Alle Bilder zeigen
Film zeigen

Volvo PV 444 A B4B — 1947

All original a very early model PV444A from 1947 in running condition.

Shaun Major
Inspector
E-Mail senden

"Charming old vintage Volvo that runs and drive well it’s a real survivor."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
58 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12498
BORÅS
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Shaun Major
Inspector
E-Mail senden

"Charming old vintage Volvo that runs and drive well it’s a real survivor."

Beschreibung

This car has been looked after by its pervious 11 owners, and mainly driven most of its life around Göteborg area. It’s an attractive car that drives well and easily starts, the bodywork around is solid it does have some scratches in the paint mainly on the roof. Considering it 70+ years the car is in great condition and the remark just adds to it character.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1947/1947 
  • Erstzulassung
    1947-01-01 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    54361 km 
  • Kennzeichen
    EYN542 
  • Fahrgestellnummer
    6400 
  • Kw / PS
         / 40 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Textile 
  • Farbe
    Black 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Starts first time and drives well, good engine, gearbox and brakes. Will need a new battery. Wipers and blinkers need fixing.

  • Zustand Interieur:

    Original interior with original seat covers have protected the original textile, still feature all the baker light trims, and is total complete.

  • Zustand Exterieur:

    Good looking car for 70+ year old, very solid underbody and floors. Scratched paint on the roof, rear wheel arches and stone chips and small surface rust "see pictures" Rear chrome bumper is dented.

  • Zustand gesamt:

    A very usable vintage car that remains all original.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Avst 2019-08-27
Ursprungsbesiktning: 1947-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1947-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 1976-02-26
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 11

Fakten zum Modell

Volvo PV 444, ofta bara kallad "PV", är en svensk personbil som tillverkades av Volvo 1944–1957. PV 444 banade väg för Volvo som framgångsrik personbilstillverkare. Modellen tillverkades i totalt 196 005 exemplar
PV 444 A: september 1944 - september 1950. Serieproduktionen startade på allvar i februari 1947. Vagnen hade delad vind- och bakruta; vakuumdrivna vindrutetorkare; Carter fallförgasare; däckdimension 5.00x16"; inredning i färgkombinationen gult/grönt; instrumentpanel med instrumenten i mitten: under den halvcirkelformade hastighetsmätaren fanns fem fyrkantiga mätare för laddning, oljetryck, bränsle, temperatur samt vägmätare; startmotorn aktiverad via startknapp; stötfångare i ett stycke; bakre nummerplåten placerad på bagagerumsluckan; reservhjulet placerat på bagagerumsgolvet; körriktningsvisare i form av pilar placerade i b-stolpen; små bakljus placerade lågt nere på skärmarna. Likt T-Forden kunde bilen fås i vilken färg som helst, bara kunden valde svart.
I slutet av serien tillverkade Volvo 700 vagnar (vissa uppgifter säger 500) typ PV444 Special. Till skillnad från standardvagnen hade den duvgrå lack; grå/röd inredning; stötfångarhorn; rostfria lister på skärmarna; vita däcksidor; snobbringar på fälgarna; kromdekor på huvsidorna samt huvkråka.
PV 444 skapades av team bestående av ett fyrtiotal Volvo-anställda, och Helmer Petterson hade, som många andra Volvo-anställda, ett förflutet i USA. Han arbetade redan på 1920-talet med motorcyklar hos Excelsior i Chicago, och under 1930-talet återvände han till Sverige och arbetade då hos både GM- och Ford-återförsäljare. Pettersson blev i slutet av 1930-talet intresserad av gengasens möjligheter, och utvecklade därefter mer och mer avancerade konstruktioner. Volvo tillverkade då egna gengasaggregat, men kontaktade Petterson och bjöd in honom till Göteborg för att diskutera ännu bättre aggregat. År 1943 började man sälja hans konstruktion HP-1, och en dag var han ute på en Skövde-resa med Assar Gabrielsson. Petterson föreslog då att Volvo skulle bygga en liten personbil, och menade att han själv hade idéer om hur en sådan vagn skulle se ut.
Volvoledningen ville utveckla en bil som skulle "...lyckliggöra den svenska publiken och i någon mån även utlandet, när fred åter inträtt". Man förstod att en mindre bil med låg bränsleförbrukning skulle vara attraktiv efter kriget. Först i maj 1943 började planerna ta form, och en grupp tekniker kopplades in på projektet, där Erik Jern blev en av de viktigaste personerna. Han var en skicklig konstruktör och tekniker, som hade förmågan att omsätta Pettersons idéer. Det var Jern som fick ansvaret för den nya bilen, och som ledde arbetet. Både Petterson och Jern ville att den nya bilen skulle vara framhjulsdriven, men Gustaf Larson bestämde att det skulle bli en bakhjulsdriven vagn med en 4-cylindrig radmotor, monterad på konventionellt sätt. Erik Jern fortsatte att leda arbetet, med speciellt fokus på motorn, tillsammans med Gotthard Österberg. Stig Hallgren ansvarade för transmissionen och ett tiotal man, som leddes av Sven Viberg arbetade bland annat med fjädringen. Ytterligare tjugo man under ledning av Edward Lindberg sysslade med karossens konstruktion. Volvos först anställda Henry Westerberg fanns på ritkontoret. Axel Roos ledde en speciell grupp som sysslade med att utforma pressverktyg och ta fram provkarosser. Roos hade under sin tid hos Freyschuss i Stockholm varit med om att bygga de tio provserievagnarna 1926.
Designen var inspirerad av USA-bilar från samma period, främst Pontiac från tidiga 1940-talet, och konstruktionen stod Helmer Pettersson (pappa till seglaren och designern Pelle Petterson) och Erik Jern för Karosskonstruktionen på Volvo PV 444 är influerad av Hanomag 1,3 liter som släpptes 1939, då Volvo köpte in en Hanomag för att studera den självbärande karossen när PV:n skulle konstrueras.
PV 444 ses som den svenska folkbilen genom sin stora popularitet. Tre prototyper tillverkades under 1944, varav en presenterades första gången officiellt den 1 september 1944 i Kungliga Tennishallen i Stockholm (148 437 besökare under tio dagar), men produktionen kom igång på allvar först efter andra världskriget. Stockholmsutställningen kostade 673 000 kronor, men bekostades även av Flygmotor, Ulvsunda Verkstäder samt Köpings mekaniska verkstad.
De två första bilarna levererades den 8 februari 1947 till Borås och Alingsås. Under februari producerades 16 bilar och det året totalt 1 920 exemplar av PV 444. Priset var satt till 4 800 kronor, vilket var samma summa som Volvos första bil "Jakob" hade kostat, 17 år tidigare. Volvos nettopris var dock bara 3 900 kronor, eftersom 900 kronor var "återförsäljarrabatt" (=marginal). Priset höjdes i juni 1945 med 600 kronor, och i maj 1946 med ytterligare 500 kronor. De första 2 300 bilarna såldes dock med förlust, då de var tecknade med kontrakt redan 1944.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Shaun Major

email: shaun.major@bilwebauctions.se
phone: +46 709 72 40 07

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service
+46 31 933 331 or Shaun Major +46 709 72 40 07

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG