Visa alla bilder

Fiat Panda "Panorama" Selecta Fire 1100 — 1991

Fiat Panda "Panorama" Selecta Fire i toppskick. Nuvarande ägare, Fiatentusiast, har ägt bilen de senaste tio åren.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Nästintill nyskick, ett av de bäst exemplaren som vi sett. Mycket välservad och omvårdad. Senaste besiktning utan anmärkning, förstås."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12465
LIDKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Fiat Panda "Panorama" Selecta?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Nästintill nyskick, ett av de bäst exemplaren som vi sett. Mycket välservad och omvårdad. Senaste besiktning utan anmärkning, förstås."

Beskrivning

Senaste ägaren - dedikerad Fiatentusiat – har haft bilen i tio år och kört tusen mil.
Oljebyten har utförts årligen alternativt vartannat år, beroende på om bilen använts eller ej.
CVT-växellådsoljan har bytts vi två tillfällen under denna period Växellådsfiltret har rengjorts vid båda oljebytena.
Avgassystem, tändstift, luftfilter, bränslepump, bränslefilter har bytts.
Vid 7 338 mil byttes kamremssats, vattenpump, kylvätska och generatorrem. Bromsvätska har bytts ett par gånger under åren.
Bromsskivor, bromsbelägg, bromstrummor, bromsbackar, hjulcylindrar, handbromsvajrar samt huvudcylinder är utbytt vid olika tillfällen under åren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1991-10-28 
  • Avläst mätarställning
    81850 km 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fullservad enligt servicebok eller bättre. I det närmaste nyskick, utställningsexemplar. Redo att köras hem med!

  • Skick interiör:

    Extremt välvårdad. Paneler, tyg, takluckor och innertak i originaskick.

  • Skick exteriör:

    Utmärkt lack, helt rostfri med dubbla soltak. I nyskick.

  • Skick helhet:

    Unikt exemplar som sällan syns på vägarna lägre. Denna bil är den perfekta sommarbilen med Selecta Fire-drivlina och dubbla soltak "Panorama".

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-02-11
Ursprungsbesiktning: 2010-07-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-08-07 (911028) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Besiktigad tom: - 2020-08-31
Senast godkända besiktning: 2019-06-27
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 913 Kr
Betalningsmånad: Dec 2019
Skatt betald t.o.m: 2019-12-31
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Första generationen Fiat Panda var en bil som marknadsfördes som byggd för att bli billig. Designen till den första Pandan stod Giorgetto Giugiaro för och formen, liksom mekaniken, kännetecknades av enkelhet och funktionalitet. Formgivningen vann också många priser för sin nästan asketiskt sparsmakade och funktionalistiska utstrålning. Lite skämtsamt brukade man säga att den såg ut som kartongen den levererades i. Längden var drygt 3,3 meter, vikten var på knappt 700 kg och motorn som till en början erbjöds var på 0,6 liters slagvolym.
1986 genomgick modellen en mindre ansiktslyftning och såldes i princip i samma utförande fram till 2003 då den nya modellen, ofta kallad Nuova Panda, presenterades. Då hade över 4,5 miljoner exemplar tillverkats. På många marknader fasades den dock ut redan under mitten av 1990-talet, i och med att de betydligt modernare modellerna Cinquecento/Seicento tog marknadsandelar.
Förutom standardmodellen med halvkombikaross och framhjulsdrift erbjöds en fyrhjulsdriven version, liksom en täckt skåpversion utan baksäte, kallad Van. På vissa marknader fanns även en förstärkt värdetransportsversion, ofta kallad Pansarpandan. Genom åren fanns också en rad olika utrustningspaket, såsom Pink, Dance, Pop, Young, Cosi och Garda med olika färg- och klädselteman. Ett populärt utrustningsalternativ var ett soltak i canvas. Fiat Panda fanns också med eldrift (denna variant importerades inte till Sverige).
Då Fiat i början av 1980-talet ägde SEAT, tillkom snabbt även en version kallad SEAT Panda. Efter några år avvecklades dock SEAT från Fiatorganisationen och för att undvika patenttvister bytte denna modell namn till SEAT Marbella. Dessutom gjordes några kosmetiska förändringar på denna modell.
I Sverige såldes modellen inte i särskilt stora upplagor, möjligen eftersom den var en alltför liten och enkel bil för den svenska marknaden. Panda av generation 1 är idag är en relativt ovanlig syn i Sverige, inte minst den fyrhjulsdrivna, som i Sverige såldes endast 1988.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG