Visa alla bilder

Volvo 245 Turbo B21ET — 1984

Renoverad till mycket fint skick av far och son, båda stora Volvoentusiaster. Härlig utstrålning i sin klassiska svarta solidlack.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En ytterst väl renoverad Volvo 245 Turbo, i klassisk svart lackering. Många nya samt nyrenoverade detaljer ger bilen ett mycket fint helhetsintryck med tanke på det höga miltalet. Omsorg i stort som smått."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
145 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12464
VÄSTERÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 245 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En ytterst väl renoverad Volvo 245 Turbo, i klassisk svart lackering. Många nya samt nyrenoverade detaljer ger bilen ett mycket fint helhetsintryck med tanke på det höga miltalet. Omsorg i stort som smått."

Beskrivning

1981 tog Volvo mod till sig och introducerade turbokonverteringen på 240. Svenska folket var redan bortskämda eftersom Saabteknikerna i Trollhättan hunnit före med att bulta fast turbo på både 99 och 900. I Sverige lanserades endast fyrdörrars 244 Turbo men utomlands fanns även 245-kombin att köpa, till en början under modellnamnet GLT Turbo. Volvo 245 GLT fanns för övrigt under samma period med både fyrcylindrig B23-motor och V6 B28-motor, leveransmatriserna från Volvo Personvagnar under tidigt 1980-tal är ett minst sagt ett sammelsurium att studera.

Just kombinationen kombi samt turbo på den svenska marknaden är koncentrerad till modellåren -84 och -85, något som givetvis höjer exklusiviteten hos modellen. I samband med Volvos årliga ÄT (Ändrings Tillfälle) på hösten 1983 för årsmodell -84 passade man på. Versionerna GLT, GLE och Turbo fick den högre grillen som tidigare endast funnits på 260-serien och på vissa utländska marknader. De sportiga GLT och Turbo var utseendemässigt snarlika med allt sitt mattsvarta listverk men ögonkännare spejade in turbomodellens unika femekrade Virgo-fälgarna för att stilla sin nyfikenhet. De tydliga ”Turbo”-emblemen i grill och på bakluckan sorterade ut om den nyinflyttade grannen var mellanchef (GLT) eller rent utav verkställande direktör (Turbo). Satte liksom nivå på skvallret i kvarteret.
Volvo 245 Turbo 1984
Ursprungligt pris (1984):
Ca 95 000 kronor
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor med överliggande kamaxel,
2 ventiler per cylinder. Insprutning, turbo. Cylindervolym 2 127 cm3. Max effekt 155 hk vid 5 500 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 3 750 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda med elektrisk överväxel.
Hjul: Fälg 6 tum, däck 195/60 R15.
Mått /vikt (cm/kg ):Axelavstånd 265, längd 490, bredd 172, höjd 146, spårvidd f/b 143/136. Tjänstevikt 1 460, maxlast 390. Tank 60 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h ca 9 s. Toppfart 195 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning ca 1,16 l/mil.

Ägaren innan oss hade bilen från 1997 till 2017 då vi köpte den.

Avställd från 2003. Då vart en del plåtjobb gjorda, båda sparklådorna vart bytta, även lite gjort med golv/balkar.
Vi ha låtit byta bakre ”tröskeln” och reservhjulsbaljorna/nederdel av skärm i samband med lack.
Vintern 2018 var den iväg och fick en ny lack, mellanslipad och klarlackad.
Under tiden var motor och inredning ur och fick en ordentlig översyn och tvätt etc.
Motorn fick ny färg + mycket nya delar (motorn/växellåda/bakaxel i sig är orört men går mycket bra)
Nya kylarslangar, vattenpump, kamrem + spännare, + servicedelar mm.
Ny kylare och tankgivare/bränslepump byttes i höstas
Innan besiktningen i år blev nya däck monterade.
Besiktad 2020/02/11 utan anmärkning.
2002-01-19 vid besiktning hade den gått 22293mil, idag står mätaren på 229287, 635mil på 18år

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1983-11-25 
  • Avläst mätarställning
    228600 km 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell med överväxel 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor, turbo och drivlina genomgången, slitdelar ersatta med nya eller renoverade.

  • Skick interiör:

    Två mindre hål i klädsel, i övrigt hel. Fint innertak, samtliga plastkåpor intakta. Manuella fönsterhissar och sidobackspeglar. Ej läderklädsel.

  • Skick exteriör:

    Ny lack och många nya plastdetaljer. USA-takräcke (krom) ger bilen det där lilla extra.

  • Skick helhet:

    Denna svarta Volvo 245 Turbo är fint renoverad och återställd till originalskick med omsorg i detaljerna, stort som smått.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-07-19
Ursprungsbesiktning: 1983-11-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1983-12-09
Besiktigad tom: - 2022-02-28
Senast godkända besiktning: 2020-02-11
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Den 21 augusti 1974 visades Volvo 240 för första gången för media. Journalister flögs i chartrat plan från Volvos huvudkontor i Torslanda till Dala Airport i Borlänge, där en rad Volvo 244 GL stod och väntade. Samtliga var lackerade i den mycket tidstypiska färgen orange – dessutom med orange inredning.
Modellserien skulle komma att bli en exempellös framgång för Volvo och tillverkas i 19 år i drygt 2,8 miljoner exemplar.
De nya modellerna var en vidareutveckling av 140-serien och var väldigt lika sina föregångare, men de hade också influerats av säkerhetskonceptbilen VESC. Ändringarna omfattade bland annat ett nytt, mer framskjutet frontparti, kraftiga stötfångare och vidareutvecklade hjulupphängningar med bl.a. McPherson-fjädring fram. 
Volvo 240 hann nästan bli en klassiker medan den fortfarande tillverkades, under en period av nästan 20 år. Modellen genomgick två stora facelift-uppdateringar, inför modellåren 1981 och 1986. Totalt tillverkades över 2,8 miljoner bilar i 240/260-serien.
Inför modellåret 1983 ändrades bakluckeemblemet för alla 240-modeller Det stod inte längre 242, 244 eller 245, utan bara 240, vilket var en del av en ny modellnamnsstrategi. I verkliga livet fortsatte folk ändå att kalla sina bilar för 242, 244 och 245, och ändringen innebar ju hur som helst ingen större förändring av själva bilarna.
Volvo 240 har blivit en samlarbil, särskilt eftertraktad bland entusiaster är turbomodellen, men allt högre priser betalas även för mer alldagliga versioner i fint skick. Reservdelstillgången är god, fortfarande går mycket att köpa genom Volvo och sortimentet av nytillverkade detaljer ökar stadigt.
Volvo 240 tillverkades även i Kalmar och i belgiska Gent. Det sista exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Modellen hade då överlevt mycket längre än någon kunde anat 19 år tidigare.
Vid en ceremoni överlämnade Volvochefen Pehr G Gyllenhammar nycklarna till den sista 240:n som såldes till kund. Pehr G Gyllenhammar hade själv haft flera specialbyggda 240 som tjänstebil och vid ceremonin sa han: ”Vi har haft världens säkraste bil, en av de mest köpvärda bilarna och en bil som redan är en levande legend och som kommer att vara det ännu mer om ett antal år”.
200-serien är Volvos hittills mest tillverkade modell med 2 685 171 exemplar av 240 och 177 402 exemplar av 260. Totalt byggdes 2 862 573 exemplar mellan 1974 och 1993.
  
Standardutrustning Volvo 245 Turbo 1984:
- Servostyrning
- Lättmetallfälgar
- Varvräknare
- Mattsvart karossdekor
- Sportchassi
- Växeldamask i läder
- Säten i trikåplyschklädsel
 
Tillval från fabrik:
- Elmanövrerade yttre backspeglar
- Luftkonditionering
- Elektriska fönsterhissar
- Centrallås
- Metalliclack
- Färganpassad instrumentbräda
- Säten i plysch- eller läderklädsel
 
 
Volvo 240 Turbo 1981-1985
1981
Debuten skedde som årsmodell 1981 och var Volvos första personbil med turbomotor. Utvändigt såg Turbo likadan ut som GLT. Under sidorutorna satt över lacken en 4 cm mattsvart dekorlist. Grillen var svartlackerad liksom alla lister, ovanför midjelisten löpte en svart tunn stripe. I och med ÄT-82 fick 244-modellen fått de nya bredare bakljusen med 6 fält. Skillnaden mellan GLT och Turbo utvändigt var “Turbo” emblem bak i grillen samt 15-tums (Virgo) femekrade aluminumsfälgar med lågprofilsdäck 195/60 R15. Turbo fanns till skillnad mot övriga modeller endast i tre olika metallicfärger: vinröd, silver, svart.
Hastighetsmätaren var graderad upp till 220 km/h. Accelerationen 0-100km/h gick på 9 sekunder blankt och toppfarten låg på 197 km/h. Turbo hade precis som GLT gasstötdämpare bak, grövre krängningshämmare fram samt något lägre sportfjädring för bättre väghållning.
Invändigt hade Turbo vit plyschklädsel med silvertrådar. Dörrsidorna var svarta med inlägg i silverplysch, innertak, golvmattor och dörrsidor var svarta. 
Många bilar extrautrustades med elhissar och aircondition, övrig utrustning att beställa till fanns ockå skinnklädsel, elspeglar, centrallås samt farthållare.
Nypris för första årsmodellen 1981 var 78 000 kronor i grundutförande. En bit in på modellåret höjdes priset till 80 000 kronor. I Sverige såldes enbart 244 Turbo, men i Nordamerika fanns även tvådörrars 242 Turbo!
Allmäna ändringar för 240-serien (största faceliften) 1981 är i övrigt att de stora stötfångarna ersätts nu smalare varianter. Hela fronten är ny, med nya strålkastare, större blinkers/parkeringsljus, ny grill, huv, framskärmar och nya strålkastartorkare. 245-modellen får nya bakljus som går runt hörnen och sidomarkeringsljusen försvinner. Sena 81:or får dimbakljus.
Invändigt kommer en helt ny instrumentpanel och nya bälteslås som inte längre är inbyggda i handbromskonsolen. Modeller med luftkonditionering får fyra hastigheter på fläkten. Växelspaksknoppar är också nya. På modeller med overdrive ersätter en tryckknapp i stället för en ON/OFF brytare på knoppen. Dörrarnas överdelar (rutramarna) är nu svarta, inte kromade som tidigare.
 
1982
244 Turbon fanns nu även utan taklucka (245 hade aldrig taklucka). Finska och italienska marknaden får en ny 1,9-liters B19ET-motor, anpassad för deras lagkrav.
 
1983
Silverplysch och digitalklocka var ej längre standardutrustning i Turbo. Dessutom fanns nu även fler än tre metallicfärger att välja på till Turbon. En ny 244 Turbo kostade 89 800 kronor i grundutförande.
 
1984
Turbons enda faclift, får tillsammans med GLE och GLT den långa motorhuven med lodrätt grill som tidigare bara funnits på 260. Precis som på GLT var grillen helsvart. I Sverige introduceras nya 245 Turbo som var världens första serietillverkade kombibil med turbomotor. En “R-sport” intercoolersats till Turbon börjar säljas som gav 170 hk. Med den gjorde 240 Turbo 0-100 km/h på 8,65 sekunder enligt Volvo. 
Allmäna ändringar 240: Sidoblinkers på framskärmarna införs på alla svensksålda bilar. Avgassystemen blir aluminiserade för bättre hållbarhet. 
 
1985
Fyrdörrars 244 Turbo slutar tillverkas till förmån för nya 744 Turbo. 245 Turbo fanns fortfarande kvar att köpa och kostar 106 700 i grundutförande. 
Allmäna ändringar för 240: Alla modeller har nu den långa huven med lodrätt grill. Nya så kallade lågfriktionsmotorer införs. De nya motorerna hade minskad inre friktion genom mindre ramlage och därigenom minskad bränsleförbrukning. Asbestfria bromsbelägg införs. Elvärmen i förarstolen regleras nu med en strömbrytare i mittkonsolen. Texterna “PARKING BRAKE” och “BRAKE FAILURE” försvinner från varningslamporna, istället tänds symboler när lamporna lyser. 
 
 

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG