Visa alla bilder
Visa film

Volvo P1800 B18 Sport — 1963

Tidig Jensenbyggd P1800 som säljs som projektbil. Importerad från Kalifornien och inregistrerad i Sverige för drygt 10 år sedan. Körbart och fint skick men inte färdigmonterad efter hellackering..

Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Till synes helt rostfri kaross, utan några svetslagningar. Helt omlackerad för 10 år sedan och ej återmonterad efter det. Motorn startar lätt och låter bra. Främst inredning saknas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
09 OKT 11:00
75 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18812
BOHUS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 76 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
29576
04 OKT 00:33
75 000 SEK
28646
03 OKT 22:46
57 000 SEK
10580
03 OKT 22:12
56 000 SEK
13647
03 OKT 20:03
55 000 SEK
29576
03 OKT 17:52
40 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo P1800 ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Till synes helt rostfri kaross, utan några svetslagningar. Helt omlackerad för 10 år sedan och ej återmonterad efter det. Motorn startar lätt och låter bra. Främst inredning saknas."

Beskrivning

Denna bil köptes år 2014 på Pomona swap meet i södra Kalifornien av en svensk Volvo entusiast. Bilen hade varit i torrt klimat sedan ny och var helt rostfri och utan skador, Den var fullt körbar men solblekt lack och inredning (enligt uppgift vid köpet var motorn nyligen renoverad). Bilen importerades till Sverige och provkördes sommaren 2015 innan den togs till Ämteruds verkstad i Charlottenberg för teknisk översyn, service och inregistrering. Se protokoll från regbesiktningen på en av bilderna. 2016 demonterades bilen och fick en fullständig professionell hellack, utanpå, undertill och inuti. Härefter monterades hjulupphängning och motor med växellåda samt en mängd detaljer tillbaka så att bilen kunde startas och köras igen. När det kom till inredningen så avstannade projektet och därför säljs den nu som projektbil, med bara det roliga arbetet kvar.
Bilen har fått nytt innertak och nya gummilister runt rutorna. Instrumentbrädan har fått ny klädsel uppepå. Det som saknas är framför allt mattor, dörrsidor och övrigt till inredningen. Sätena är kompletta men skinnet slitet och sömmar spruckna. Trevlig bil att montera ihop till bruksskick, när man kompletterat med det som saknas. Också bra bil för att göra riktigt fin om man lägger ner mer tid på alla detaljer. Det mesta av det som saknas finns att köpa på VP-Autoparts i Fristad och Harry Hermanssons Volvodelar i Falköping. VP har även färdigsydd sätesklädsel i originalutförande som man kan montera själv. Perfekt vinterarbete för den händige.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    2015-11-25 
  • Avläst mätarställning
    217390 km 
  • Regnr
    EXJ214 
  • Chassinummer
    4945 
  • Kw / hk
    98 / 100 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    pärlvit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt direkt ifrån motorrummet, med lånad tändspole. Original tändspole är kopplad till tändningslåset men tyvärr har nycklarna förkommit under tiden i garaget så detta kan inte användas just nu. Det är dock lätt att byta till nytt tändningslås på instrumentbrädan, då denna årsmodell saknar rattlås. Bromsarna och del av avgassystemet behöver ses över. Handbromsen fungerar.
    Även nycklar till dörrlåsen saknas men om man lämnar in handtagen till en låssmed så gör de nya nycklar, enligt Volvoexperten Harry Hermansson i Falköping, som också har begagnade handtag med nycklar till salu.

  • Skick interiör:

    Instrumentbrädan ser välhållen ut. Instrumenten fungerade vid reg.-besiktningen 2015, men är inte provade nu. Innertaket är nytt. Mattor och övrig klädsel invändigt saknas. Rutan i dörren på förarsidan är av plexiglas. Behöver bytas.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin kaross och lack i originalutförande. Bilen lackades för snart tio år sedan och har sedan stått i garage.. Liten knappt synbar buckla strax under rutan på passagerardörren, se bild. Lite damm i lacken och några knappnålssmå blåsor går att hitta när man synas bilen. Kanske går att polera bort?
    Karossen lackerades 2016. Epoxygrund och lack i originalkulör utanpå och även undertill, i motorrum, i bagage och i kupén. Kromlisterna som skall sitta uppepå bakskärmarna följer med köpet
    . Likaså kofångare, men dessa är av något nyare utförande. Likaså innanmätet till grillen är av nyare modell. Emblemen med flaggorna som skall sitta på C-stolparna saknas, men finns på VP. Likaså backspegel. och övriga emblém.

  • Skick helhet:

    Bra helhetsintryck. Bilen kan med enkla medel bli färdig och användbar. Bättre förutsättningar än många andra P1800 då den aldrig varit skadad eller rostlagad samt är körbar som den står. Med de nya delar som behövs och en hel del småpill så får man en riktigt fin P1800 till nästa sommar. Dessutom i samma kulör och utförande som Roger Moore körde i de berömda Helgonet filmerna på 1960-talet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2015-11-25 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2015-11-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: (630101)
Senast godkända besiktning: 2015-12-01
Besiktigad tom: 2017-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Volvos vackra sportkupé visades 1960 och började levereras 1962. De första 5000 bilarna, till och med årsmodell 1964 tillverkades på licens av Jensen, i England. Härefter togs produktionen hem till Torslanda. 1972 ersattes kupémodellen av kombiutförandet, ES och produktionen upphörde hösten 1973, efter cirka 34.000 byggda bilar, varav 6-7000 var ES-utförande. Bilen ritades av kända seglaren och designern Pelle Petterson på slutet av 1950-talet när han praktiserade på italienska bildesignföretaget Frua. Främsta anledningen till att prouktionen upphörde 1973 var de krockkrav som började gälla i USA 1974. Volvo ansåg att bilen inte skulle se trevlig ut efter omdesign till tjocka stötfångare, då dessa skulle tåla stötar på upp till 5km/h. Mer än hälften av alla producerade P1800-bilar såldes i USA. Världens dokumenterat längst körda personbil enligt Guiness rekordbok är en Volvo P1800 från 1966, som nu står utställd på World of Volvo i Göteborg. Den har rullat 500.000 mil (3 million miles).

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Rickard Dahl

rickard@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG