Visa alla bilder
Visa film

Volvo 850 R T-Röd — 1996

Svensksåld och Norrlandskörd 850 R som endast rullat 6 100 mil. Köptes ny av en dam i Kiruna som tog hand om bilen som ett skötebarn. Läs storyn om denna osannolika 850 T-röd som aldrig förvanskats eller försummats. En youngtimer på väg att bli veteranbil.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En sådan här bil är osannolik. I normala fall brukar lågmilade damkörda äldre fordon vara av snikmodell utan minsta tillstymmelse av extra utrustning. I detta fall är det tvärtom den coolaste och mest exklusiva Volvon du kunde köpa 1996. Därmed är denna bil en anomali. Söker du en T-röd 850 R i originalutförande lär du få mycket svårt att hitta någon bättre än denna. Bilen är körklar och godkänd av bilprovningen fram till 2027-10-31."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
23 OKT 10:00
230 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18827
KIRUNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
290 - 320 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 231 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28400
17 OKT 21:13
230 000 SEK
42989
17 OKT 19:18
210 000 SEK
22328
17 OKT 19:16
203 000 SEK
28400
17 OKT 19:11
202 000 SEK
22328
17 OKT 18:17
201 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 850 R?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En sådan här bil är osannolik. I normala fall brukar lågmilade damkörda äldre fordon vara av snikmodell utan minsta tillstymmelse av extra utrustning. I detta fall är det tvärtom den coolaste och mest exklusiva Volvon du kunde köpa 1996. Därmed är denna bil en anomali. Söker du en T-röd 850 R i originalutförande lär du få mycket svårt att hitta någon bättre än denna. Bilen är körklar och godkänd av bilprovningen fram till 2027-10-31."

Beskrivning

Vi håller det för sannolikt att denna svensksålda 850 R "T-röd" från 1996, med sina 6 100 mil, är den som har rullat kortast sträcka i Sverige. Observera att vi i detta fall inte räknar med eventuella exemplar som redan från början har köpts som samlarfordon. Den här bilen köptes för att användas. År 1996 klev en kvinna vid namn Marianne in hos Volvos återförsäljare i Kiruna. Hon hade länge drömt om och sparat till en sportig och elegant bil. När hon såg reklamen för den vackert röda 850 R föll hon pladask. Därför satt hon nu hos försäljaren på Eriksson Bil i Kiruna och skrev kontrakt på en automatväxlad T-röd. Om hon var tidigt ute med säkerhetstänkande eller om det var en särskilt duktig försäljare vet vi inte, men hon valde även det ovanliga tillbehöret Volvo-mobiltelefon med inbyggd handsfree. När bilen en tid senare stod i bilhallen, klar för leverans, flockades traktens ungdomar runt den. Ryktet hade spridit sig att Eriksson Bil fått in något alldeles extra. En av ungdomarna som stod och drömde om bilen var då 20 år gammal. Hans namn är Daniel, och genom en slump skulle han komma att bo granne med bilens ägarinna. Det är Daniel som på nära håll har följt bilen genom åren och som berättat historien för Bilweb Auctions. Som 20-åring hade han inte ekonomi att köpa en 850 R, men när bilen nu hamnade hos grannen höll han kontakt genom åren och försökte köpa bilen vid flera tillfällen. Men ägarinnan var mycket bestämd. Detta var hennes drömbil och den skulle hon behålla. Vi drar slutsatsen att hon köpte den för sparade pengar. När bilen skulle hämtas betalade hon nämligen kontant. 1996 hade vi fortfarande ett kontantsamhälle, och att köpa bil kontant var inget konstigt eller suspekt. Vid detta tillfälle rörde det sig dock om cirka 400 000 SEK, så damen i kassan på Eriksson Bil suckade djupt och högljutt. Hon var inte speciellt förtjust över att behöva lägga ned tid på att räkna pengarna för att sedan gå till banken och sätta in dem på bilfirmans företagskonto.

Eftersom detta nu var kvinnans drömbil använde hon den försiktigt och sparsamt. Hon och hennes dåvarande sambon åkte varje sommar från Kiruna till Rödupp utanför Överkalix för att plocka jordgubbar. En sträcka på cirka 25 mil enkel väg. Längre söderut än så har aldrig bilen färdats. Den har därmed aldrig körts på saltade vintervägar utan framlevt ett ganska harmoniskt och avslappnat bil-liv. 2015 avled ägarinnan, då 70 år gammal. Daniel som under alla år försökt köpa bilen men fått nobben, kontaktade advokatbyrån som hade hand om dödsboet och framförde sin önskan om att få köpa bilen. Detta noterades. En tid senare blev han kontaktad av boutredningsmannen som berättade att man hittat en arvinge. Daniel höll därefter kontakt med arvingen. Han ringde 2 gånger per år och framförde sin önskan att få köpa bilen. 2024 fick han slutligen beskedet att han skulle få köpa sin ungdoms drömbil. Bilen hade hela tiden stått tryggt förvarad i ett garage och körts mycket sparsamt av arvingen.


Efter att ha rekondat bilen och servat den samt njutit av den en sommar har nu ägaren Daniel stött på ett problem. Samma typ av problem som alla ägare av lågmilade samlarfordon stöter på. Ska jag våga köra med bilen eller inte? För varje kilometer blir bilen mindre unik, som lågmilad räknat. Så han har nu nått ett vägskäl. Endera börjar han använda bilen som vanlig bruksbil, utan egna begränsningar, eller också säljer han den.

Ägaren har följt bilen sedan ny och garanterar att miltalet är korrekt. Enligt bilregistret har bilen haft 3 registrerade ägare, men har i princip uteslutande använts av första ägaren. Arvingen och nuvarande ägare har endast varit förvaltare av detta blivande kulturarv.

Till bilen medföljer instruktionsbok, servicebok samt kvitto på kamremsbyte 2024. Även original reservhjul, domkraft samt varningstriangel medföljer. Märk väl att denna vagn är 1 av endast 944 tillverkade exemplar av 850 T-röd i sedanutförande med automatlåda. Se mer info under historik.

Detta är en distansauktion. Bilderna och uppgifter om bilen och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1996/1996 
  • Första registreringsdatum
    1996-02-29 
  • Avläst mätarställning
    61000 km 
  • Regnr
    CKZ381 
  • Chassinummer
    LS5806T2313655 
  • Kw / hk
    166 / 226 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är monterad tvärställd och är en rak 5-cylindrig motor helt i lättmetall. Den har dubbla överliggande kamaxlar med fyrventilsteknik samt turbo och laddluftkylare. Den är framhjulsdriven och utrustad med en 4-stegs automatväxellåda. Den automatväxlade versionen har 240 hk. Bilen fungerar väl och har nyligen genomgått service, då även kamremmen byttes, inte på grund av miltalet utan av åldersskäl. Bilen har körts mycket lite på senare år och har mest stått stilla, och det finns en tendens till vibrationer från hjulen som vi tror beror på däcken. Fungerande aircondition.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning i skick som motsvarar det låga miltalet. Väl omhändertagen invändigt. Det finns en liten skada på baksidan av höger framstol, enligt bilden. Utrustad med det ovanliga tillbehöret Volvo-mobiltelefon, med handsfree-mikrofon på förarstolens nackstöd. Telefonen är ej testad. Stereon är utrustad med både kassetbandspelare och CD-växlare som fungerar utan problem. Bagageutrymmet är mycket fint och utan anmärkning.

  • Skick exteriör:

    Originallackering från fabrik. Bilen har endast varit polerad, aldrig omlackerad. Det finns inga märken från dörruppslag eller andra skador på karossen. Det finns mindre stenskott, främst i framkant av motorhuven. Det finns även några skarpmärken på undersidan av frontspoilern, men inget av detta är utmärkande. Bilen har kvar de Volans 17-tum lättmetallfälgar som den levererades med och det finns lite skrapmärken på fälgarna. Däcken byttes till nya i korrekt dimension 2011 och ser fina ut, men börjar få några år på nacken. Ser mycket fin ut på undersidan. På stötfångarens översida finns 2 fästen efter tidigare monterade extraljus.

  • Skick helhet:

    Sällsynt med lågmilade 850 R. Den här har det mesta som samlare söker. Den är både lågmilad, svensksåld, väl omhändertagen och med endast en egentlig brukare. Kolla noga på bilderna för mer information och egen bedömning av skicket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-08-06
Ursprungsbesiktning: 1996-01-23 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1996-02-29
Senast godkända besiktning: 2025-10-02
Besiktigad tom: 2027-10-31
Årsskatt: 2413 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

När jag var 20 år var detta min absoluta drömbil. Jag gav inte upp utan följde bilen genom min granne som ägde den. Försökte otaliga gånger köpa den, men det var omöjligt. Den var nämligen även hennes drömbil! 2015 avled ägarinnan vid 70-års ålder och bilen gick vidare till en arvinge. Men 2024, närmare 30 år efter att jag såg bilen första gången, fick jag äntligen köpa den. Mitt dåvarande 20-åriga jag hade säkert kört bilen både hårt och mycket, om jag hade ägt den. Nu är jag en herre i medelåldern som inser att bilen tillhör det rullande svenska kulturarvet. Så nu måste jag bestämma mig. Ska jag låta denna unikt lågmilade bil gå vidare till en samlare eller ska jag anamma min inre 20-åring och använda den som en bruksbil? Nu återstår att se om någon vill köpa den och fortsätta att förvalta den.

Fakta om modellen

När Volvo inför 1996 presenterade uppföljaren till T-5R var det med orden: kraft och elegans. Man menade att Volvo 850R tillförde extrem prestanda och väghållning till Volvos redan kända säkerhet, hållbarhet och tillförlitlighet. Det var den starkaste och snabbaste standard-Volvon i företagets då 70-åriga historia. I folkmun blev den genast kallad ”T-röd”.

Så hur många T-röda 850R tillverkades det?

Jo, tack vare R-entusiasten Ulf Thorén som har forskat en hel del kring de tidiga R-modellerna har vi fått veta att det tillverkades endast 3 337 st. 850R med färgkoden 609, i folkmun kallad ”T-Röd”. Fördelningen kring modellerna är följande:

854R, T-röd, manuell = 221

854R, T-röd, automat = 944

855R, T-röd, manuell = 419

855R, T-röd, automat = 1753

Totalt antal T-röda (färgkod 609) = 3337

(Antal tillverkade av de andra färgerna har vi i dagsläget ingen statistik för.)

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kiruna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG