Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 450 SLC C107 — 1980

Mercedes 450 SLC V8 med ett K-Jet-bränslesystem, lättad till 1 460 kg, designad för eventuellt bruk som tävlings- eller rallybil. Den är fullt registrerad och besiktigad för väganvändning.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren köpte bilen med avsikten att omvandla den till en rallybil, men har inte haft tid att förverkliga den drömmen. Många komponenter har bytts ut, inklusive bromsrör, slangar och bränsleledningar, och växellådan har spolats och servats. Bilen fungerar och kör bra, med en stark motor, växellåda och bromsar. Den kommer med en giltig besiktning till den 30 september 2025, så den är redo för dig att köra hem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
31 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17681
ARNEBY/TRANÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 450 SLC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren köpte bilen med avsikten att omvandla den till en rallybil, men har inte haft tid att förverkliga den drömmen. Många komponenter har bytts ut, inklusive bromsrör, slangar och bränsleledningar, och växellådan har spolats och servats. Bilen fungerar och kör bra, med en stark motor, växellåda och bromsar. Den kommer med en giltig besiktning till den 30 september 2025, så den är redo för dig att köra hem."

Beskrivning

Denna bil såldes ny i Sverige 1980 och har haft flera ägare, med nuvarande ägare som är Mercedes-entusiast. Den har den korrekta 4,5 L V8-motorn med ett K-Jet bränslesystem, vilket undviker de vanliga problemen med D-Jetronic. Både motorn och växellådan fungerar utmärkt.

Den var ursprungligen avsedd för ombyggnad till en rally- eller bankörnings-/racingbil och har kvar komplett instrumentpanel och alla originalkomponenter, med fullt fungerande mätare. Ett äkta Lorinser-bodykit är monterat, utrustat med fjädrar och justerbara stötdämpare.

Den levereras med BBS-fälgar monterade med äldre Pirelli Scorpion-däck och har äkta äldre Recaro-sportstolar. Baksätet har tagits bort och ingår inte, tillsammans med en klädd hatthylla i aluminium och sidopaneler bak. Den ursprungliga dörrpanelen fram är fortfarande kvar, och ett nytt batteri har installerats. Även om det finns några skönhetsfel är karossen i bra skick och lackerades för cirka sex år sedan. Trösklarna har bytts ut, och det finns ingen betydande rost undertill. Bodykitet kräver vissa reparationer på vissa kanter.

Allt fungerar bra förutom vindrutetorkarna, en ny motor medföljer eftersom den gamla brände. Värmen går inte att stänga av, endast fläkten. Sammantaget startar och går den bra, vilket gör den till en utmärkt kandidat för att slutföra bygget och använda för isracing, bankörning eller helt enkelt som en unik bil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1980-02-01 
  • Avläst mätarställning
    227799 km 
  • Kw / hk
    147 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Kör och fungerar bra med nyligen utfört arbete på bromsar, bränslesystem och växellåda. Motorrummet är i ordning och motorn går bra och låter rätt. En extra fungerande torkarmotor ingår, den andra behöver bytas ut. OK aluminiumfälgar med några märken och oxidation samt bra men äldre däck.

  • Skick interiör:

    Interiören har blivit avskalad och utrustad med Recaro-framsäten, och det finns inget baksäte eller matta. De bakre sidopanelerna och hatthyllan har bytts ut med paneler av aluminium. Instrumentbrädan, framdörrarnas paneler och innertaket är original och på plats, tillsammans med ett fungerande elektriskt tak. Instrumenteringen är original och fungerar, dock saknas radion, och även om värmaren fungerar, är den inte justerbar utan enbart varm. AC:n fungerar inte heller.

  • Skick exteriör:

    Karosseriet är överlag rakt och stabilt, dock med några blåsor och små rostfläckar, främst runt hjulbågarna och trösklarna (se bilder). Karossatsen kräver vissa justeringar och reparationer på vissa ställen. Bilen har blivit ommålad och har några märken och efterrättningar. Förardörren har en något annorlunda nyans. Undersidan visar tecken på tidigare svetsarbeten, och trösklarna har bytts ut. Överlag ser den bra ut, även om det finns viss ytrost, huvudsakligen på komponenterna.

  • Skick helhet:

    Sammantaget är det en bil som går bra och är solid, men som behöver någon som kan förvandla den till en rolig gatubil eller ta den vidare mot att bli en rally- eller racingbil. Oavsett vilket har du alternativ, och den är prissatt till ett attraktivt värde.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-02-22
Ursprungsbesiktning: 1980-02-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1980-02-01
Senast godkända besiktning: 2023-09-25
Besiktigad tom: 2025-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 24

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Arneby/Tranås

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG