Visa alla bilder
Visa film

Piaggio Vespa GL 150 VGL1T — 1956

Rolig och pigg klassiker med en uppgraderad maskin som i sig gör en 68-årig scooter till ett fordon som funkar fint i modern trafikrytm.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Femtiotals-scooter med en fin potential och körglädje för ytterligare entusiastisk förfining eller för ett sommarbrukande med en extra rolig knorr och krydda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
36 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17637
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa GL 150?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Femtiotals-scooter med en fin potential och körglädje för ytterligare entusiastisk förfining eller för ett sommarbrukande med en extra rolig knorr och krydda."

Beskrivning

Högst sannolikt nylevererad i Sverige som 1957 års modell. 1992 återregistreras den, förmodligen i Sörmland, och får sin nuvarande registrering som 1956 års modell då den tillverkades det året. Fordonsregistret är inte alltid en sanningssägare. Scootern är en 1957 års modell, oavsett vad som står i registret. De senaste 13 åren har den funnits i Göteborgsområdet. Den nuvarande ägaren köpte scootern för 10 år sedan och monterade så småningom den modernare och lite trimmade motorn som sitter i nu. Den hittade han genom den aktiva vintage scooterscenen som finns i Sverige och även i våra grannländer. Senaste och sista besiktningen gjordes 2018-08-01.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    1992-05-08 
  • Avläst mätarställning
    18 826 km 
  • Kw / hk
    4 / 5 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Modernare motor, en Vespa PX125 från 1987 monterad med en adapter och kryddad med en 177 cm3-cylinder från Polini, 60 mm longstroke vev med anpassad topp, Dellorto PHBH förgasare och SIP Road ljuddämpare. Bra vrid och fin effekt. Motorn har en rejshistorik från tiden när Svenska Scooterklubben arrangerade vintage scooterracing på kartingbanor. Just nu är luftfiltret demonterat för en friare andning, men att bestycka rätt med luftfilter monterat är att rekommendera. Frambromsen behöver justeras för lite mer bett och ett tidigare ingrepp.

  • Skick interiör:

    Bra singelsadlar, den bakre är omklädd med någon ljusare vinyl (överbliven klädsel till Land Rover) och ryggstödsramen är lackad i vitt.

  • Skick exteriör:

    Garagelackerad med olika finish på ytorna och några rinningar, men ändå med ett presentabelt yttre och en bruksvillig attityd. Nyare Michelin S83 däck med vintage mönster för rätt utseende.

  • Skick helhet:

    Lite busig uppenbarelse, men också en klassisk look. Den kan accentueras ytterligare med några små kosmetiska åtgärder som emblem, lackbehandling, kanske en sänkning bak, ett centralstöd och en nytillverkad kickarm med ett äldre utseende.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-08-01
Ursprungsbesiktning: 1992-05-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1992-05-08
Senast godkända besiktning: 2018-08-01
Besiktningsberiad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

I Sverige kallades de Touring, en populär vardagsscooter för femtiotalets trafik. Namnet tog den svenska generalagenten förmodligen från den tyska marknaden där modellen hette Touren. Modellen sålde bra här och de tillhör en kategori från varumärket som inom entusiastkretsar kallas wide frame. Alla scootrar från Piaggio före 1958 kan definieras av det epitetet. Efter 1958 är alla stora Vespa-scootrar från Piaggo en large frame, det vill säga från Popolino, 150GL och GS160 till den sista modellen av PX125/150/200, ända fram till 2017. Men, som ett undantag, tillverkades den sportiga modellen GS150 (en wideframe) fram till 1961. Naturligtvis finns även begreppet smallframe och de modellerna är följaktligen också en mindre konstruktion som innefattar mopedscooters och lättare hojar på 90-125 cm3.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG