Visa alla bilder
Visa film

Volvo 850 SE 2,5 — 1994

Välvårdad och fullservad lågmilare. En svensk nyklassiker!

Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"850 SE-modell med den trevliga raka femcylindriga 2,5-liters motorn. Fin, stark, drivlina med välbalanserat chassi. Perfekt för den som söker en nyklassiker."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12546
DANNIKE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 40 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"850 SE-modell med den trevliga raka femcylindriga 2,5-liters motorn. Fin, stark, drivlina med välbalanserat chassi. Perfekt för den som söker en nyklassiker."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
3
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Volvos 850-serie börjar bli allt mer populära som nyklassiker- "Youngtimer". Detta exemplar utstrålar allt som är synonymt med Volvo 850. I princip rostfri, sånär som på mindre angrepp på sidan av förardörren (se foto). Det är svårt att finna en dylik lågmilare!

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1994/1994 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
    149101 km 
  • Regnr
    PHB187 
  • Växellåda
    Manuell 5-vxl 
  • Kw / hk
    103 / 140 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Mörkröd metallic 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassinummer
    LS5122R2138954 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Kraftfull drivlina med väldokumenterad servicehistorik, inklusive kvitton. Motorrummet är prydligt rent och välskött.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Hel och ren inredning med stolar som ger toppkomfort. Slitage på förarsätet (se foto). Mittplatsen bak har den fiffiga Volvouppfinningen utfällbar barnsits.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Nästintill rostfri och den mörkröda metalliclacken är strålande. Små skrapmärken på bakre stötfångaren, en mindre buckla på taket ovanför höger framdörr och knappt synbar skrapmärke på ytteränden av förardörren (se foto).

  • Skick helhet: Betyg 4

    En bil med den rätta utstrålningen, en verklig nyklassiker. Eller som snygg entusiastbil i vardagen!

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-04-25
Ursprungsbesiktning: 1994-02-04 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1994-03-25
Besiktigad tom: - 2020-11-30
Senast godkända besiktning: 2019-09-25
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2199 Kr
Debitering vid påställn: 1832 Kr
Betalningsmånad: Dec 2019
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Arbetet med att ta fram Volvo 850 leddes av Peter Augustsson som senare blev chef för SAAB Automobile. Det var också den sista Volvomodellen som formgavs av Jan Wilsgaard. Volvo 850 anses vara Volvos första steg till att bli en biltillverkare med en sportigare image, dock har 850 kanske först och främst fört det traditionella Volvo-konceptet, med stora lastutrymmen och säkerhetstänkande, och så vidare. Volvo 850 fanns i sedan- och kombiversion och tillverkades i Torslanda, Gent samt i Halifax.
850 var den första svenska personbilen från Volvo med tvärställd femcylindrig motor och framhjulsdrift. Många var skeptiska till att denna lite sportigare, lyxigare och mer avancerade Volvo skulle ha samma stryktålighet som tidigare modeller. Denna kritik har visat sig vara till stor del felaktig, då en hel del 850-bilar med 40 000 mil eller mer på mätaren fortfarande rullar. I utvecklingen av bilmodellen lades mycket tid ner på detaljer, som exempelvis det karaktäristiska motorljudet och dörrstängningen.
1992 fanns bara 850 GLT som sedanmodell. Motorn var 170 hk B5254S med 20-ventilstopp.
1993 breddades programmet med modellen GLE som fick 10-ventilstoppssmotorn B5252S på 140 hk samt en kombikaross. ECC, elektroniskt styrd klimatanläggning, blev ett nytt tillval.
1994 kom första ansiktslyftningen på GLT och nya 850 (t5) Turbo. Med 225 hk var den Volvos dittills starkaste personbil. Nedåt breddades programmet med GL som har enklare utrustning. GLE bytte namn till SE. Växellådorna förstärks och turbomodellen får M56H, övriga M56L.
1995 toppades programmet av 850 T-5R, populärt kallad T-Gul efter den speciella gula färgen. Volvo begränsar upplagan till 2 537[1] gula bilar, men efterfrågan är mycket större och det tillverkas 2516 svarta och 1911 gröna utöver de gula bilarna. Sverige tilldelas totalt 321 bilar av samtliga färger. Motorn trimmades till 240 hk genom en overboost-funktion i 30 sekunder vid fullgas. I andra änden av programmet döptes GL om till S samtidigt som den fick utseende och stolar från Turbomodellen. En tvålitersversion av 10-ventilsmotorn introduceras med 126 hk samtidigt som effekten ökades från 140 till 144 hk i S/SE 2,5.
1996 följdes föregående års succé T-5R upp av 850R som marknadsförs i en flamröd färg (som genast blir kallad T-Röd) men tillverkas även i flera andra färger och till skillnad mot T-Gul är upplagan inte begränsad. 250 hk (manuell) och ytterligare en förstärkning av växellådan införs. 850R har diffbroms med viskokoppling för att bättre utnyttja motorkraften. Dessutom finns 850 nu även med en femcylindrig diesel från Volkswagen/Audi kallad 850 TDI. Volvo 850 Bi-fuel (efterföljare till Volvo 940 Dual-Fuel) baserad på 140hk-motorn lanseras. Modellvarianten kom att tillverkas i en serie om 250 bilar. Effekten vid gasdrift är 126hk.
1997 Den fyrhjulsdrivna 850 AWD introducerades och fick en ny lågtrycksturbomotor på 193 hk. Modellen ersattes av den vidareutvecklade modellen S/V70.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG