Visa alla bilder

Citroën CX 2400 GTI — 1984

Norrlandskörd fransman med renoveringsbehov. Frisk kaross men behöver ny lack samt lite inredningsjobb och mekanisk översyn.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bra norrlandsobjekt med mycket lite rost, behöver ny lack samt mekanisk genomgång. Även inredningen borde åtgärdas för att bli riktigt bra."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
15 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14041
BOR
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën CX 2400 GTI?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bra norrlandsobjekt med mycket lite rost, behöver ny lack samt mekanisk genomgång. Även inredningen borde åtgärdas för att bli riktigt bra."

Beskrivning

Bilen kom från Norrland till Småland 2005 och kördes sommaren men ställdes av på hösten och varit avställd sedan dess. Nuvarande ägare köpte bilen 2011 med avsikt att renovera men inser att tiden inte räcker till och vill nu att någon Citroén-entusiast tar över.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-03-13 
  • Avläst mätarställning
    59000 km 
  • Kw / hk
    94 / 128 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 5-vxl 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går bara på startgas, rengöring av bränsletillförsel krävs. Bilen har stått i ett tiotal år och kräver genomgång av bromsar mm. Då bilen ställdes fungerade hydrauliken men är inte provad på senare tid.

  • Skick interiör:

    Bra originalinredning som förutom rengöring behöver ny klädsel av förarstol samt åtgärd sprickor i dörrsidorna.

  • Skick exteriör:

    Originallack med flera ytliga skador, kräver ny lack för att bli fin. Mycket fin i plåten endast en skada i fronten och på vänster framskärm behöver riktas. Kromet har små angrepp samt en skada höger fram.

  • Skick helhet:

    En härlig komfort vagn som kan bli hur fin som helst efter en lack och service, ett perfekt vinterobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2005-11-03
Ursprungsbesiktning: 1984-03-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-06-07
Senast godkända besiktning: 2005-07-06
Besiktigad tom:- 2006-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Citroën CX ritades av Robert Opron som ersättare för den framgångsrika Citroën DS. Utseendet liknar GS som kom några år tidigare.

Jämfört med DS (paddan) tog CX ett stort steg framåt i utvecklingen. Många av de unika dragen, särskilt den gashydrauliska fjädringen, behölls och vidareutvecklades. Samtidigt blev bilen betydligt rymligare i och med att motorn blev tvärställd och tog mindre plats. En märklig detalj i konstruktionen är att karossen både är självbärande och dessutom har en hjälpram. Trots att formen på karossen är som en halvkombi är bakrutan fast monterad, d.v.s. bilen är en sedanmodell. Kombimodellerna (Break och Familiale) är något längre än sedanmodellen. Break var en vanlig, femsitsig, herrgårdsvagn, medan Familiale var sjusitsig, vilket innebar sämre komfort än i Break för baksätespassagerarna. På samma längre bas tillverkades även en limousine som kallades Prestige.

Utvecklingen av CX kostade mycket och bidrog till att Citroën gick i konkurs 1974 och köptes upp av konkurrenten Peugeot. Planen var att bilen skulle ha en Wankel-motor, vilket inte blev av efter misslyckade försök att använda en sådan i GS. Även Maserati-V6:an från Citroën SM var tänkt som ett motoralternativ, men i kölvattnet efter oljekrisen 1973 fick marknaden nöja sig med de fyrcylindriga motorerna från DS som lyftes över i den nya modellen. För att hålla priset nere hade de enklaste modellerna ingen servostyrning, vilket i kombination med 70% av vikten på framhjulen gjorde bilen tungstyrd.

Sedanmodellen tillverkades under åren 1974–1989 och kombinmodellen tillverkades fram till 1991. Komforten ansågs vara i en klass för sig jämfört med den tidens konkurrenter. Motorerna hade sina rötter ända tillbaka till 1930-talet, förutom 2,0-litersmotorn till CX Athena och Reflex från årsmodell 1980 som kom från Peugeot/Renault, den s.k. Douvrin-motorn (fanns även i en 2,2 litersversion). Bilen blev mycket dyr att tillverka och den komplicerade konstruktionen innebar rostkänslighet och en ovilja bland många mekaniker att ta sig an bilen vid problem. Elsystemet var en källa till problem. Service och underhåll var dock förutom komplicerat kopplingsbyte inte svårare än på andra bilar.

Citroën var på grund av DDR:s dåliga vägstandard populär inom den östtyska statsapparaten och användes flitigt av Erich Honecker (som även använde specialbyggda Volvo-modeller, däribland Volvo 264TE). Efter Berlinmurens fall 1989 har flera auktioner hållits i Tyskland där man sålt ut Honeckers Citroën-limousiner. [1]

CX såldes även i Sverige. 2,0-, 2,2-, 2,4- och 2,5-liters motor med och utan turbo fanns, liksom en dieselversion.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bor

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-10-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG