Visa alla bilder

Husqvarna MOD KAF 256A 245 cm3 — 1968

En lågmilad civilregistrerad militär ordonansmotorcykel med skidor.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En skidbra motorcykel."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
20 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12535
BOLLNÄS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
25 - 35 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"En skidbra motorcykel."

Beskrivning

En svensk ikon i det kallakrigets tider. En MC-ordonans skulle komma fram i alla lägen med viktig information. Därför skulle motorcykeln var stark, stabil och pålitlig. För vinterbruk monterade man på skidor för att föraren skulle kunna hålla högsta möjliga fart även i dåligt väglag och kurviga vägar. Om man mot förmodan skulle få driftstörningar fanns en fast monterad tankväska full med verktyg och förnödenheter.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1968 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-15 
  • Avläst mätarställning
    1934 km 
  • Regnr
    ALS036 
  • Chassinummer
    688093 
  • Kw / hk
    11 / 15 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Hastighetsmätare fungerar ej. Läckage framgaffel. Startar och går.

  • Skick exteriör:

    Militärt bruksskick. Skav och repor finns

  • Skick helhet:

    En lågmilad militär MC i bra bruksskick som kräver uppstartsservice.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-09-25
Ursprungsbesiktning: 1990-06-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-15
Besiktigad tom: - 2006-05-31
Senast godkända besiktning: 2004-05-15
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

En ny motorcykel för försvaret köptes in från Husqvarna 1968. 1 000 motorcyklar köptes, dessa fick benämningen Mc 256. Motorcykelmodellen togs fram speciellt för det svenska försvaret.

Mc 256 såldes ut från försvaret i början av 1980-talet. Orsaken till den tidiga utfasningen var dyra reservdelar och en därmed höga underhållskostnader. De dyra reservdelarna kom sig av att endast 1 000 motorcyklar producerades, ingen försäljning i övrigt förekom av modellen. källa:Smålands Militärhistoriska Sällskap

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG