som den stora dyra Barockängeln 501, den vackra sportbilen 507 och lyxbilen 503. BMW inser problemen och köper licens från Italien för tillverkning av mikrobilen Isetta som görs i en vidareutvecklad BMW-version Den lilla bilen blir till en stor succé. Men i slutet på 50-talet står man ändå på ruinens brant och är på väg att säljas ut till konkurrenten Daimler-Benz. De ekonomiska problemen vänds dock under 60-talet och sedan dess har koncernen upplevt stora framgångar.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Peter Sundfeldt
Mobil: 0705-388022
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG