Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 S B18 — 1966

En klassisk P1800S i den sobra färgkombinationen graftitgrå med röd inredning.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn där mycket är gjort på senare tid men där en sista handpåläggning behövs för att vagnen skall få komma ut på vägarna igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 OKT 11:10
170 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18760
NYKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
210 - 240 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 171 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
30905
11 OKT 20:22
170 000 SEK
35594
11 OKT 20:21
166 000 SEK
30905
11 OKT 20:21
165 000 SEK
35594
11 OKT 20:20
162 000 SEK
30905
11 OKT 20:19
160 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn där mycket är gjort på senare tid men där en sista handpåläggning behövs för att vagnen skall få komma ut på vägarna igen."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny i januari 1966. Sjunde ägaren kom in i bilden 1986, då han köpte bilen av sin bror. Bilen var då lackerad i Californianavit kulör; ursprungligen är den lackerad i Grafitgrå (färgnr. 80).

Bilen blev en populär ungdomsbil och kördes ganska mycket, men med åren kördes den allt mer sällan. Från mitten av 90-talet fick den vila i en vedbod, för att 2017 få komma ut på vägarna igen, men det fanns en del att göra. Framskärmar byttes och sparklådor lagades sedan blev den stående igen. Förra året tog ägaren tag i vagnen och lät lackera om den i originalkulören. Motorn genomgick en service, förgasarna renoverades och justerades samt fick nya luftfilter. Det blev även en ny bensinpump, fördelare och ett nytt batteri. Ny kylare och bränsletank införskaffades också. Bromsarna renoverades med skivor, ok, klossar och hjulcylindrar. Nya hjullager bak monterades. Här tog orken slut, då nya intressen och utmaningar tog över. Det finns kvar att göra för att få den besiktigad och detaljer som måste slutföras för att avsluta renoveringen. Med bilen följer några delar och viss litteratur.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-01-12 
  • Avläst mätarställning
    97,836 km 
  • Regnr
    CGE543 
  • Chassinummer
    18127 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn och vinyl med textilmattor 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och det mekaniska verkar fungera väl, men den behöver en översyn och service. Vid en kortare provkörning på skogsväg gick det fint och lugnt om än lite stötigt. Det rostfria avgassystemet slår också lite i underredet och behöver justeras. Underredet har inte kontrollerats på lyft och det kan finnas detaljer som behöver åtgärdas.

    Vid den senaste besiktningen blev det ett antal anmärkningar, alla dessa är nu åtgärdade utom positionsljusen, att se över.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett patinerat originalskick men förefaller i stort sett vara komplett. Förra året kläddes dock framstolarna om, men dörrsidor, paneler med mera sitter löst och behöver ses över. Även mattorna behöver omvårdnad eller byten. Det finns detaljer som behöver gås igenom, bland annat har tändningslåset en speciallösning. Varvräknaren är urfunktion, liksom några mätare med osäker funktion.

  • Skick exteriör:

    Bilen är omlackerad i originalkulör och är blank och fin. Det finns glipor i nederkant av dörrarna. Glas, lister och belysningsdetaljer är i bra skick. Funktionen av positionsljusen behöver kontrolleras. Fälgarna är omlackerade och däcken från Hankook är nya. Motor- och bagageutrymmena är i gott skick, men kan förbättras. Ej målad överallt i motorutrymmet. Ej ny färg på hjulhus i bak.

  • Skick helhet:

    En P1800S, sista året med de böjda listerna på dörrarna, är en het och eftertraktad vagn. Mycket är nu gjort och en del kvarstår men de mesta funktionerna är nu ordnade. Som sportvagn från det glada 60-talet med sina svensk/italienska/engelska rötter och uttryck, är det här en ikon och klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-05-22
Ursprungsbesiktning: 1966-01-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1966-01-12
Senast godkända besiktning: 2018-07-04
Besiktigad tom: 2024-09-26 (KBES )
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Volvos vackraste bil enligt många, ritad av Pelle Petterson i slutet av 1950-talet. Den byggdes från 1961 till och med 1972 och ersattes av kombimodellen ES 1972. Produktionen upphörde 1973, främst på grund av nya krocksäkerhetsregler i USA, med tjocka kofångare.

De första två åren monterades bilarna i England, hos Jensen. Härefter byggdes de i Torslanda och fick då tillägget S för svenskbyggd, framförallt för att markera att de nu byggdes i Sverige. "Made in Sweden" gav på den tiden en kvalitetsstämpel som de engelskt byggda kanske inte riktigt nådde upp till. Så från och med april blev det 1800S, först som årsmodell 1963 och därefter som årsmodell 1964, utan några större förändringar. Till årsmodell 1965 hände dock en del, precis som för övriga Volvovagnar. Ny kylargrill, hela stötfångaren fram, nya fälgar och navkapslar. Till årsmodell 1966 fick de högre motoreffekt genom nytt grenrör, nytt avgassystem, permanentsmord framvagn och förbättrad bakhjulsupphängning. Det blev också sista året med den karaktäristiska uppböjda sidolisten på dörrarna. Just årsmodell 1966 byggdes i 4 500 exemplar.

Totalt byggdes cirka 36 000 bilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG