Visa alla bilder
Visa film

Volvo P210 Hot Rod Rover V8 — 1964

Här är en symbios med många rätt, en duett-ram, T23 Roadster pickup-kaross, Rovers V8:a, Borg Warner automat samt Volvo-teknik. Då får vi en rod, Made in Sweden.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassisk Volvo-rod med en lika klassisk motorbestyckning och dåtidens teknik och attribut. Den har använts väl och går bra. Det finns detaljer som behöver ses över och både service och rekonditionering kommer att göra gott för funktion och intryck."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 OKT 12:20
47 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18770
ÅKERSBERGA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 48 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2442
11 OKT 22:13
47 000 SEK
13647
11 OKT 20:02
46 000 SEK
2469
11 OKT 12:01
45 000 SEK
32308
10 OKT 22:07
44 000 SEK
12246
10 OKT 22:04
43 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo P210 Hot Rod?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassisk Volvo-rod med en lika klassisk motorbestyckning och dåtidens teknik och attribut. Den har använts väl och går bra. Det finns detaljer som behöver ses över och både service och rekonditionering kommer att göra gott för funktion och intryck."

Beskrivning

T23 Roadster-pickup byggd i Hälsingland 1980–1983. Bygget är baserat på en Volvo Duett från 1964, som registrerades för trafik i oktober 1963 och enligt uppgift var en "televerkare". Plastkarossen kom från Karl-Ola Englund. Motorn var ursprungligen en Vedette V8:a, men i slutet av 90-talet monterades en Rover V8:a med Borg-Warner automatlåda. Bromsarna är från Amazon med skivor fram, monterade 2003. Den nuvarande ägaren, en fordonsentusiast med yrkeskunnande, förvärvade bilen i augusti 2017. Han satte på Ford-framskärmar 2019 och drevade om den diffade Spicer-bakaxeln 2022. Under åren har han varit en flitig besökare vid Rod-träffar och klassikerevenemang med bilen. Den är i fullt körbart skick och besiktigad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1963-10-14 
  • Avläst mätarställning
    82751 km 
  • Regnr
    BUH428 
  • Chassinummer
    61142 
  • Kw / hk
    50 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick bra i motor och drivlina. Maffigt ljud. Vid kortare lugn körning i villaområde upplevdes vagnen fungera väl. Det som kunde ses undertill såg trovärdigt ut när det gällde vitala delar.

  • Skick interiör:

    Enkel och brukarvänlig interiör som är sedan ombyggnation. Den kan ses över och snyggas till. Ratt, reglage och instrumentbräda i gott skick med god funktion. Signalhornet ur funktion.

  • Skick exteriör:

    Sedan ombyggnationen har bilen använts väl och har normalt slitage med tanke på sin ålder. Det finns detaljer som behöver ses över och snyggas till. Bra fälgar och däck. Enkel sufflett samt skydd för flaket.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen har några år bakom sig nu och är en tidstypisk Rod från tiden då den byggdes. Samtidigt är det charmen med den och en härlig tidskapsel i sin genre. Kör den som den är, i ett tufft bruks- och buss-kick, eller förädla den efter eget tycke och smak.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-05-19
Ursprungsbesiktning: 1963-10-14 (regbes) (Ombes:19880621)
Datum i trafik första gången: 1963-10-14
Senast godkända besiktning: 2017-07-31
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 24

Fakta om modellen

Vi var många som läste Start & Speed, Colorod, Wheels med flera under 70- och 80-talet och hade drömmar om olika byggen. Det fanns de som tog tag i drömmen och byggde sin vagn. Hot Rod blev ju en företeelse som tog fart efter andra världskriget i USA. Den spred sig även hit mot 50-talets slut och under 60-, 70- och 80-talen byggdes många vagnar. Allt från exklusiva showbilar till potenta dragracingvagnar samt bruksrodder och custombilar byggdes, företrädesvis av USA-bilar. Det blev även en hel del mild custom på till exempel Bubblor och inte minst Volvobilar. En populär version var ju Duett-byggen. Med sin ramkonstruktion blev den en lättillgänglig, prisvärd och relativt lättbyggd bil. Inte sällan med USA-inspiration såväl i val av teknik som kaross.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åkersberga

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG