Visa alla bilder
Visa film

Rover Mini 1275cc — 1999

En Mini med endast en ägare. Nästintill orörd och okörd brittisk ikon i nyskick med väldigt låga miltal på mätaren.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de sista årsmodellerna av den klassiska Minin här i ett nyskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 OKT 11:50
141 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17607
GRÄSÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 142 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3612
15 OKT 21:30
141 000 SEK
5424
15 OKT 12:52
140 000 SEK
17087
15 OKT 10:24
130 000 SEK
19249
14 OKT 20:19
119 900 SEK
32611
14 OKT 20:15
115 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rover Mini?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de sista årsmodellerna av den klassiska Minin här i ett nyskick."

Beskrivning

Denna modell är från ”the final serie” och har en 1,3L insprutningsmotor med 63 hästkrafter, dvs lika många som de ursprungliga Cooper S hade.

Det här exemplaret är av näst sista årsmodellen och den är utrustad med bland annat elektriskt soltak, airbag, skivbromsar fram, en motor på 1275 cc med insprutning och 12" Rover Pepperpot fälgar.

Ägaren har endast brukat bilen för enstaka resor till bil evenemang. Idag har denna Mini rullat endast 548 mil och den är mycket välvårdad. Den är så nära nyskick man kan komma, så nära att den fortfarande luktar nytt. Nuvarande ägare har ägt bilen sedan 2000 och den ingår i hans bilsamling. Bilens skick bekräftas av vägmätarställningen. Minin levereras fullservad, se bilder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1999/1999 
  • Första registreringsdatum
    2000-06-06 
  • Avläst mätarställning
    5475 km 
  • Regnr
    GWH575 
  • Chassinummer
    SAXXNWAZRXD173032 
  • Kw / hk
    46 / 63 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går bra i motor och drivlina. Bromssystemet fungerar som den ska. Däck med bra mönsterdjup.
    Dubbla uppsättningar av nycklar.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett mycket fint och välvårdat nyskick. Det finns en liten skada på passagerarstolens ryggstöd, se bild.

  • Skick exteriör:

    Bilen är väldigt fin i lack och kaross. Fungerande elektriskt soltak. Gummilisterna vid skärmbreddarna har krypit ut, är lätt att återställa för den händige, se bild. Blankverk, glas och fälgar är i ett mycket bra skick.

  • Skick helhet:

    En Mini i originalskick och originalutförande i det närmaste nyskick man kan komma. Det som skvallrar om att bilen använts är lite stänk undertill från fuktig vägbana.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2002-11-30
Ursprungsbesiktning: 1999-04-22 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2000-06-06
Senast godkända besiktning: 1999-04-22
Besiktigad tom: 2001-09-30
Årsskatt: 913 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tack vare sin smarta och plats besparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gräsö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG