Visa alla bilder

Ferrari Testarossa F12 — 1990

Supersportbilarnas superikon i fint samlarskick. Med sina lika djärva som extrema Pininfarinalinjer och vassa mittmonterade V12 – drömbilen för en hel generation.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

""Ett mycket fint exemplar av Maranellos tyngsta artilleri i kampen mot Lamborghini och Porsche. En av den moderna tidens mest åtråvärda sportbilsklassiker.""

Budgivning öppnar i mars
OBJEKTNR
LAGERORT
12447
BORÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
990 - 1 100 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

""Ett mycket fint exemplar av Maranellos tyngsta artilleri i kampen mot Lamborghini och Porsche. En av den moderna tidens mest åtråvärda sportbilsklassiker.""

Skickbedömning (Betyg 1-5)

5
Skick tekniskt
4
Skick interiör
5
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

En välskött Testarossa som de senaste tre åren tillhört Sportbilsfondens förnäma samling av klassiska bilar. Med två lika fina Testarossa avyttrar man nu ett av exemplaren. Denna exklusiva sportbilsikon är i samlarskick och tål att jämföras med de få övriga som finns till salu på svenska marknaden. Just det här exemplaret såldes ny i Tyskland men har sedan länge funnits i Sverige. Och här har den brukats mycket sparsamt. I slutet av 2003 hade den gått 6 945 mil och nu visar mätaren 8 051.
Originallacken har klarat åren mycket väl, och är med sin finish att betrakta som en femma på en femgradig skala. De signifikanta gälarna med de tjocka dörrarna har som allt annat perfekta springor, och sammantaget tål hela bilen en noggrann närstudie – vilket är långt ifrån självklart när det kommer till sköra supersportbilar. Inredningen håller samma klass med osliten känsla ner på detaljnivå. Som sig bör gifter sig det ljusa lädret perfekt mot den röda originalkulören. Skicket är mycket gott, men värt att kommentera är att förarstolen tappat lite färg på ryggstödet mot insteget. I övrigt finns få spår av ålder. Mattorna är inte helt perfekta men skämmer definitivt inte.
Instrumenteringen är ett barn av sin tid, med färddator och dold lucka för Alpine-stereon med sin fjärrkontroll. Likväl är detta klassisk klassisk Ferrari i varje tum – med den underbara originalratten från Momo och den välkända växelkulissen i aluminium.
Framrutan har fått en spricka, rutan ska dock bytas innan leverans. Arbetet görs för övrigt av välkända Ferrarispecialisten Von Braun Sportscars, vilka också kommer att göra en grundservice med oljebyte, och byta kamremmar för att bilen ska vara redo att avnjutas av sin nya ägare. Bilen kommer att vara klar tre, fyra veckor efter auktionsfinalen.
Detta exemplar med chassinummer 038696 går mycket fint – och känns som den ska i såväl motor, växellåda och chassi!
Redan när Ferrari presenterade sin Testarossa 1984 fick den sin alldeles speciella plats i sportbilsvärlden, och blev för de allra flesta bara uppnåelig som plansch att sätta upp på väggen i pojkrummet. Eller, möjligen att drömma om efter något av de sena avsnitten av Miami Vice. Med namnet hämtat från 50-talets Ferrari F250 Testa Rossa var detta homage som hette duga. Moderna tiders Ferrari Testarossa med sina extrema linjer har idag goda förutsättningar att bli lika åtrådd av kommande generationer bilentusiaster. De som bara nöjer sig med det bästa!

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1990-01-01 
  • Mätarställning
    80515 km 
  • Regnr
    TEE505 
  • Växellåda
    Manuell 5 speed 
  • Kw / hk
         / 396 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Rosso Corsa 
  • Klädsel
    Läder 
  • Chassinummer
    ZFFAA17B000086883 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 5

    Detta är en välskött Testarossa som de senaste tre åren tillhört Sportbilsfondens förnämliga samling av klassiska bilar. Nya kamremmar och oljeservice gjord inför försäljningen. Går mycket fint.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Original skinn i ljust läder av mycket hög kvalitet. Höger stol mer eller mindre perfekt. Möjligen kan inredningen lyfta ytterligare något lite med en försiktig rengöring och insmörjning. Förarstolen i motsvarande skick, minus att skinnet tappat lite färg på ryggstödet mot insteget, se bild. Bör gå att åtgärda. I övrigt inga synliga skador i lädret. Mattorna är inte helt perfekta men inget som stör ögat. Man kan se en förslitning på förarsidan vid insteget och de lösa golvmattorna skulle inte rygga för en tvätt, även om de inte är störande smutsiga.
    Allt original, komplett och i prydligt välskött skick. Kringlan till original Momo-ratten visar på försiktiga spår av brukande. Fin osliten känsla i allt, i övrigt inte mycket att tillägga.
    Ett klassiskt fel på Testarossa är att spaken till bagageutrymmet fram inte fungerar på grund av vajern. Som på många andra exemplar öppnas den främre huven temporärt med hjälp av en diskret vajer under instrumentpanelen.

  • Skick exteriör: Betyg 5

    För att vara en originallack på en nästan 30 år gammal bil, en femma på en skala i lika många steg. Väldigt blank och utan oxid – trots att den är röd. Något litet färgsläpp och mikroskopisk bubbla kring framför allt gälpartierna. Några mindre tvättrepor som troligen går att polera bort. En svårupptäckt centimeterlång spricka i bakre stötfångaren. Några små men oundvikliga stenskott i nosen. En pytteliten bit plast fattas på grillgallret i anslutning till motorhuven. Spricka i framrutan, rutan kommer att bytas av Ferrarispecialisten Von Braun Sportscars innan leverans. Några av fälgarna har en del spår av brukande. Spår efter rostangrepp på några hjulbultar. 50 procentiga däck.

  • Skick helhet: Betyg 4

    I bästa samlarskick. En mycket välskött originalbil som aldrig varit trafikskadad

Fakta om modellen

Ferrari Testarossa presenterades 1984 som efterträdare till Berlinetta Boxer. Den var främst riktad mot konkurrenter som Porsche 911 Turbo och Lamborghini Countach. Namnet anknyter till Ferraris tävlingsbil 250 Testa Rossa som var mycket framgångsrik under 1950-talet. Testarossans design ritad av Pininfarina var, och är fortfarande, mycket djärv. Speciellt utmärkande är de så kallade "gälarna" på sidorna som blev en stor trend bland 1980-talets bilbyggare. Karossen vilar på ett rörramschassi, och är till större delen uppbyggd av aluminium, undantaget dörrar och tak som tillverkades av stål. Motorn är en platt (180 grader) 12-cylindrig V-motor (ofta felaktig kallad boxermotor, vilket den inte är eftersom kolvarna inte arbetar i mottakt) på ca 5 liter med fyrventilsteknik placerad i mitten av bilen. Den platta motorn gör att vikten placeras lågt, men bidrar även till att Testarossan är betydligt bredare baktill än framtill. Den femväxlade växellådan är placerad snett under motorn. Testarossan accelererar 0-100 km/h på cirka fem sekunder och har en toppfart runt 290 km/h. Under Testarossans elvaåriga liv gjordes ett antal förändringar. Efter ett par år omplacerades den högt placerade backspegeln ned till sidorutorna. De centrumbultade fälgarna ersattes 1988 med vanliga fembultade fälgar. Produktionen uppgick till 7 177 exemplar. Idag är bilmodellen en av bilhistoriens mest eftertraktade samlarbilar.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG