Visa alla bilder
Visa film

MG Magnette 1,5 — 1958

Såld ny i Sverige, välbevarad med en bra historik och fint fungerande i ett användarvänligt skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Från ett nördigt perspektiv är en Magnette en sorts vettig entusiastfamiljebil för en varumärkestrogen individ. Fyra dörrar, fem sittplatser och en"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 OKT 14:30
70 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18762
LINKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 71 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
42921
11 OKT 19:13
70 000 SEK
29944
11 OKT 18:09
67 000 SEK
33593
11 OKT 17:46
66 000 SEK
33593
11 OKT 16:58
65 000 SEK
4114
11 OKT 15:16
60 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG Magnette?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Från ett nördigt perspektiv är en Magnette en sorts vettig entusiastfamiljebil för en varumärkestrogen individ. Fyra dörrar, fem sittplatser och en"

Beskrivning

Den levererades till sin första ägare i Bjärred utanför Malmö i mars 1959. Efter ett motorhaveri med en tidigare ägare renoverades maskinen 1972. Bilens förra ägare, från Kalmar, köpte den 1988 där den stod i en lada i Oxie utanför Malmö. Han renoverade karossen och körde bilen entusiastiskt i närmare 30 år före den nuvarande ägaren (dödsboet) tog över 2017. Efter det har bilen inte rullat mer än drygt 160 mil. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2016-05-24, då bilen var i en godkänd period när de nya reglerna och besiktningsbefrielse började att gälla 2018-04-20.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1973-06-04 
  • Avläst mätarställning
    65 264 km 
  • Regnr
    FJF567 
  • Chassinummer
    KATA3331165 
  • Kw / hk
    50 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar efter ett tag, när bilen har varit stillastående en tid tar det en liten stund före bränslet når förgasarna. Choken måste också hanteras rätt, förstås. Växellådan funkar fint med en bra kuggkänsla, men det är täta lägen att hantera och bilen vill gärna att en ny chaufför lär sig dessa lägen noggrant. Motorn delas i grunden med både MGA-modellen och MGB, fast i en större version i den senare på 1,8 liter.

  • Skick interiör:

    Fin och fräsch skinninredning med snygga mattor och ett original Webasto soltak i ett fint fungerande skick. Träinläggen ser bra ut och särskilt med tanke på sin ålder. För många entusiaster är en äldre Becker Monza en extra attraktiv radio, här med en okänd funktion. Åttiotalstrendiga, och inte så tidstypiska för bilen extra bromsljus monterade på hatthyllan, här dessutom med blinkers i en lite mer robust version.

  • Skick exteriör:

    Äldre renovering och lackering i originalkulör från slutet av åttiotalet som har hållit sig någurlunda bra, men på några ställen, främst vid C-stolparna, syns underarbetet med ett par sprickor. Extrautrustad med bultade ekerfälgar och äldre Firestone däck med bra mönster. En hjulbult saknas på höger bakhjul, men ligger enligt uppgift i handskfacket. Fyra original plåtfälgar med gamla diagonaldäck följer med, dock utan navkapslar.

  • Skick helhet:

    Charmig familje-MG med en sportig ambition i ett grundmurat användarvänligt och trevligt skick. Lätt att vårda, underhålla och bruka för en ny ägare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-09-20
Ursprungsbesiktning: 1973-06-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1973-06-04
Senast godkända besiktning: 2016-05-24
Besiktningsbefriad_ Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

MG:s sedan-modell bröt med alla tidigare märkestraditioner. Den var först med självbärande kaross och hade dessutom BMC:s B-motor, en ren Austin-konstruktion. Karossen delades med Wolseley 4/44, men var lägre. Dessutom hade MG:n en förbättrad bakvagnsupphängning med ett rejält stag mellan diffen och karossen. Detta bidrog ytterligare till ännu bättre vägegenskaper. Magnette ZA presenterades hösten 1953. Tidiga exemplar hade en enkel instrumentpanel i plåt som var målad för att likna trä. Hösten 1954 infördes en uppdaterad instrumentpanel med riktiga träpaneler. Då, och först då, kan man tala om en instrumentbräda. Produktionen av ZA-versionen blev totalt 18 076 bilar. I oktober 1956 introducerades Magnette ZB som hade en starkare motor med hjälp av större förgasare och högre kompressionsförhållande. På utsidan märktes ny kromutsmyckning och dessutom infördes lyxmodellen Varitone med tvåtonslack och större bakruta. ZB-versionen tillverkades i 18 524 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Linköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG