Visa alla bilder
Visa film

Lincoln Continental Mark V Landau — 1960

Lincoln Continental Mark V var en av de största och pampigaste bilarna 1960. Extrautrustad med continental kit är den ännu flådigare.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Pampigare än Cadillac och coolare än de flesta lyxbilar. Lincoln i bra bruksskick med imponerande längd på dryga 5,7 meter. Körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
141 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17643
DOROTEA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lincoln Continental Mark V Landau?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Pampigare än Cadillac och coolare än de flesta lyxbilar. Lincoln i bra bruksskick med imponerande längd på dryga 5,7 meter. Körklar."

Beskrivning

Ägaren bor i Dorotea och har ägt bilen i 3 år, men känner att sommaren är för kort i norra Sverige för att hinna njuta av bilen. Bilen importerades till Sverige 1995 och har därefter haft 11 registrerade ägare, inklusive bilhandlare. Senaste godkända besiktning hos bilprovningen var 2018, bilen är numera undantagen periodisk kontrollbesiktning samt skattebefriad enligt de svenska veteranreglerna. Bilen är original utrustad med air-condition/luftkonditionering. Tyvärr är inte anläggningen komplett. Vi har sett att kompressorn saknas, vad som ytterligare behövs kompletteras för att få igång luftkonditioneringen vet vi inte. Bilen är utrustad med hastighetsmätare graderad i miles. Mätaren visar 4 505 miles, vi känner inte till total körsträcka. Till bilen medföljer reservhjul och domkraft samt 1 uppsättning nycklar. Original instruktionsbok saknas.

Detta är en distansauktion där uppgifterna om bilens skick samt bilder kommer från ägaren. BWA har inte besiktigat eller provkört bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1996-05-31 
  • Avläst mätarställning
    4 505 miles 
  • Kw / hk
    231 / 314 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Polaris white/ Deerfield green metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med bigblock V8 motor på 430 cubic inch (7.0 liter) med uppgiven effekt på 314 hästkrafter samt 3-stegs Turbo-drive automatlåda. Enligt ägaren lättstartad med jämn och fin gång. Går fint på vägen. Air-condition saknar vissa delar, bland annat kompressor. Två fönsterhissar behöver översyn, höger framruta och bakre rutan. Man hör att elmotorerna låter men inget mer händer.

  • Skick interiör:

    Sliten framsoffa med hål i tyget, fin för övrigt. Snygga dörrsidor och innertak. Se bilderna.

  • Skick exteriör:

    Ägaren uppger att lacken är i bra skick med endast mindre stenskott och märken. Krom är i bra bruksskick. Tyvärr har ogärningsman repat bagageluckan cirka 30 cm lång repa. Se bild. Nya däck med vit sida monterade 2024. Ett Lincoln-emblem trasigt.

  • Skick helhet:

    Lincoln Continental med bra helhet. Här extrautrustad med continental kit, utanpåliggande reservhjul. Anmärkning på framsoffans klädsel och några elhissar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-02-11
Ursprungsbesiktning: 1996-06-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-05-31
Senast godkända besiktning: 2018-07-28
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Lincoln Motor Company bildades 1917 för på statligt kontrakt tillverka V12 Liberty flyplansmotorer som användes under världskriget. Efter krigsslutet 1918 byggde man om Lincoln-fabriken och började tillverka bilar istället. 1922 hamnade Lincoln på obestånd och köptes av Henry Ford.

Ford behöll Lincoln som ett eget lyxigare bilmärke under moderbolaget Ford Motor Company. Om vi snabbspolar fram till 1958 så införde Ford en gemensam plattform för sin Mercury-Edsel-Lincoln (M-E-L) division. Man införde något som kallades Unibody. En ny modern look med självbärande kaross. Det visade sig bli mycket höga utvecklingskostnader för att ta fram och tillverka unibodyn. Såpass dyrt att Lincoln gick back 60 miljoner dollar (i dåvarande värde) mellan 1958 och 1960. I gengäld hade Lincoln under samma tidsperiod några av bilvärldens största, längsta och coolaste bilar. 1960 blev sista året med den stora och massiva karossen. 1961 krympte man ner måtten på Lincoln för att minska produktionskostnaderna. 1960 såldes totalt 24 820 Lincoln. De populäraste var Mark V Continental-serien som såldes i 11 096 exemplar.

Den mest populära varianten av Mark V var Landau hardtop sedan, med 6 604 exemplar. Cabriolet var näst mest populär, med 2 044 sålda exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Dorotea

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG