Visa alla bilder
Visa film

Zundapp K 500 med Steib sidovagn 496cc — 1937

En äkta klassisk Zundapp från förkrigstiden med rolig historik. Utrustad med en Steib sidovagn. Matching numbers på ram, motor och växellåda. Ett uppstartsjobb är självklart nödvändigt då MCn inte varit uppstartad sedan 1965.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Helrenovera eller få igång den och kör den precis som den är i sitt coola skick. Personligen skulle jag välja det sistnämnda alternativet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
30 OKT 14:20
99 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18816
NORA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 100 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
43094
26 OKT 18:15
99 000 SEK
33829
25 OKT 19:43
63 000 SEK
3337
25 OKT 00:43
62 000 SEK
9390
24 OKT 22:08
61 000 SEK
13242
24 OKT 18:30
60 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Zundapp K 500 med Steib sidovagn?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Helrenovera eller få igång den och kör den precis som den är i sitt coola skick. Personligen skulle jag välja det sistnämnda alternativet."

Beskrivning

En mycket spännande och ovanlig MC på svenska vägar. MCn köptes ny av plåtslagare Filip Malm den 30 November 1937. Den fick då registreringsnumret T 29 och bostadsorten för ägaren var Järnboås, Örebro Län. Enligt hörsägen användes mcn yrkesmässigt av ägaren. Historien förtäljer också att sidovagnen var monterad redan vid försäljningen av Mcn 1937. Enligt uppgift så använde den lokalt kände plåtslageren sidovagnen för att lasta sitt plåtmaterial, som uppta bestod av hängrännor och stuprör. Säkert en lite udda syn när han på vägarna runt Järnboås for runt på sina olika plåtjobb.

Mcn togs 1965 över av nuvarande ägarens farbror. Vad vi kan bedöma så föll den då ur registret, sannolikt pga av ej betald automobilskatt. Cykeln sedermera av brodern, nuvarande ägarens far. Vad vi kan se så har den inte varit i trafik sedan 1965, Nuvarande ägare tog över MCn när hans far avled och har sedan sparat undan den under läng tid i sin källare. Den har kontinuerligt kickats så motorn ej skulle fastna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1937  
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    4939 km 
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Lädersitsar 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt som tidigare nämnts. Vad som behöver göras i det övriga tekniska är svårt att svara på. Självklara saker såsom oljor, stift batteri mm är ju ett naturligt byte

  • Skick interiör:

    Med tanke på det tidiga användningssättet som "plåtslagar mc" så är den i sidovagnen i gott skick. Möjligen kan sittytorna vara utbytta någon gång i tiden

  • Skick exteriör:

    Coolt patinerad i sin helhet. Finns någon enstaka mindre bula på var sida om tanken. Skärmen på sidovagnen ser ut att vara reparerad i bakkant med en nyare plåtbit. Osäkra på detta, kanske såg det ut så i originalutförandet.

  • Skick helhet:

    En charmigt patinerad hoj med anor från tiden före 2a världskriget med kul historik. En del jobb självklart men en hoj värd att bevara för kommande generationer.

Fakta om modellen

Zündapp K 500 är en av de mest ikoniska modellerna i tysk motorcykelhistoria – ett mästerverk av ingenjörskonst och precision. Märket Zündapp grundades 1917 i Nürnberg och lanserade 1933 sin nya K-serie, där K stod för Kardanantrieb – kardandrift – ett avancerat och exklusivt val i en tid då de flesta konkurrenter använde kedja. K 500 hade en tvåcylindrig fyrtaktsmotor på 498 cc som utvecklade upp till 16 hk, byggd i en robust pressad stålram med kardandrift för driftsäkerhet och lågt underhåll. Konstruktionen var så välbalanserad att den förblev nästan oförändrad fram till 1940.

Modellen visade Zündapps ambition att konkurrera med BMW och DKW, men med egen karaktär – tyngre, tåligare och byggd för lång livslängd snarare än lätthet. K 500 blev också grunden för flera senare modeller, bland annat den militära K 800.

För samlare är K 500 idag en sällsynt och högt värderad maskin – ett stycke industrihistoria där elegans och ingenjörskonst möts. Den representerar en tid då tysk teknik stod på sin höjdpunkt, och Zündapp K 500 förblir en symbol för hållbarhet, kvalitet och klassisk mekanisk skönhet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nora

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund
+46 705 34 79 00
peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG