Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 544G B18 — 1966

Sent tillverkad G-modell med bara totalt tre brukande ägare och en väldokumenterad och intressant historik. Äldre renovering i ett representativt och användarvänligt skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Användbar och snygg, trivsam körupplevelse i god landvägsfart. Och så är det ju en model G."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
23 OKT 10:20
13 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18815
GRÄFSNÄS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 90 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 14 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28624
18 OKT 09:34
13 500 SEK
1458
17 OKT 21:26
12 500 SEK
29746
17 OKT 19:42
11 500 SEK
28646
17 OKT 17:41
10 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544G?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Användbar och snygg, trivsam körupplevelse i god landvägsfart. Och så är det ju en model G."

Beskrivning

Den registrerades för trafik i september 1965 och levererades i juni 1966 till sin första ägare, representanten OlleThorwaldsson i Göteborg. Thorwaldsson äger och kör bilen fram till 1981 då den hamnar i Kungälv i 38 år. Här blir bilen så småningom karossrenoverad med plastskärmarna i början av nittiotalet. Den ägaren rostskyddsbehandlar också ordentligt och det syns fortfarande här och där. Han bestämmer sig för att sälja bilen för att finansiera en utgivning av en egen bok med ett viktigt ämne, och den nuvarande ägaren köper PV:n 2021 med en ambition att förädla en fin G-modell från 1966 ytterligare till ett bra bruksskick. Han har gjort en rad åtgärder, även om han tycker att det några saker till att fixa; till exempel alla gummilister, städa upp i motorutrymmet och lackera där det fortfarande syns lite grundfärg. Men nu har han istället hittat en riktig USA-exporterad Sport från 1964 och ska lägga mycket krut på den är det tänkt. Trevlig dokumentation med garantibok, den första ägarens servicekort sittande på vänsterdörren, bilder från renoveringen, det första registreringsbeviset från 1965 och många besiktningsprotokoll. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2017-07-25.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1965-09-30 
  • Avläst mätarställning
    70 077 km 
  • Regnr
    DES186 
  • Chassinummer
    436859 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och låda känns bekanta och trygga. Nuvarande ägare har renoverat hela framvagnen som är tight och fast i känsla och uppförande, samma gäller för bromsarna.

  • Skick interiör:

    Original inredning i bra skick, inklusive mattor, dörrsidor och innertak. Någon söm i dynorna har lossnat. Instrumentklustrets krymplack är hel och ren. Rullbälten är monterade i baksätet och en modernare stereo är gömd i handskfacket.

  • Skick exteriör:

    Trevligt yttre i ett presentabelt skick. Taket är fint nylackerat efter en lättare skrapskada vid en vinterförvaring. Bilen har plastskärmar runtom med en överraskande snygg finish. Fint krom. Äldre Vredestein däck med bra mönster på original plåtfälgar med fina navkapslar. Höger backspegel finns, men fästet är lite felplacerat.

  • Skick helhet:

    Representativ G-modell, om än med plastskärmar som i sig är fint hanterade. En bil för ett snyggt entusiastbrukande med lite smått att jobba med om man vil l.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-05-27
Ursprungsbesiktning: 1965-09-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1965-09-30
Senast godkända besiktning: 2021-06-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Årsmodell 1966 av Volvo PV var tänkt att tillverkas fram till industrisemestern 1966, men efterfrågan på den nya modellen Volvo 140 blev större än förväntat och ledningen tog då snabbt beslutet att börja ställa om produktionen för 140. Den fick inte bli försenad när den skulle börja produceras som årsmodell 1967. Därför tillverkades Volvo PV 544 serie G bara i två månader före den sista PV:n rullade av bandet den 26:e oktober 1966. Och därför är också dessa G-seriemodeller ovanligare och mer eftertraktade, och dessutom hade de en rad förbättringar som bara fanns på just den årsmodellen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gräfsnäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG