Visa alla bilder
Visa film

Willys CJ2A 2,2 4WD — 1946

En sk. Fredsjeep i ett härligt originalutförande med svensk militärhistoria och sedan väl omhändertagen av entusiaster.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som berör, inte bara den som kör utan även omgivningen. Ekipaget är i ett genuint och robust utförande där det mesta är bevarat, inga motorbyten eller andra signifikanta avvikelser från utförandet den hade för snart 80 år sedan, när den påbörjade sin tjänstgöring i försvaret."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 OKT 12:40
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17626
TYRESÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 111 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32591
13 OKT 21:33
110 000 SEK
3074
13 OKT 17:21
101 000 SEK
3074
13 OKT 17:21
97 000 SEK
32591
13 OKT 13:40
90 000 SEK
32586
12 OKT 19:21
85 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Willys CJ2A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som berör, inte bara den som kör utan även omgivningen. Ekipaget är i ett genuint och robust utförande där det mesta är bevarat, inga motorbyten eller andra signifikanta avvikelser från utförandet den hade för snart 80 år sedan, när den påbörjade sin tjänstgöring i försvaret."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige i september 1947 och förvärvades då av försvaret. Enligt uppgift gick den i Värmland och mönstrade av 1956. Den ägdes sedan av två bröder i Stockholmstrakten fram t.o.m. november 2005. Då förvärvades den av en fordonsentusiast som lyfte karossen för att gå igenom vagnen, det såg bra ut. Bromsarna blev renoverade och ett nytt avgassystem monterades. Topplocket byttes, då det fanns en liten spricka. Nya däck i en större dimension införskaffades, för bättre utväxling/komfort. Under åren har ägaren och Jeepen deltagit vid olika veteranevenemang och träffar. Förra året servades bilen med oljebyten och en ny vattenpump. Nuvarande ägare köpte den nyligen men vill fokusera på sina motorcyklar. Körklar och i ett trevligt originalutförande. En omgång nycklar och lite litteratur medföljer.

Mätaren går runt vid 100 000 km, den totala körsträckan är okänd.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1946/1946 
  • Första registreringsdatum
    1947-09-12 
  • Avläst mätarställning
    99000 km 
  • Regnr
    CJT526 
  • Chassinummer
    CJ2A118367 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Militärgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor- och drivlina. Vid lugn provkörning i lantlig villamiljö upplevdes den rapp och i fungerande skick vad gäller styrning, koppling, växling och bromsar, som kräver lite muskler. Ej testad på lågväxel i terräng men skall enligt uppgift fungera väl. Allt förefaller fungera som det är tänkt. Ej kontrollerad på lyft men man kom åt bra att syna den undertill, det såg bra ut.

  • Skick interiör:

    Robust skick i originalutförande med normalt bruksslitage.

  • Skick exteriör:

    En solid vagn med normalt bruksslitage för ålder, mil och uppdrag. Komplett ställning med tillhörande sidostycken och presenning i patinerat skick medföljer. Motorutrymme i bra skick.

  • Skick helhet:

    Med sin historik och genuina skick och funktion är det här en motor- och militärhistoriskt intressant klassiker- och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1990-05-07 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1947-09-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1947-09-12
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Den ikoniska ursprungsjeepen byggdes 1941-1945. Både Willys Overland (MB) och Ford (GPW) byggde denna lätta terränggående bil för att kunna användas av de allierade under andra världskriget. Närmare 360 000 exemplar byggdes av Willys MB och c:a 278 000 exemplar fick Ford ut ur sina fabriker. De är fyrhjulsdrivna med en treväxlad låda utrustad med hög och lågväxel.

Efter kriget såldes många via överskottslager runt om i världen. Modell CJ2A är efterföljaren till den s k "krigsjeppen". Dessa såldes under parollen "Fredsjeepen" 1945 -1953. Den synbara skillnaden var de större framlyktorna som var infällda och färre ribbor i grillen samt mindre "krigsutrustning". I Sverige användes de inte bara av militären utan många gånger som bärgningsfordon, brandbilar och inom jordbruket. Många blev kvar i tjänst i årtionden.

Var namnet Jeep kommer ifrån tvistas det om, så vi kan lämna det där hän men det intressanta är hur ett varumärke som Jeep (oftast först i sitt segment) blir en del av språket och generiskt och liktydigt med andra produkter av samma slag, Typ som Tetra Pak och Gore-Tex.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tyresö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG