Visa alla bilder
Visa film

BMC Mini 998cc — 1970

En mycket charmig Mini som med mindre handpåläggning kan bli riktigt fin.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig bil som blir mer sällsynt på våra Svenska vägar. En Mini väcker alltid uppmärksamhet och den gula originalfärgen på denna bil drar till sig blickar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
52 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17665
HALLSBERG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Mini?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig bil som blir mer sällsynt på våra Svenska vägar. En Mini väcker alltid uppmärksamhet och den gula originalfärgen på denna bil drar till sig blickar."

Beskrivning

Tidigare ägd av en man i Bjärnum som haft mycket stort intresse av fina bilar. Han har framgångsrikt drivit bilförsäljning och han har under denna tid samlat flera fina bilar som har varit i trevligt originalskick eller haft renoveringsbehov.

Denna bil kom till hans samlingen 1981 och gjordes i ordning med ny lack i original kulör och service. Hans fru körde bilen i några år och därefter ställdes den in i samlingen. Nuvarande ägare har kört bilen i liten omfattning senaste tiden och har endast lagt på nya däck samt skött service.

Som en rolig historia i denna bil så har den körts av en prästfru i södra Sverige så bilen är troligen välsignad. Bilen besiktigad 230529 för all framtid.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-01-01 
  • Avläst mätarställning
    1611 km 
  • Kw / hk
    26 / 35 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon / Svart 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint och är nyligen servad och påkostad med nya däck. Motor spinner fint och växlarna går i som dom ska. Mätarställningen står på 1611km vilket inte stämmer med bilens verkliga körsträcka.

  • Skick interiör:

    Golonklädsel i fint bruksskick. Finns dock en reva i förarstolen. Fint innertak med någon enstaka fläck. Paneler och mattor fina. Alla funktioner verkar vara i sin ordning

  • Skick exteriör:

    Omlackerad under 80-talet med relativt gott resultat Finns några rinningar på bakre takstolparna. Glas och lister i bra bruksskick.

  • Skick helhet:

    Trevligt helhetsintryck och Engelsk Charm så det förslår. Inga omedelbara påkosnadert utan det är bara att krypa in bakom ratten och fräsa iväg.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-07-05
Ursprungsbesiktning: 1970-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-01-01
Senast godkända besiktning: 2023-05-29
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tack vare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.



1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hallsberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG