Visa alla bilder

Bentley Turbo R V8 — 1987

Härlig engelsk vagn med kunglig komfort.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Det är få bilar man åker lika bekvämt i, R modellen har även fin väghållning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12493
YSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Det är få bilar man åker lika bekvämt i, R modellen har även fin väghållning."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Bilen är intagen till Sverige 2004 och ägts av personer som har tagit väl hand om den. Nuvarande ägare köpte den 2011 och använde den sparsamt fram till hösten 2015. Bilen levereras nybesiktad.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    2004-05-24 
  • Mätarställning
    136500 km 
  • Regnr
    UAO709 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    283 / 385 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Svart 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassinummer
    SCBZS0T09HCX20021 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Bilen går fint, luftfjädring och bromsar fungerar. Har varit avställd några år så en översyn innan man tar den i bruk är att rekommendera.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Hel och fin inredning i skick med bilens ålder.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Whole and nice decor in condition with the age of the car.

  • Skick helhet: Betyg 4

    En härlig komfortbil i bra skick som bör ge sin nya ägare många härliga turer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2015-09-29
Ursprungsbesiktning: 2003-09-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2004-05-24 (861124) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Besiktigad tom: - 2017-01-31
Senast godkända besiktning: 2015-09-01
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Bentley Turbo R såg dagens ljus 1985 men historien sträcker sig längre bakåt än så. Redan på bilsalongen i Genève 1982 stod Bentley Mulsanne Turbo utställd med glittrande garnityr i fotoblixtarnas sked. Det var ett tidigt tecken på ett gryende självförtroende hos Bentley, som i allt för många år fått klara sig på att göra emblemkonstruktioner på storasyster Rolls-Royce produkter. Med Mulsanne Turbo hade de äntligen fått en modell som inte hade sin motsvarighet i Rolls-Royce sortiment.
Även om karossen var densamma som hos R-R.
Därmed hade Bentley distanserat sig från den gamla traditionen att ange motoreffekten som ”tillräcklig”. Nu var den mer än tillräcklig och med ett turboaggregat från Garrett hade effekten hos den 6,75 liter stora V8:an höjts med hälften. Från vad? Från ”tillräckligt”, förstås – turbo till trots lämnade fabriken inte ut några effektuppgifter.

Men om motorn var kapabel att skapa och förinta bergskedjor av egen kraft hängde chassit inte med. Bentley Mulsanne rörde sig som i sjönöd när turbon åkallades. Det är här Turbo R kommer in, sjösjukepillret som lanserades 1985. R stod för ”roadholding”, alltså väghållning, och i receptet ingick styvare krängningshämmare och stöddigare stötdämpare. Resultatet var en bil som ångade på likt ett lok, vare sig vägen var rak eller krokig.

I tretton år fick modellen leva, fram till 1998, innan den ersattes av den inte lika rakryggat hållna Bentley Arnage. Under åren fick Turbo R förstås ta del av en och annan uppdatering, som införandet av bränsleinsprutning 1987 och bytet från en treväxlad automatlåda till en fyrväxlad 1992.


Det finns fler anledningar att flukta på en Turbo R. En är prisnivån. Än så länge är den rimlig, ett vettigt exemplar kostar mellan 200.000 och 300.000 kronor och kanske ännu mindre om ratten sitter på fel sida. Men den var billigare för några år sedan och klättringen lär fortsätta framöver.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG