Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Corvette C1 V8 283cui — 1960

En härlig svart Corvette av generation C1. En amerikansk ikon som inte lämnar någon oberörd. V8-muller så härligt att man får ståpäls.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Corvetten ger ett direkt och bra helhetsintryck som även verifieras av känslan i körglädjen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
690 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17658
ORSA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Corvette C1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Corvetten ger ett direkt och bra helhetsintryck som även verifieras av känslan i körglädjen."

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte bilen på E-bay i USA 2006 med hjälp av Door2Door (Anders Dalgren). Corvetten hade renoverats i USA och dåvarande ägare sa att han fått bilen som betalning för något och ej använt den själv. Nuvarande ägare tror det stämmer då bilen rent av var trafikfarlig då den kom till Sverige. Säljaren frågade om nuvarande ägare ville ha en extra motor (eventuellt originalmotorn, en 283) och hardtoppen med på köpet av bilen, och det tackade givetvis inte köparen nej till. Det visade sig att bilen var brutal då den kom till Sverige - fart, ax och ljud. Men den krånglade mycket maskinellt och det visade sig att motorn, en 350 med direktinsprutning, var helt utsliten. Man renoverade extramotorn som medföljde Corvetten. Mycket dokumentation om detta finns och medföljer bilen. Bland annat så byttes bromsbackarna ut då de som var monterade var felaktiga. Bakaxelutväxlingen byttes också då motorn varvade högt vid landsvägskörning. Någon kallade originalutväxlingen för "klippiga-bergenutväxling". Denna uväxling medföljer bilen löst. Efter en tid så bytte ägaren ut direktinsprutningen till en mer tillförlitlig förgasare istället. Många delar inklusive bränsleinsprutningenen medföljer också, se bilder. Corvetten har använts sparsamt för cruising och vid resor för inköp av glass i Siljansområdet och den har inte varit utanför detta område under nuvarande ägares tid.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    2006-05-02 
  • Avläst mätarställning
    45451 miles 
  • Kw / hk
    202 / 275 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går mycket bra i motor och drivlina. V8:n låter som den ska och den manuella lådan har bra och tydliga växellägen. Även bromssystemet känns och fungerar bra. Tankmätaren visar fel och hastighetsmätaren fungerar ej. Kan vara att vajern är av.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett mycket bra skick överlag. Ren, hel och välvårdad. Instrumentpanelen ser ut att vara i ett mycket gott skick och hastighetsmätaren är graderad i miles.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är professionellt utförd men det finns en del spackelblåsor och dessa ses främst på huven, vindrutetorkarpanelen och ovansidan av framskärmarna, se bilder. Det finns även en liten spricka i huven som uppstod vid en liten olycka då man bytte från insprutning till förgasare, läs beskrivningen och se bild. Suffletten är i ett fint skick. Hardtopen som medföljer är i ett orenoverat tillstånd. Undertill ser Corvetten mycket bra och ren ut.

  • Skick helhet:

    En Corvette i ett mycket bra skick, även undertill är den i ett mycket bra och fint tillstånd. Färdig bil att bruka.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2006-05-02
Ursprungsbesiktning: 2006-04-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2006-05-02 (600101)
Senast godkända besiktning: 2016-06-29
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

1956 introducerades en uppgraderad kaross som förnyade Corvettens utseende. 1957 presenterades bränsleinsprutning framtagen av Rochester som tillval. Denna motor, vars volym nu ökats till 283 in³ (4,6 l), levererade en effekt på 283 hk (211 kW), blev därmed en av de första i världen som producerade en hästkraft per kubiktum. 1958 kom ytterligare en uppdaterad kaross med många kromdetaljer. Bland annat introducerades dubbla strålkastare och "tvättbräda" på motorhuven. Allt krom gjorde denna årsmodell till den tyngsta av alla första generationens Corvetter. Karossen var i stort sett oförändrad fram till 1961 då bakdelen fick ett helt nytt utseende som gav försmak om vad som komma skulle i nästa generationen av Corvette. Då tillkom en så kallad "Boat Tail" och de numera klassiska fyra bakljusen, som alla Corvetter har haft sedan 1961.

1962 var sista året för första generationens Corvette C1. Detta år ökades motorvolymen till 327 in³ (5,4 l), vilken i sin kraftfullaste insprutningsversion kom att ge hela 360 hk (268 kW). Karossen rensades från krom och detta var den "renaste" av första generationens Corvetter. Det var också den snabbaste där insprutningsmodellen kunde accelerera från 0 till 96 km/h på endast 5,9 sekunder!

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Orsa

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG