Visa alla bilder

BMW R69 594cc — 1959

Klassisk BMW R69 med matching numbers i originalutseende. Samma ägare sedan 1977. Sidovagn medföljer.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"BMW R69 var på sin tid en välbyggd motorcykel med god kvalitet. Av samma anledning är dessa i dag eftertraktade veteranmotorcyklar. Behöver in på koll hos bilprovningen före den tas i trafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 OKT 14:10
62 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17659
KALIX
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 63 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28144
21 OKT 13:53
62 000 SEK
32510
20 OKT 09:48
61 000 SEK
5751
20 OKT 07:55
60 000 SEK
19980
19 OKT 22:48
55 000 SEK
28144
19 OKT 22:45
51 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW R69?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"BMW R69 var på sin tid en välbyggd motorcykel med god kvalitet. Av samma anledning är dessa i dag eftertraktade veteranmotorcyklar. Behöver in på koll hos bilprovningen före den tas i trafik."

Beskrivning

Motorcykeln har haft totalt 5 ägare, nuvarande ägare sedan 1977. När R69 presenterades räknades den som en sporthoj med sin kraftfulla motor. Enligt dåtida tester ansågs R69 vara god för hastigheter uppemot 165 km/h. Den blev snabbt populär som polismotorcykel i många länder. I Sverige ses den som en ikon i dessa sammanhang. Med tanke på att det sitter extra cylinderskydd på denna R69 ligger tanken nära till hands att även denna kan tjänstgjort inom polisen, men vi har inte gjort några efterforskningar så vi vet inte säkert. Det medföljer en sidovagn med kompletta fästen som tidigare använts till mc'n. Ägaren berättar att han brukade köra barnen i sidovagnen när de var små och hade svårt att sova. Bäddade han ner dem i den och tog en sväng somnade de gott utan bekymmer. Mätarställningen visar 4 628 mil. Nästan alla besiktningsprotokoll sedan 1977 finns sparade så vi håller för troligt att sträckan stämmer. Senast godkända besiktning hos bilprovningen gjordes 2002. Varit avställd i bilregistret sedan 2004. Ägaren har kört den varje sommar på gården samt varit noggrann med att avlasta däcken vid uppställning i garaget. Motorcykeln måste in på besiktning hos bilprovningen före den tas i trafik. Vid godkänd besiktning är den därefter undantagen periodisk kontrollbesiktning samt skattebefriad enligt veteranreglerna.

Detta är en distansauktion vilket innebär att bilder och information om motorcykelns skick har tillhandahållits av ägaren. BWA har inte undersökt motorcykeln på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1959-01-01 
  • Avläst mätarställning
    46287 km 
  • Regnr
    BOS 621 
  • Chassinummer
    654087 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tekniken bygger på BMW:s grundkoncept med boxermotor och kardandrift. Motorn är luftkyld fyrtaktare på 594cc med angiven effekt på 35 hästkrafter. Växellådan har 4 växlar. Trumbromsar både fram och bak. Enligt ägaren gjordes en motoröversyn 1979 och därefter har den inte behövt några åtgärder. Startar lätt och går fint utan oljeläckage. Däcken var nya vid senaste besiktningen 2002 och är i gott skick för sin ålder. Därefter har motorcykeln körts inomgårds varje sommar för att hålla igång tekniken. 2022 gjordes en genomgång och ultraljudstvätt av förgasarna.

  • Skick exteriör:

    Utseendemässigt är motorcykeln i samma skick som 1977 när nuvarande ägaren köpte den. Inga ändringar eller ombyggnader har gjorts. Finns lite bucklor på ljuddämparna. Verkar vara i ett gott bruksskick. Se bilderna.

  • Skick helhet:

    Motorcykel med bra helhetsintryck. Slitage i normal omfattning för årsmodell och miltal. Sidovagn av senare modell, komplett med alla fästen medföljer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-10-15
Ursprungsbesiktning: 1959-01-01 (regbes) (Ombes:19810913)
Datum i trafik första gången: 1959-01-01
Senast godkända besiktning: 2002-07-25
Besiktigad tom: 2004-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Från 1955 till 1969 byggdes 15 347 av dessa 594 cc kardandrivna motorcyklar.

R69 tillverkades från 1955 till 1960 med en 35 hk (26 kW) motor. R69S tillverkades från 1960 till 1969 med en 42 hk (31 kW) motor och R69US tillverkades mellan 1968 och 1969, även denna med 42 hk (31 kW) motorn. Dessa modeller designades som relativt kraftfulla sportcyklar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kalix

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG