Visa alla bilder
Visa film

Porsche 924 — 1977

Lågmilad Porsche som stått undanställd hos samlare sedan 1998. Har klarat sig mycket fint från rost och solblekning då den alltid varit garageförvarad.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket välvårdad bil som inte använts på många år, är trots det regelbundet servad och varmkörd. Behöver en översyn av bromsar och el samt besiktning för att bli helt körklar. Har endast rullat 9500 mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17587
TORMESTORP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 924?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket välvårdad bil som inte använts på många år, är trots det regelbundet servad och varmkörd. Behöver en översyn av bromsar och el samt besiktning för att bli helt körklar. Har endast rullat 9500 mil."

Beskrivning

Bilen köptes i detta skick 1998 av en god vän till nuvarande ägare. Han hade en mindre bilsamling och den kördes mycket sparsamt. När han gick bort 2012 så ärvde frun Porschen och sålde den sedan vidare till nuvarande ägare.

Han har en fin samling bilar och den ställdes in bland övriga fordon i torra lokaler. Den har inte använts men startats upp med jämna mellanrum och varmkörts. Vidare har han gjort regelbunden service och även bytt kamrem.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1977/1977 
  • Första registreringsdatum
    1989-10-12 
  • Avläst mätarställning
    95011 km 
  • Kw / hk
    92 / 125 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil / Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint och har servats med kamremsbyte. Bromsar bak skrapar, förmodligen har ett bromsband släppt. En varningslampa för belysning på instrumentpanelen lyser trots att alla lampor fungerar.

  • Skick interiör:

    Original inredning i fint oslitet skick, endast en söm i förarsätet har gått upp. Det finns även ett par minimala sprickor framför ratten på instrumentpanelen. Trevligt med en Blaupunkt stereo från tiden.

  • Skick exteriör:

    Originallack i ett fint oblekt skick. Har lite skav på stötfångaren vänster bak samt något enklare angrepp i dörrarnas nedre hörn. Däcken har inga torrsprickor men är gamla, sitter på fina originalfälgar.

  • Skick helhet:

    En mycket eftertraktad Porsche i ett orört skick som är väl värd att bevara i detta skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-08-20
Ursprungsbesiktning: 1987-07-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-10-12
Senast godkända besiktning: 1993-06-03
Besiktigad tom: 1995-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 10

Ägarens kommentar

Jag köpte bilen till min samling 2013-08-06, den har inte brukats på 26 år men jag har under tiden bytt följande: Kamrem Halvsats avgassystem Broms belägg fram Olja och filter Luftfilter Bränslefilter Tändstift, brytare och kondensator Säljer bilen nu för jag behöver mer plats i garaget till övriga bilar i samlingen.

Fakta om modellen

Porsche 924 är en 2+2-sitsig sportbil som tog över den roll Porsche 914 haft. 924:an blev en stor framgång och räddade företaget Porsche från finansiell kollaps. 924 mognade till 944 som växte till 968.

Porsche 924 utvecklades hos Porsche i samarbete med Volkswagen/Audi och var tänkt att bli flaggskeppet hos Audi. Porsche designade inte bara kaross och inredning utan även chassi och drivlina. Den enda kravet från VW/Audi var att drivlinan skulle passa den existerande tvålitersmotorn från Audi 100 och Volkswagen LT. VW/Audi fick dock kalla fötter i samband med oljekrisen och sålde hela projektet till Porsche.

924:an blev snabbt känd som en välbalanserad bil att köra. Motorjournalister skrev att det var den mest hanterbara Porschemodellen från fabriken någonsin. Det enda klagomålet var om den ringa motoreffekten (125 hk) men kritiken tystnade då modellen 924 turbo släpptes (även känd som Porsche 931).

924 turbo är utseendemässigt lik 924, men få delar är utbytbara mellan dessa två modeller; bland annat utvecklade Porsche ett nytt chassi, monterade ventilerade skivbromsar runtom samt designade en ny motor där endast gjutningen av blocket var kvar av 924-motorn. 924 turbo blev dock kortvarig eftersom den blev mycket dyr, priset men även prestanda var i samma klass som 911.

Porsche 944 är en utveckling av 924:an med en av Porsche egenkonstruerad helaluminium-motor kombinerat med något förenklat chassi från 924 turbo. Porsche 944 byggdes parallellt med 924 där modellen 924S fick en nedtrimmad version av 944-motorn. Det visade sig att 924S var snabbare i både acceleration (p.g.a. lägre vikt) och toppfart (p.g.a. bättre aerodynamik) än 944 med samma motoreffekt.

Porsche 968 blev den sista modellen som utvecklades från 924:an.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tormestorp

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG