Visa alla bilder
Visa film

BMW 325iX E30 — 1986

Rallybil i gott skick med historik från Svenska rallyt när den var ny.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Byggd som rallybil från början och kan fortsätta att köras i Nationella klassen eller ta steget över till att bli historisk rallybil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
09 OKT 12:00
10 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18706
ÅTVIDABERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 190 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 11 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
20079
03 OKT 18:49
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 325iX?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Byggd som rallybil från början och kan fortsätta att köras i Nationella klassen eller ta steget över till att bli historisk rallybil."

Beskrivning

År 1988 körde Jan Sellholm och co-drivern Christer Petterson den här BMW:n i Svenska rallyt och slutade då på en 18:e plats totalt. Jan Sellholm är i motorsportkretsar känd för att ha startat företaget Sellholm Tuning. Enligt den nuvarande ägaren så var bilen fabriksbyggd som tävlingsbil. Den var från början en 325iX – alltså fyrhjulsdriven men har senare byggts om till enbart bakhjulsdrift. Svenska Bilsportförbundets beslut om att tillåta bilen i Nationella klassen som en bakhjulsdriven 325i finns dokumenterat och medföljer bilen. I fordonspärmen finns också andra dokument som rallybilens vagnbok. BMW:n är registrerad som rallybil med de regler som då gäller för brukande på väg. Före nästa tävling måste den genomgå en A-besiktning. Det är också möjligt att klassa om den till Appendix K. För att den ska bli en historisk rallybil så måste dock några saker ändras, det är bland annat bakljusen som får bytas, vingen tas bort och den stora extra varvräknaren kan inte heller vara kvar. Eftersom den varit en rallybil sedan ny så är också miltalet lågt, idag står mätaren på 3 930 mil. Med bilen följer dörrar och en baklucka som reservdelar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1986/1986 
  • Första registreringsdatum
    1986-11-14 
  • Avläst mätarställning
    39 308 km 
  • Regnr
    MJS822 
  • Chassinummer
    AB710700947765 
  • Kw / hk
    127 / 173 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går mycket väl i motor och drivlina. Den har en ny generator. Inga nycklar eller lås finns utan istället används startknapp. Bränsletanken fylls på från bagageutrymmet och där finns också startbatteriet.

  • Skick interiör:

    FIA-klassade Sparcostolar sitter på plats liksom en Luisisportratt. En fullbur finns i kupén och co-drivern har en Rallye Scout 3 till sin hjälp.

  • Skick exteriör:

    Från början var BMW:n vit men har idag en stark orange karosskulör. För att vara en rallybil är det ändå bara ett fåtal repor och småskador som syns på karossen. Den verkar inte ha rostskyddats under men med den begränsade användning som bilen haft så är den rost som finns i underredet begränsad.

  • Skick helhet:

    En rallybil som klarat livet fint i 28 år – både maskinellt och till det yttre! Den har därför mycket kvar att ge, men det blir upp till den nye ägaren att välja väg i form av rallyklass.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-06-04
Ursprungsbesiktning: 1986-11-13 (regbes) (Ombes:19980526)
Datum i trafik första gången: 1986-11-14
Senast godkända besiktning: 2003-06-13
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 19

Fakta om modellen

Redan 1976 började BMW arbetet med att utveckla den andra generationen 3-serie. Medan den första generationen med internkoden E21 alltid hade två dörrar så skulle den nya som kallas E30 finnas i fler karossversioner. Jämfört med föregångaren fick E30 en sju millimeter förlängd hjulbas och en tre centimeter kortare kaross. Det gav bra förutsättningar för karossens proportioner och den form som designavdelningen ledd av Claus Luthe tog fram.

Som årsmodell 1983 lanserades E30-generationen. Till en början fanns fyrcylindriga 316 och sexcylindriga 320i och 323i. År 1985 kom 325i som ersatte 323i och nu lanserades också fyrhjulsdrivna 325iX. År 1991 ersattes den vanliga sedanmodellen av den nya generationen E36 men kombin Touring och cabrioletmodellen fortsatte att tillverkas fram till 1994. Totalt byggdes 2,3 miljoner exemplar av BMW 3-serien generation E30.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åtvidaberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG