Visa alla bilder

Volvo PV 544A Sport-klon B20 — 1960

Ursprungligen en Volvo 544 1960, nu klonad till en PV Sport 1965. Mycket jobb har lagts ned i denna bil och allt är mycket snyggt gjort.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket snyggt renoverad PV av en skicklig och känd bilrenoverare. Inget har lämnats åt slumpen och den har fortfarande en liten touch av 544A. Man blir nostalgisk av att höra de dubbla Webrarna jobba. Välbekant ljud från rallyskogarna från förr."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 OKT 10:20
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17663
KATRINEHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 95 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 81 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
31014
13 OKT 23:02
80 000 SEK
31014
13 OKT 23:02
79 000 SEK
25023
13 OKT 16:29
78 000 SEK
31014
12 OKT 17:29
76 000 SEK
31014
12 OKT 17:28
75 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket snyggt renoverad PV av en skicklig och känd bilrenoverare. Inget har lämnats åt slumpen och den har fortfarande en liten touch av 544A. Man blir nostalgisk av att höra de dubbla Webrarna jobba. Välbekant ljud från rallyskogarna från förr."

Beskrivning

Helrenoverad PV, klonad till PV Sport. Körsbärsröd nr46, Klädsel 52-510 röd.

Motor B20 4-vxl med OD. El system utbytt till 12V, Hastighetsmätare utbytt till 180km. alla golvbrunnar bytta samt nya sparklådor. Allt riktigt rostskyddsbehandlat.(se bilder) Motorn är en b20 med planad topp, D-kam, dubbla Weber 40. Vxl-låda 4 växlad med OD, kort spak. Fälgar 5,5 tum samt nya däck.

Bilen har också omklädda säten fram och bak. Alla tätningslister bytta. Ny hatthylla, samt mattor.

Allt detta med originalmaterial Volvo.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    CLC080 
  • Chassinummer
    296617 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/galon 
  • Färg
    Körsbärsröd nr46 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn råmar gott med de dubbla webrarna. Bilen känns tight vid provkörning på en mycket dålig grusväg. Alla funktioner i sin ordning

  • Skick interiör:

    Snyggt jobb med inredningen. Omklädda sittytor med originalfärger från -65. Instrumentpanel, dörrpaneler samt mattor och innertak i renoverat skick

  • Skick exteriör:

    Billen är omlackerad i delar för 7 år sedan. Mycket snyggt gjort av nuvarande ägare som varit billackerare under många år. Snygga glas, lister och krom.

  • Skick helhet:

    Snygg renovering som av gemene man uppfattas som en Sport -65. Kryper man lite under skalet kan man skönja ursprunget i denna bil. Bilen är helt körklar och besiktigad för all framtid

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-08-16
Ursprungsbesiktning: 1960-01-01 (regbes) (Ombes:20060502)
Datum i trafik första gången: 1960-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-05-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Ägarens kommentar

Ägaren var sugen på en PV sport men hittade då denna påbörjade PV544. Med den långa erfarenheten av renoveringsarbete påbörjades förvandlingen till 544 sport. Mycket lyckat resultat som har renderat i flera priser på olika veteranbilsträffar runt om i landet.

Fakta om modellen

Med denna klonade PV hänvisar vi till PV Sport från 1965.

Volvo presenterade sin nya "efterkrigsbil" PV 444 i september 1944 men det dröjde fram tom februari 1947 innan de första bilarna levererades. Modell 444 tillverkades fram tom 1957, därefter blev det en uppgradering med modell PV 544 som erbjöds som årsmodellerna 1958-1966. Ursprungligen hade PV 544 en B16 motor men from årsmodell 1962 blev det en B18 motor. Sportmodellen fick en något nedtrimmad P1800 motor och dubbla SU-förgasare. De sista PV 544 modellerna tillverkades hösten 1965 och fick modellbeteckning G och såldes som 1966 års modeller. Enligt uppgift var det 3401 bilar som fick årsmodellbeteckning 1966, varav 345 var Sportmodeller. Den absolut sista vagnen var en svart Sport, som hamnade direkt hos Volvo museet. PV 544 Sport var både en eftertraktad och för sin tid motorstark vagn. I Sportmodellen med de dubbla SU-förgasarna fick man i G-modellen ut 95 hkr.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Katrineholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG