Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Superior V Touring 2,8 — 1926

En svensksåld vagn från det glada 20-talet med fin historik från Dalarna. Pigg uppsyn och välfungerande.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen hade samma ägare sedan 60-talet fram till för något år sedan. Ett charmigt 20-tals-ekipage som gläder både ägare och åskådare. Som med alla äldre vagnar som stått en tid är en översyn och service att rekommendera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 OKT 13:20
10 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18817
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
145 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 11 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13356
11 OKT 18:02
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Superior V Touring?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen hade samma ägare sedan 60-talet fram till för något år sedan. Ett charmigt 20-tals-ekipage som gläder både ägare och åskådare. Som med alla äldre vagnar som stått en tid är en översyn och service att rekommendera."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny i Sverige och besiktigades den 16 juni 1926. Leverantören var Bröderna Hansson i Storvik. Enligt uppgift ska den ha tillbringat den mesta tiden i Dalarna. Den ska ha blivit renoverad och igångsatt av en känd motorhistoriker på 60-talet. På 70-talet fick den ny inredning och sufflett. Den har använts flitigt vid veteranbilsträffar på 70- och 80-talen och har även stått en tid på dåvarande ägarens motormuseum i Säter. Med bilen följer lite delar och en omgång däck.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1926/1926 
  • Första registreringsdatum
    1973-04-27 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    CFR117 
  • Chassinummer
    XB9539 
  • Kw / hk
    19 / 26 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinnklädsel 
  • Färg
    Grön / Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och fungerar bra utan några mekaniska problem. Den har inte kontrollerats på lyft, men det var relativt enkelt att inspektera bilen undertill, och det såg bra ut.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i gott och välhållet skick med en mild patina sedan renoveringen. Den är både praktisk och charmig med en skjutbar ratt för enklare i- och urstigning. Ratten, reglagen och instrumenteringen är i bra skick, och mätarna förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Fin och välhållen i milt patinerat skick sedan renoveringen. Med en fin sufflett i liknande skick. Saknar sidorutor. Bra fälgar och däck.

  • Skick helhet:

    En trivsam och charmig vagn som snart firar sitt hundraårsjubileum, vilket den gör i god vigör. Vagnen är en rullande antikvitet med både märkes- och svensk motorhistorik, en härlig entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-09-12
Ursprungsbesiktning: 1968-09-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1973-04-27
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Chevrolet grundades 1911 av den schweiziske racerföraren Louis Chevrolet och William C. Durant. Durant hade varit en av grundarna av General Motors tre år tidigare. Efter ett par år hade han lämnat GMs ledning, men han hade fortfarande kontroll över märket Buick och dess fabrik i Flint, Michigan. Han anlitade Chevrolet som förare och drog nytta av hans namn.

År 1913 lanserades den första bilmodellen från Chevrolet på en bilmässa i New York. Från början var Chevrolet involverad i designen av bilarna, men redan 1914 uppstod en konflikt mellan honom och Durant, och Chevrolet sålde sin andel i verksamheten till Durant. Med framgångarna i det nya märket fick Durant återigen resurser att köpa en majoritet i GM. Han blev nu dess VD och införlivade märket Chevrolet i GM 1918.

Redan 1912 introducerade de en sexcylindrig motor, som kom att bli klassisk. Genom åren tillverkade de allt från familjebilar och sportiga bilar till dollargrin med fenor och nyttofordon (trucks). De första lätta lastbilarna One-Ton lanserades just vid samgåendet med GM 1918.

Det brukar sägas att Chevrolet var ett av de märken som bidrog till att T-Forden försvann. Chevrolets motsvarande modell var billigare i inköp och betydligt snabbare. Den fyracylindriga motorn med toppventiler var modern och pålitlig. Den hängde med fram till 1929 då den efterträddes av en sexcylindrig motor.

Modellen Superior med den fyracylindriga motorn och den 3-växlade lådan tillverkades mellan 1923 och 1926. Varje årsmodell hade en egen bokstav som tillägg; för 1926 var det V. Den så kallade A-plattformen erbjöds som tvådörrars coupé och cabriolet, en pickup samt fyrdörrars sedan och öppen tourer. Totalt byggdes modellen Superior V i 547 724 exemplar. Därefter kom efterföljaren Chevrolet Serie AA Capitol.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG