Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 300 SL 24v — 1991

Svensksåld vagn i ett fint originalutförande med endast 10,973 mil på mätaren och vederhäftig servicehistorik. Många kryss i utrustningslistan.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En stilfull premiumvagn, där allting fungerar som man kan förvänta sig. Hela bilen är i fint skick med milt slitage för ålder och mil. Om något är bytt är det pga av bruksslitage och då med NOS-delar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
149 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17668
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 300 SL 24v?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En stilfull premiumvagn, där allting fungerar som man kan förvänta sig. Hela bilen är i fint skick med milt slitage för ålder och mil. Om något är bytt är det pga av bruksslitage och då med NOS-delar."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 25 februari 1991. Den hade till en början få ägare/brukare som alla körde sparsamt och tog väl hand om bilen. Såväl när dessa ägde den som under några senare år har den stått på olika företag varför ägarlängden är betydligt vidare än de egentliga brukarna. Nuvarande ägare förvärvade bilen då den gått drygt 10,000 mil i februari 2021. Då bilen stått still en del åren innan lät han göra en ordentlig genomgång samt byte av däck. Nu är bilen i ett fint, besiktigat och körklart skick. mätarställningen är 10,973 mil. Med bilen följer original instruktionsbok, ifyllt servicehäfte, besiktningsprotokoll samt diverse kvitton och handlingar. Dubbla nycklar och två ämnen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1991-02-25 
  • Avläst mätarställning
    109732 km 
  • Kw / hk
    170 / 231 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn 
  • Färg
    Röd, tvåfärgad.  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Vid lugn provkörning i villaområde och trafikled med gaspådrag till "laglig fart" samt inbromsning upplevdes färden lugn och behaglig. Styrning, automatlåda, väghållning och bromsar etc. förefaller fungera väl. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut och inga kommentarer på underrede från bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Fin och trivsam inredning med bibehållen Mercedes kvalitet. Bra stuns i stolar, fina dörrsidor, paneler, trädetaljer och mattor. Ratt, reglage, instrument och mätare i fint skick. All el fungerar och AC-kyler. En plastinklädning i golv bakom förarstol har sprickor samt kåpan till stolsinställning på förardörr något lös. Innertaket på HardTop har delvis släppt något. Becker Mexico som fungerar väl, även el-antenn. CD-ställ i mittkonsol. Vindskydd över baksäte samt uppfällbart för skydd för "nackblås".

  • Skick exteriör:

    Fin lackering som troligen är i original, så även glas, blankt, gummi, plast, emblem, lister och belysningsdetaljer. Fin och tät hardtop där el-funktionerna för "släpp- och fäste" samt bakruta fungerar utmärkt. Även suffletten är tät och fin och el-funktionen för ner- och uppfällning fungerar klanderfritt. Fina fälgar med nyare Nokian däck. Motor- och bagageutrymmen i fint skick. Ljudisoleringen till motorhuven är borttagen då den delvis hade släppt. Nyare formad ljudisolering medföljer.

  • Skick helhet:

    Med sina drygt 30 år har vi här en vagn som med besked nu tar kliven in i kategorin som klassiker- och entusiastvagn. Dessutom en härlig Grand Routier där man kan välja mellan att åka öppet, tillfälligt väderskydd eller som en behaglig Coupé. Oavsett, här är det välfyllt med dåtidens teknik och tillval och allt fungerar väl. Detta tillsammans med skick och mil borgar för en intressant framtid för den här vagnen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-02-06
Ursprungsbesiktning: 1991-01-30 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1991-02-25
Senast godkända besiktning: 2024-06-10
Besiktigad tom: 2026-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

Att både epiteten Super och Sport fanns med i 30-talaren Mercedes SSKL - Super Sport Kompressor Leicht från 1931 är väl ett känt faktum. Huruvida efterkrigstidens Mercedes beteckning SL står för Super Leicht eller Sport Leicht, är dock beroende på vem man lyssnar på i historien om Mercedes.

Nå väl, det vi vet är att den nya racern 300 SL med måsvingdörrar som kom 1952, så småningom kom att tillverkas i en mer civiliserad gatversion från 1954 - 1957. När den försvann, tillverkade man istället en öppen Roadster med samma prestanda och look 1957-1963.

Samtidigt tillverkade man också en lite lugnare och timidare versionen av en SL i R121 Mercedes 190 SL som tillverkades 1955-1963. När det var dags för efterföljare till dessa två, blev det bara en version, W113 Mercedes 230 SL, kallad Pagoda. Det blev både 250 SL- och 280 SL-versioner under åren 1963-1971.

Så i april 1971 var det dags för Pagodans efterträdare, R107 Mercedes 350 SL med en V8-motor om 3,5 L och 200 hkr. Såväl säkerhet som teknik och väghållning var rejält förbättrad mot föregångaren. . Det rullade på med smärre förändringar under åren och den sista årsmodellen blev 1989, då det var dags för nästa generation, R129.

Den nya SL-modellen presenterades vid Geneve Motor Show i mars 1988 och gick i produktion i maj samma år. Designen tillskrevs Bruno Sacco. Första årsmodellen angavs till 1989 och modellen tillverkades fram tom årsmodell 2002. Som alltid när en ny Mercedes modell kom var det ett rejält kliv uppåt. Förutom att man i den nya modellen återknöt bakåt till den klassiska Måsvingen, så ville Mercedes vara vägledande vad gällde ny teknik och exklusiv design. De gjorde också ett nummer av att man nu knöt ihop sitt DNA med snabba sport-roadsters, lyxiga coupé- och trygga sedan modeller. Det som fattades var den till synes omöjliga kombinationen av en estetisk sportbil som erbjöd prestanda och komfort tillsammans med höga krav på säkerhet. Nu var dock denna kombination möjlig i och med deras nya SL. Allt enligt deras egna ord i den första broschyren för modellen. Texten avslutas med: Här kombineras tradition med innovation. Säkerhet med komfort. Alltihop på en hög, ja till och med ojämförbar nivå. Först ut var en 300 SL-24 och en 500 SL. Genom åren kom det allt från raka sexor, V-sexor, V-åttor och V-12. Till årsmodell 1994 kom en facelift, som till årsmodell 1996 fick ännu en uppdatering för att sedan än en gång få en facelift till årsmodell 1999. Små och stora tekniska förändringar gjordes år för år fram till och med årsmodell 2002, då efterföljaren R230 lanserades. Totalt tillverkades 213,089 exemplar av modell R129.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG