Visa alla bilder
Visa film

Triumph TR6 2,5 — 1974

Sexcylindrig motor, dubbla förgasare förpackat i en låg slank kaross - TR6 bjuder på kraft och körglädje. Det här exemplaret är importerat från USA och säljs nu som projektbil.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett sunt grundskick med lite väderbiten utsida och patinerad inredning. Normalt bruksskick kan man säga som sammanfattning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
30 OKT 12:20
28 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18830
RÄVSAL/KUNGÄLV
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
85 - 115 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 29 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
27 OKT 17:21
28 500 SEK
3200
26 OKT 23:19
27 500 SEK
3514
26 OKT 21:52
26 500 SEK
3514
26 OKT 21:49
25 500 SEK
3514
26 OKT 21:49
24 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR6?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett sunt grundskick med lite väderbiten utsida och patinerad inredning. Normalt bruksskick kan man säga som sammanfattning."

Beskrivning

Såld ny i USA där denna modell fick förgasare istället för den nya bränsleinsprutningen.

Importerad till Sverige 2018 - servades och provkördes sommaren 2019 och 2020. Den blev inregistrerad i september 2020 och användes under hösten och påföljande vår, fram tills startmotorn började krångla sommaren 2021. .

Detta exemplar är i använd bruksskick och köparen behöver byta startmotor samt och få bilen godkänd på bilprovningen innan den kan börja användas igen.

Säljs som projektbil då den stått obrukad i fem år på grund av glapp i startmotorn och utebliven besiktning. Bilen startad med hjälp av startbooster.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    2020-09-10 
  • Avläst mätarställning
    87506 miles 
  • Regnr
    ENM55T 
  • Chassinummer
    CF15353U 
  • Kw / hk
    112 / 152 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    konstläder 
  • Färg
    Racing green 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen senast servad 2019 och godkänd på bilprovningen 2020. Härefter har den stått oanvänd. Startservice och ny startmotor behövs. Problemet med startmotorn yttrar sig att bara slår till ibland. När detta händer går det dock att rulla igång bilen. Eventuellt behövs också nytt batteri. Original Strombergförgasare utbytta mot Weber 32:or. Går fint i motor och växellåda vid vår korta provkörning. Förgasare kan behöva justering/rengöring för lite bättre gång och prestanda. Vi har inte provat alla knappar och reglage på instrumentbrädan, men allt ser funktionsdugligt ut. Bilen ser också bra ut i motorrum och bagage.

  • Skick interiör:

    Normalt sliten originalinredning. Mattor bytta någon gång. Lister runt dörrarna sitter löst och är något slitna. par sprickor finns ovanpå instrumentbärdan. Träpanelen är oskadad där klarlacken har krackelerat något.

  • Skick exteriör:

    Karossen överlag bra ut. Springor och spalter i gott skick utan anmärkning . Äldre omlackering i originalkulör som ser bra ut. Några småskador och lite blåsor finns bland annat på höger skärm och vid strålkastare vänster fram. Lite grann finns även i skarvar mellan sittbrunn och baklucka. Blinkersglas vänster bak trasigt. En liten buckla på på vänster bakskärm blivit fixad och bättringslackerad. Sufflett äldre, med solblekt, grumlig bakruta. Suffletten är lätt att fälla ner manuellt och kapell för suffletten i nedfällt läge medföljer. Sittbrunnskapell, så kallad Tonneau saknas men knappar för fastsättning finns på karossen. Nya däck runtom.

  • Skick helhet:

    Bra utgångsobjekt och det bästa med dom här bilarna är att dom dels är enkla att fixa med och tillgången på delar är mycket god. En bil som är både kul att köra och enkel att äga.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-09-10 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2020-09-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: (740101)
Senast godkända besiktning: 2020-09-10
Besiktigad tom: 2022-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Triumph TR6 är en klassisk brittisk sportbil som tillverkades av Triumph Motor Company mellan 1968 och 1976 och såldes över hela världen, särskilt populär i England och USA. Den är känd för sin kombination av stil, prestanda och körglädje.

Här är en översikt över historiken för Triumph TR6:

TR-modellerna från Triumph började produceras på 1950-talet och blev snabbt populära bland sportbilsentusiaster. TR5, som föregick TR6, introducerades 1967 och var den första modellen i serien med en sexcylindrig motor.

Triumph TR6 lanserades 1968 som efterföljare till TR5. Den designades av Giovanni Michelotti och hade en mer robust och aggressiv styling jämfört med sina föregångare. TR6 blev snabbt känd för sina kraftfulla prestanda och sportiga känsla.

TR6 var utrustad med en 2,5-liters sexcylindrig motor som producerade mellan 106 och 150 hästkrafter, beroende på version och marknad. Bilen hade en toppfart på cirka 200 km/h och erbjöd en spännande körupplevelse med sin bakhjulsdrivna layout och välavvägda chassi.

TR6 kännetecknas av sin distinkta frontgrill, långa motorhuv och klassiska sportbilslinje. Den fanns både som cabriolet och med stålkaross, fast hardtop. Interiören var enkel men funktionell, med fokus på förarens upplevelse.

TR6 blev en stor framgång på både den brittiska och amerikanska marknaden, där den såldes som en prisvärd sportbil. Den blev särskilt populär i USA, där den blev känd för sin prestanda och stil.

Totalt producerades cirka 94 000 bilar av TR6 modellen mellan 1968 och 1976. Produktionen avslutades 1976 när Triumph började fokusera på andra modeller och påverkades av förändringar i marknaden och ökande konkurrens. Aktuell bil är av USA modell, som kom 1974 med lite kraftigare stötfångare, med gummikuddar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Rävsal/Kungälv

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG