Visa alla bilder
Visa film

SAAB 900 GLi Polisbil 2,0 insprutning — 1984

En äkta polisbil som har det utseende och utrustning som polisens radiobilar fick 1984.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig chans att skaffa en idag mycket sällsynt veteranpolisbil som har alla rätta detaljer och som dessutom fungerar väl som bil betraktad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
09 OKT 10:10
85 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18754
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 86 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33241
04 OKT 08:50
85 000 SEK
9390
03 OKT 19:32
60 000 SEK
1866
03 OKT 17:59
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 900 GLi?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig chans att skaffa en idag mycket sällsynt veteranpolisbil som har alla rätta detaljer och som dessutom fungerar väl som bil betraktad."

Beskrivning

Den här Saab 900 Gli:n togs i tjänst på Polishögskolan i Sörentorp i Solna 1984. Polisutbildningens bilar hade samma utrustning som vanliga polisbilar. Men medan patrullbilar normalt var i bruk bara tre år så såldes den här bilen ut först efter åtta år. Mätaren stod då på 5 000 mil. När polisbilar säljs så avrustas de och all polisutrustning tas bort. Efter några ägarbyten köptes den år 2020 av en polisbilsentusiast som återställde den till utseende som den haft som polisbil och försedde den också med all polisutrustning. Den blågulsvarta stripen som sattes på var New Old Stock, NOS från 1980-talet medan texten polis på dörrarna fick nytillverkas. Utrustningslistan är lång och innefattar bland annat blåljusramp, polisradio Ericsson C-602, framkastningsskydd, hållare för polisutrustning i framdörrarna och en extra backspegel på passagerarsidan. Till bilen ingår också mer lös utrustning som polisspade, två batonger, fyra handklovar, anropsförteckning, taxikarta, fyra trafikmanschetter, fyra ficklampor, tält, spade, sopkvast, böteshäfte, två förbandslådor, språknyckel, brandsläckare, Hepatit-C serum och facklor. Alla de här detaljerna är idag eftertraktade i samlarkretsar.

Bakskärmarna lackerades om när den återställdes till polisbilsutseende men i stort sett är den i originalskick och som före detta polisskolebil har den därför en del battle scars både på karossen och i kupén men i huvudsak är det en mycket prydlig bil.

År 2023 kom polisbilen till sin nuvarande ägare och han vill nu vill minska på sin bilsamling. Den är kontrollbesiktigad och godkänd i september 2025.

I Sverige får privatpersoner äga gamla polisbilar men sedan 2017 finns en lag till ”skydd för vissa polisiära kännetecken på motorfordon”. Det innebär att man normalt måste täcka för ordet polis när den är ute i trafik. För att få visa upp bilen vid fotografering, bilträff, filminspelning eller liknande krävs ett tillstånd från polismyndigheten. Det tillståndet är personligt så det är upp till den nye ägaren att söka och få det. Magnetskyltar för användning att täcka ordet polis följer med vid köpet.

Med bilen följer också Saabs polisinstruktionsbok och en servicebok som dock inte är ifylld. Det finns också en pärm med olika former av dokumentation. Saaben har deltagit vid flera bilutställningar och en pokal från Classic & Dream cars medföljer. Den har också varit med i ett stort reportage i Saab Cars Magazine och pryder omslaget till boken Saabs polisbilar där den också syns i kapitlet om Saab 900. Både tidningen och ett av författaren signerat exemplar av boken medföljer vid köpet. Två uppsättningar nycklar finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-11-05 
  • Avläst mätarställning
    124 333 km 
  • Regnr
    BUJ162 
  • Chassinummer
    AM46JXE1032996 
  • Kw / hk
    87 / 118 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startade och gick bra vid provkörningstillfället. Motor, automatlåda, bromsar och fjädring fungerade som de skulle. Eldetaljer som kupéfläkt och vindrutetorkare fungerade. Polisens analoga kommunikationsradio är inkopplad. Trippmätaren fungerar inte och milmätaren står idag på 12 433 mil men enligt ägaren så kan mätaren ibland stå varför den siffran är osäker.

  • Skick interiör:

    Interiören bär spår av användningen som polisbil. Innertaket har flera olika märken och har släppt lite i framkant. Beklädnaden vid en av de bakre takstolparna har en skada och på passagerarsätet finns två små hål.

  • Skick exteriör:

    Karossen har flera repor och små bucklor men ytterst lite rost, titta till exempel på bilderna som visar dörrarnas undersida. Troligen har en genomföring för kablage till takbågen tätats med en gummiliknande massa på den högra bakre takstolpen. Den bakre stötfångaren saknar en list. Stenskott finns i vindrutan men inte i siktfältet.

  • Skick helhet:

    Det är inte ofta en äkta polisbil från 1980-talet finns på marknaden och att den här bilen i stort sett är original och bär spår av sin tjänstgöring gör den än mer intressant. Trots den stora mängd Saab 900 som byggdes så är det här idag en extremt ovanlig bil. Varken i Polismuseets fordonssamling eller på Saab Car museum finns någon Saab 900 med den så kallade hockeyklubbsdekoren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-02-11
Ursprungsbesiktning: 1984-05-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-11-05
Senast godkända besiktning: 2025-09-23
Besiktigad tom: 2027-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Den första generationen Saab 900 är inte bara märkets mest tillverkade modell, det blev också en mycket vanlig syn som polisbil under många år i Sverige. Det var med föregångaren Saab 99 som märket etablerade sig som polisbil och nu kunde polisen byta till den nya modellen direkt när den började tillverkas 1979. Vid den här tiden hade vanliga patrullbilar normalt sedankaross och därför breddades Saab 900:ans arbetsområde som polisbil när en sedanversion kom som 1981 års modell.

Den svenska polisens patrullbilar hade haft en svartvit lackering i flera decennier när Rikspolisstyrelsen 1984 genomförde en reform. Med helvita bilar som var försedda med en flerfärgad stripe så skulle man spara pengar, både vid inköp och när bilarna var uttjänta och skulle säljas ut då man skulle slippa lackera om dem var det tänkt. Det nya utseendet skulle också förändra polisens image, man skulle visa att man var en mer modern och öppen organisation. Därför stod ordet polis i det som då kallads för ett data-typsnitt. Bokstaven P var öppen i bakkant för att symbolisera att polisen blivit en mer öppen organisation. Den nya polisbilsmålningen kom att kallas för hockeyklubban, för det nya brevpappret med samma färgfält såg ut som en sådan. Bland poliser blev det nya utseendet på radiobilarna snabbt impopulärt, man syntes inte längre i trafiken och besparingen uteblev då stripen ofta gick sönder men lämnade samtidigt spår i lacken så man behövde ändå måla om polisbilarna när de skulle avrustas. Därför kom redan 1989 en ny polisbilsmålning i blått och vitt där ordet polis syntes tydligt. Samma år började den svenska polisen att köpa in den nya Saab 9000 CD som patrullbil men Saab 900 fortsatte att tillverkas till och med 1993.

Saab 900 i polisbilsutförande blev också en exportframgång. Det fanns inte bara i Sverige och Finland utan också i polisens tjänst i bland annat Dubai, Ryssland, Taiwan, Oman och USA.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG