Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-3 2,8 V6 Turbo X SportSedan — 2008

En exklusiv specialmodell från Saab i ett välbevarat originalutförande. En Aero med ännu mer kraft och fyrhjulsdrift, som det hette vid lanseringen.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Saabs värsting i en sober och sportig förpackning med fina prestanda, härlig komfort och optimal säkerhet för sin tid. Välskött och väl underhållen genom åren, men var inte nytvättad vid besiktningen, så en rekonditionering kommer att göra bilen än mer rättvisa (sista bilden, säljarens bild på nytvättad vagn)."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
23 OKT 10:30
44 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18796
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 45 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
26481
18 OKT 15:18
44 000 SEK
22328
17 OKT 20:19
43 000 SEK
28646
17 OKT 19:47
42 000 SEK
22328
17 OKT 19:40
39 000 SEK
3284
17 OKT 19:33
38 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-3 2,8 V6 Turbo X?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Saabs värsting i en sober och sportig förpackning med fina prestanda, härlig komfort och optimal säkerhet för sin tid. Välskött och väl underhållen genom åren, men var inte nytvättad vid besiktningen, så en rekonditionering kommer att göra bilen än mer rättvisa (sista bilden, säljarens bild på nytvättad vagn)."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 12 juni 2008. Nuvarande ägare förvärvade den i maj 2020, och sedan dess har han kört cirka 750 mil. Under hans ägo har bilen alltid stått i garage. Han har servat den hos Mats Riesel i Solna. Utöver detta har han låtit byta skyddsplåten vid tanken 2021. Kylarslangar och expansionskärl byttes 2023. I våras byttes alla tändspolar och tändstift, och ett nytt batteri sattes in. Med bilen följer mappen med alla originalhandlingar samt böcker och häften. Dubbla nycklar ingår. Bilen besiktigades den 6 augusti i år utan anmärkning och är körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2008/2008 
  • Första registreringsdatum
    2008-06-12 
  • Avläst mätarställning
    147,889 km 
  • Regnr
    HDX905 
  • Chassinummer
    YS3FM47R281151060 
  • Kw / hk
    206 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i svart med textilmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går piggt och stabilt i motor och drivlina. Vid en kortare provkörning ute på Djurgården och i stan upplevdes allt fungera som det ska vad gäller styrning, koppling, växling, väghållningsdetaljer samt bromsar. Vid kortare, rejäl acceleration upplevdes kraften finnas där. En fin ljudupplevelse för motorentusiasten.

    Ej kontrollerad på lyft, men det som kunde ses av vitala delar såg bra ut. Inga kommentarer från bilprovningen. Det finns partier med "normal ytrost" och inklädnader undertill som inte kunde inspekteras.

  • Skick interiör:

    Fin och välbevarad inredning i originalskick. Fin stuns och komfort i stolar och baksäte. Skinnet välskött men mild brukspatina. Dörrsidor, innertak och textilmattor i samma fina skick. Finns en listen reva på ett par cm på A-stolpens inklädning. Ratt, reglage, instrumentbräda, mätare och detaljer i fint skick. Alla el-funktioner förefaller fungera väl med bra funktioner för värme och kyla (ACC). Original integrerad radio/musikmaskin som fungerar väl. Solskyddsfilm i bak.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering som förefaller vara i originalutförande. Den har varit lackbehandlad och skyddad vid flera tillfällen genom åren. Glas, blankt, plast/gummi, lister och belysningsdetaljer är i fint och välbevarat skick för ålder och miltal. Fina originalfälgar med något litet skav höger fram samt fina Hankookdäck. Motor- och bagageutrymmen är i fint skick.

  • Skick helhet:

    Det här är en speciell modell där Saab tog ut svängarna rejält och skapade en prestandaupplevelse som de menade var inspirerad av flygplansarvet. En display som hälsar föraren "Välkommen ombord, checking..." och "Ready for take off" förstärker den känslan. Eftersom Turbo X tillverkades i begränsad upplaga, och här i en klassisk färgkombination, är detta ett unikt tillfälle att förvärva en klassiker och entusiastvagn - Made in Sweden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-16
Ursprungsbesiktning: 2008-06-02 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2008-06-12
Senast godkända besiktning: 2025-08-06
Besiktigad tom: 2026-10-31
Årsskatt: 3506 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Med Saab 9-3 hakade företaget på maneret av typbeteckning a´la 9-5. Den nya modellen var en vidareutveckling av Saab 900, versionen som lanserades som årsmodell 1993.

Generation 1 av den nya modellen 9-3 som tillverkades 1998-2003 var alltså primärt en ansiktslyftning från den tidigare 900-modellen. Till Generation 2 och årsmodell 2003 hände det lite mer. Den tidigare combikupén försvann och istället lanserades en sedan, eller på Saabspråk, en SportSedan. Året därpå kom en ny Cabriolet. Dessa modeller var helt nya och byggde på GM-plattformen Epsilon, besläktad bl.a. med Opel Vectra och Cadillac BLS. Som vanligt fanns Saab-modellerna från snikversioner till häftiga Aero-versioner.

Till årsmodell 2006 kom så en efterlängtad kombi, eftersom det var Saab, blev den naturligtvis kallad SportCombi. Det året kom även en ny V6 motor om 2,8 Liter. När den motorn lanserades blev den utsedd till Engine of the year. Det var en motor som var ett GM-projekt, där den först hade hamnat i Buick och Cadillac, motorn kallades då LP1. Fast när man tog hjälp av de svenska ingenjörerna, som ju hade mångårig erfarenhet av framgångsrik turboutveckling och tillverkning, utvecklade man motorn än mer och den nya motorn fick beteckningen LP9. Den kom att tillverkas av Holden i Australien men turboenheten kom från Saab och Sverige. Motorn ansåg mycket potent och tillförlitlig. Man plockade ut 250 hkr vid 5500 varv. Till årsmodellerna 2008-09 blev det ytterligare 30 hkr i toppversionerna av modell 9-3 och LP9-motorn.

Saab kom att tillverka olika specialversioner och en Saab 9-3 X XWD lanserades 2008 och byggdes i en liten upplaga om 2081 vagnar, planen var 2000 jämnt men det blev några fler. Den fanns både som SportSedan och SportCombi, manuell eller automat. En enad kår av motorjournalister gav bilen toppbetyg, många menade att modellen var den ultimata väg- och körmaskinen från Saab

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG