Visa alla bilder
Visa film

Triumph TR6 2.5 RHD — 1972

En äkta brittisk sportbil från 1970-talet med pigg prestanda och det omisskännliga, djupa mullret från en sexcylindrig motor under huven. Rolig att köra, med klassisk högerstyrd roadsterkaraktär, men kräver först en allmän teknisk översyn och rostlagning.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har haft samma ägare i 37 år. Motorn startar, men den har inte körts på ungefär åtta år. Bilen behöver golvsvetsning och en allmän genomgång innan den kan tas ut på vägen igen. Den säljs som projektbil med stor potential för nästa ägare till ett mycket rimligt pris – tänk bara på att den är högerstyrd (RHD)."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 OKT 14:50
31 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18794
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 32 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13647
10 OKT 20:02
31 000 SEK
13193
10 OKT 19:58
30 000 SEK
13647
10 OKT 19:57
20 000 SEK
13193
10 OKT 19:56
15 000 SEK
13647
10 OKT 19:55
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR6?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har haft samma ägare i 37 år. Motorn startar, men den har inte körts på ungefär åtta år. Bilen behöver golvsvetsning och en allmän genomgång innan den kan tas ut på vägen igen. Den säljs som projektbil med stor potential för nästa ägare till ett mycket rimligt pris – tänk bara på att den är högerstyrd (RHD)."

Beskrivning

Denna bil säljs på uppdrag av den avlidne ägarens dödsbo. Jag kände Jan, den tidigare ägaren, väl — han älskade alla typer av sportbilar men hade en särskild svaghet för klassiska engelska modeller, vilket är anledningen till att han behöll just denna i 37 år.

Bilen importerades från Storbritannien 1985, och Jan köpte den 1988. Under 1990-talet lackerades den om i svart (ursprunglig färg okänd) och samtidigt byttes motorn ut från den ursprungliga 2,5 PI-insprutade versionen till en enklare och mer pålitlig 2,5-liters motor med förgasare.

Under mer än 30 år användes bilen främst som sommarbil. Den besiktigades senast 2014 och kördes fram till 2016, därefter förvarades den i garage.

Bilen behöver nu en del svetsarbeten — helst ett nytt golv, då det finns ett hål på passagerarsidan. Reparationen sköts upp under pandemin, och tyvärr hann Jan bli sjuk innan han kunde få det gjort. Vi har nyligen startat motorn; den går på startgas men behöver en full service och en allmän teknisk genomgång. Motorhuvslåsen behöver kompletteras med bultar och justeras, och vajern till huvlåset bör bytas ut.

I övrigt är bilen komplett och kommer med både tonneau-skydd och hardtop. Hardtopen har rostskador och spackel, och personligen skulle jag ta bort den och köra bilen endast med tonneau, för ett lättare och mer öppet intryck.

Med några helgers arbete i garaget — grundläggande svetsning och service — bör det vara fullt möjligt att få bilen i körbart skick igen och besiktad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1985-07-15 
  • Avläst mätarställning
    79998 
  • Regnr
    LCK245 
  • Chassinummer
    CP76728 
  • Kw / hk
    105 / 143 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar och går på startgas, men bilen behöver ett nytt batteri, en full service och en allmän teknisk genomgång innan den körs. Växellådan lägger i och växlar, och bilen rullar lätt, även om bromsarna inte har testats. Den var fullt körbar och i trafik fram till 2016 innan den ställdes av och förvarades i garage. Bilen står på ett bra hjulsats med äldre men användbara däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är komplett men skulle må bra av en uppfräschning. Sätena är i brukbart skick, liksom mattorna, även om båda visar ålderstecken. Instrumentpanelen är komplett med sina originalmätare och en ratt i trä.

    Medföljer gör dörrsida till förardörren, främre mattor, tonneau-skydd samt sufflett med bågar. En hardtop är också monterad men har rostskador (se bilder). En ordentlig rengöring och ett nytt set mattor skulle göra mycket för kupéns helhetsintryck.

    Sätena har tagits ur för att inspektera rostskador och är därför för tillfället lösa och inte monterade. Förarstolens stomme finns med och ligger i bagageutrymmet.

  • Skick exteriör:

    Bilens helhetsintryck är bra bruksskick, men det finns synliga rostblåsor längs dörrarnas innerkanter och trösklar, samt några rostfläckar på underredet. Den huvudsakliga rosten sitter i de främre golvsektionerna – helst bör hela golvet bytas, eftersom det är ett enklare arbete när man ändå arbetar med de främre panelerna. Ramverket visar på vissa ställen äldre svetslagningar.

    Lacken är presentabel men har små blåsor på flera ställen. Stötfångarna ingår inte, då de togs bort på 1990-talet. Motorhuven behöver justeras och kompletteras med bultar; det finns också lättare rostangrepp längs dess kanter, vilket bör vara enkelt att åtgärda.

  • Skick helhet:

    Dessa bilar är eftertraktade, och denna säljs till ett mycket realistiskt pris, vilket ger gott om utrymme för nästa ägare att utföra de nödvändiga reparationerna. Reservdelar är lätta att få tag på runt om i Europa och är inte dyra, vilket gör detta till ett okomplicerat projekt. Med lite arbete kan bilen bli en rolig och njutbar sommarbil redan till kommande säsong.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-06-13
Ursprungsbesiktning: 1985-07-09 (regbes) (Ombes:20110616)
Datum i trafik första gången: 1985-07-15
Senast godkända besiktning: 2014-09-26
Besiktigad tom: 2016-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG