Visa alla bilder
Visa film

Volvo P1800 "Jensen" B18 — 1961

Mycket tidig svensksåld Jensen Volvo P1800 chassi med nummer 296. Nuvarande ägare sedan 1996. Mycket välskött bil som bara har körts på sommaren och förvarats i ett varmgarage vintertid.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Chassinummer 296, mycket intressant samlarbil. Har kärleksfullt tagits om hand av sin ägare de senaste 24 åren, har alla originaldetaljer och är redo att köras hem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
254 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12455
BORÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo P1800 "Jensen"?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Chassinummer 296, mycket intressant samlarbil. Har kärleksfullt tagits om hand av sin ägare de senaste 24 åren, har alla originaldetaljer och är redo att köras hem."

Beskrivning

Bilen har chassinummer 296 och tillhör första generationens P1800 som tillverkades hos Jensen Motors i England. Förste ägare var Stig Kopp i Seglora som registrerade bilen den 10.8 1961 och då med med nummer: P10815. Nuvarande ägare har haft bilen sedan 1996 och bara kört 2500 mil. Under dessa 23 år år har den alltid förvarats i varmgarage.
Exteriören är i originalskick, medan stolarna kommer från P1800 ES. Karossen är Dinitrol-behandlad, bromsservon är bytt och SU-förgasarna har renoverats. Trösklarna reparerades för 15 år sedan. Mattorna är nya. Varvräknare, klocka är ur funktion liksom mätarna för vatten- och oljetemperatur.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1961-08-10 
  • Avläst mätarställning
    57575 km 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manual 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar direkt och går mycket bra. Renoverade SU-förgasare, nya bromsar och ny bromsservo som är mycket väl underhållna rent mekaniskt. Varvräknare och klocka är ur funktion liksom mätarna för vattentemperatur samt oljetryck. Måste renoveras.

  • Skick interiör:

    Ren och fräsch interiör som inkluderar en komplett sats med mattor. Förarsätet har ett litet ”släpp" i sömmen som bara behöver sys. Sätena är inte original utan härstammar från en P1800 ES, vilket sänker poäng-bedömningen för interiören.

  • Skick exteriör:

    Mycket ren och snygg lack med bra kromdetaljer som kan putsas upp eller bara lämnas som de är. För 15 år sedan byttes trösklarna ut och målades om av proffs. För flera år sedan genomgick bilen också en fullständig Dinitrol-rostskyddsbehandling, vilket också återspeglas i dess nuvarande fina skick. Tre små blåsor i lacken på höger framskärm och annars bara normala stenskott på övriga delar av karossen.

  • Skick helhet:

    Trevligt och välskött exemplar av en mycket tidig P1800. Nuvarande ägaren kör bilen regelbundet under sommaren. Totalt har det bara blivit 2500 mil under de senaste 24 åren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1996-09-04 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1961-08-10 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1961-08-10
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-06-19
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 13

Fakta om modellen

Många känner till den spännande historien om sonen till en designansvarig på Volvo, Helmer Pettersson, som i slutet av 1950-talet praktiserade hos designföretaget Frua i Italien. Sonen heter Pelle Petterson och hans skisser blev de som Volvo valde när de anlitat Frua för att rita en elegant GT-bil som skulle vara efterföljare till sportmodellen Volvo Sport (P1900). (Att Pelle ritat bilen hölls dock hemligt i många år.) Bilen premiärvisades 1962 och byggdes fram till 1972 som coupe´modell. Härefter i ytterligare 1,5 år som sportbackmodell vilken fick namnet P1800 ES.
De första åren pressades plåten och bilarna sattes ihop på licens hos Jensen i England. Under 1964 flyttades produktionen till Göteborg och bilarna fick ett S tillagt i modellbeteckningen (P1800S). Sammanlagt byggdes cirka 30.000 bilar av P1800, P1800S, P1800E och P1800 ES, från 1962 till och med 1973. Många gick på export till USA och i södra delarna där klimatet är gynnsamt överlevde de då tekniken är näst intill outslitlig. Rosten däremot förstörde bilarna i Sverige och Europa. Av denna anledning är just denna bil särskilt unik, då den aldrig varit rostskadad. Avslutningsvis vill nämna att den personbil som rullat längst i världen, med samma ägare är en P1800, som nu passerat 250.000 mil.
Måste vara extra roligt att köra så långt i just en sådan här bil eftersom den också betraktas som en av världena vackraste bilar. Linjer och former som väcker uppmärksamhet vart man kommer.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG