Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444 A B4B — 1947

Nästintill orörd, helt i original, tidig version av Volvo PV 444 A i fint skick.

Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Charmig och härlig veteran-Volvo som startar och går fint. En verklig överlevare!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
58 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12498
BORÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
55 - 65 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Charmig och härlig veteran-Volvo som startar och går fint. En verklig överlevare!"

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Den här tidiga, första årsmodellen, PV:n har tagits hand om av sina totalt elva tidigare ägare. Mestadels har den rullat i trakterna av hemstaden Göteborg.
En attraktiv bil som startar enkelt och rullar fint. Karossen är solid men uppvisar en del skrapmärken, mestadels på takpartiet. Med tanke på att bilen är drygt 70 år gammal är den i härligt fint skick med den rätta patinan.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
    1947-01-01 
  • Mätarställning
    54361 km 
  • Regnr
    EYN542 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
         / 40 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Svart 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Chassinummer
    6400 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Startar fint och rullar lätt. Mekaniskt och drivlinemässigt inget att anmärka på. Behöver nytt batteri, vindrutetorkare och blinkers/körriktningspilar.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Helt i original komplett inredning med knappt sliten tygklädsel eftersom den skyddats av överdragsklädsel i alla år.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Trevlig bil med det rätta utseendet. Väldigt solid i kaross, motor och växellåda. Skarpmärken i lacken, mestadels på taket. Stenskott på bakskärmar, bakre stötfångarens krom är slitet (se foto).

  • Skick helhet: Betyg 3

    En väldigt användbar veteranbil (73 år gammal!) som har kvar sin patina intakt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-08-27
Ursprungsbesiktning: 1947-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1947-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 1976-02-26
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Volvo PV 444, ofta bara kallad "PV", är en svensk personbil som tillverkades av Volvo 1944–1957. PV 444 banade väg för Volvo som framgångsrik personbilstillverkare. Modellen tillverkades i totalt 196 005 exemplar
PV 444 A: september 1944 - september 1950. Serieproduktionen startade på allvar i februari 1947. Vagnen hade delad vind- och bakruta; vakuumdrivna vindrutetorkare; Carter fallförgasare; däckdimension 5.00x16"; inredning i färgkombinationen gult/grönt; instrumentpanel med instrumenten i mitten: under den halvcirkelformade hastighetsmätaren fanns fem fyrkantiga mätare för laddning, oljetryck, bränsle, temperatur samt vägmätare; startmotorn aktiverad via startknapp; stötfångare i ett stycke; bakre nummerplåten placerad på bagagerumsluckan; reservhjulet placerat på bagagerumsgolvet; körriktningsvisare i form av pilar placerade i b-stolpen; små bakljus placerade lågt nere på skärmarna. Likt T-Forden kunde bilen fås i vilken färg som helst, bara kunden valde svart.
I slutet av serien tillverkade Volvo 700 vagnar (vissa uppgifter säger 500) typ PV444 Special. Till skillnad från standardvagnen hade den duvgrå lack; grå/röd inredning; stötfångarhorn; rostfria lister på skärmarna; vita däcksidor; snobbringar på fälgarna; kromdekor på huvsidorna samt huvkråka.
PV 444 skapades av team bestående av ett fyrtiotal Volvo-anställda, och Helmer Petterson hade, som många andra Volvo-anställda, ett förflutet i USA. Han arbetade redan på 1920-talet med motorcyklar hos Excelsior i Chicago, och under 1930-talet återvände han till Sverige och arbetade då hos både GM- och Ford-återförsäljare. Pettersson blev i slutet av 1930-talet intresserad av gengasens möjligheter, och utvecklade därefter mer och mer avancerade konstruktioner. Volvo tillverkade då egna gengasaggregat, men kontaktade Petterson och bjöd in honom till Göteborg för att diskutera ännu bättre aggregat. År 1943 började man sälja hans konstruktion HP-1, och en dag var han ute på en Skövde-resa med Assar Gabrielsson. Petterson föreslog då att Volvo skulle bygga en liten personbil, och menade att han själv hade idéer om hur en sådan vagn skulle se ut.
Volvoledningen ville utveckla en bil som skulle "...lyckliggöra den svenska publiken och i någon mån även utlandet, när fred åter inträtt". Man förstod att en mindre bil med låg bränsleförbrukning skulle vara attraktiv efter kriget. Först i maj 1943 började planerna ta form, och en grupp tekniker kopplades in på projektet, där Erik Jern blev en av de viktigaste personerna. Han var en skicklig konstruktör och tekniker, som hade förmågan att omsätta Pettersons idéer. Det var Jern som fick ansvaret för den nya bilen, och som ledde arbetet. Både Petterson och Jern ville att den nya bilen skulle vara framhjulsdriven, men Gustaf Larson bestämde att det skulle bli en bakhjulsdriven vagn med en 4-cylindrig radmotor, monterad på konventionellt sätt. Erik Jern fortsatte att leda arbetet, med speciellt fokus på motorn, tillsammans med Gotthard Österberg. Stig Hallgren ansvarade för transmissionen och ett tiotal man, som leddes av Sven Viberg arbetade bland annat med fjädringen. Ytterligare tjugo man under ledning av Edward Lindberg sysslade med karossens konstruktion. Volvos först anställda Henry Westerberg fanns på ritkontoret. Axel Roos ledde en speciell grupp som sysslade med att utforma pressverktyg och ta fram provkarosser. Roos hade under sin tid hos Freyschuss i Stockholm varit med om att bygga de tio provserievagnarna 1926.
Designen var inspirerad av USA-bilar från samma period, främst Pontiac från tidiga 1940-talet, och konstruktionen stod Helmer Pettersson (pappa till seglaren och designern Pelle Petterson) och Erik Jern för Karosskonstruktionen på Volvo PV 444 är influerad av Hanomag 1,3 liter som släpptes 1939, då Volvo köpte in en Hanomag för att studera den självbärande karossen när PV:n skulle konstrueras.
PV 444 ses som den svenska folkbilen genom sin stora popularitet. Tre prototyper tillverkades under 1944, varav en presenterades första gången officiellt den 1 september 1944 i Kungliga Tennishallen i Stockholm (148 437 besökare under tio dagar), men produktionen kom igång på allvar först efter andra världskriget. Stockholmsutställningen kostade 673 000 kronor, men bekostades även av Flygmotor, Ulvsunda Verkstäder samt Köpings mekaniska verkstad.
De två första bilarna levererades den 8 februari 1947 till Borås och Alingsås. Under februari producerades 16 bilar och det året totalt 1 920 exemplar av PV 444. Priset var satt till 4 800 kronor, vilket var samma summa som Volvos första bil "Jakob" hade kostat, 17 år tidigare. Volvos nettopris var dock bara 3 900 kronor, eftersom 900 kronor var "återförsäljarrabatt" (=marginal). Priset höjdes i juni 1945 med 600 kronor, och i maj 1946 med ytterligare 500 kronor. De första 2 300 bilarna såldes dock med förlust, då de var tecknade med kontrakt redan 1944.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG