Visa alla bilder

Bricklin SV-1 Ford 351 V8 "Windsor" — 1975

USA-konstruerad sportbil som byggdes i Kanada i drygt 2 800 exemplar. Snabb, snygg och säker enligt dåtidens reklam. Idag mycket exklusiv samlarbil med Ford V8-motor. Se även provkörning i Teknikens Värld nr 6/2020.

Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är i fint välhållet skick, både på utsidan och insidan. Levereras nyservad och nybesiktigad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklad info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12445
FRITSLA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 260 000 SEK
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är i fint välhållet skick, både på utsidan och insidan. Levereras nyservad och nybesiktigad."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Bilen kom till Sverige 2007 och har här ägts av tre bilentusiaster, nuvarande ägare sedan 2015, i Borås. En underbar bil att se och köra. Härlig kraftfull kilformad karossdesign, full med 70-talskänsla, uppfällbara pop up-lampor, plyschklädsel, mullrande V8-motor och turbinfälgar.
Bilen är hel och fin. Enl. vår bedömning har den bara gått drygt 55 000 miles vilket är 9 000 svenska mil.
Intressant historia (se nedan), underbar design och bra teknik gör att den väcker "ha-begär" både hos storsamlaren och den som bara vill ha en mycket speciell och rolig bil.
Se även provkörning i Teknikens Värld nr 6/2020.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-08-01 
  • Mätarställning
    5540 km 
  • Regnr
    AFL612 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    129 / 175 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Safety Orange 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Chassinummer
    00031BX5S002366 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Går bra, lite körd, levereras nyservad och nybesiktigad

  • Skick interiör: Betyg 3

    Hel och fin, normalt välvårdat bruksskick

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Fin kaross och lack. endast obetydliga smårepor och stenskott

  • Skick helhet: Betyg 3

    Fint orenoverat bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2013-12-05
Ursprungsbesiktning: 2008-02-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-06-16 (750801) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Besiktigad tom: - 2015-05-31
Senast godkända besiktning: 2013-06-04
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Den amerikanske entreprenören Malcolm Bricklin (född 1939) introducerade och sålde bland annat Subaru i USA. Malcolms dröm under 1970-talet var en sportbil under namnet Bricklin. SV-1 (”Safety Vehicle 1”) byggdes som prototyp 1972 av legendariska Bruce Meyers (mannen bakom Beach Buggy). Mr Bricklin gick vidare med sitt koncept om en vacker, sportig och säker sportbil. Unge designern Herb Grasse med bakgrund hos både Chrysler och Ford hade arbetat med George Barris när Lincoln Futura blev till showbilen Batmobile. Produktionen startade 1974 och självförtroendet och framtidstron var stark. För vem skulle egentligen kunna motstå en stilren sportbil med rena linjer, popup-strålkastare samt måsvingedörrar? Det bestämdes att produktionen skulle starta i Kanada. Bilen var inte bara sportig, den var byggd efter en vision med högt säkerhetstänkande. På det svepande frontpartiet fanns rejäla stötfångare för att skona fotgängare, längs karossens sidor löpte tydliga svarta lister. Karossen var gjord i glasfiber och under den fanns en kraftig rörkonstruktion för att den skulle vara så styv och krocksäker som möjligt. Marknadsföringsmaterialet berättar om en krocksäker bil, men också om en bil så snabb och lättmanövrerad att olyckor lätt kunde undvikas. Man kunde få sin Bricklin i fem olika färger, och samtliga var svartlackerade under karossens midjelinje, precis som Ferrari 365 BB. Kupén var ombonad med mattor och brunbeige plyschliknande klädsel mest överallt. Instrumentpanelen hade djupt sittande instrument i förarens blickfång satt varvtalsmätare och hastighetsmätare. Till höger sitter resterande fyra mätare. Växelväljaren sitter högt på mittkonsolen, och föraren har ett rejält utrymme att vila högerarmen på.
SV-1 var en lyxig och välutrustad bil. Som standardutrustning fanns luftkonditionering, en lågt monterad radio, digitalklocka och annat trevligt, men inte cigarettändare samt askfat, då Malcolm Bricklin menade att det var idiotiskt att röka samtidigt som man körde.
Den 1,23 meter låga och 4,54 meter långa bilen har en vass och hypermodern design. Den sportiga looken krävde en vass motor. De första 155 exemplaren som byggdes under 1974 i Kanada levererades med en motor från AMC, senare fick alla SV-1 Ford 351 V8 (5 752 cm³), ”Windsormotorn”. SV-1 är som en verklig drömbil som mixar Corvette med DeLorean.
Prislappen på 1974 års modell hamnade på 7490 dollar och när 1975 års modell hade premiär hade priset hoppat upp till hela 9980 dollar. Man hade kallt räknat med att sälja tusen exemplar per månad och det bästa månadsresultatet löd på 429 exemplar. Endast totalt 2 854 exemplar tillverkades innan projektet lades ner i slutet av 1975. Uppskattningsvis finns knappt tusen exemplar kvar idag.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG