Visa alla bilder

Volkswagen Typ2 T2 Camper 2,0/70hk — 1975

Original campingbuss, undanställd och inte trafik sedan 1987. Rullande renoveringsobjekt med en bra kaross, inredning och en defekt motor. Alla handlingar från USA-importen för registrering i Sverige medföljer.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Hel och fin bil som behöver teknisk översyn av bromsar och motorrenovering/motorbyte efter ett längre stillestånd."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
51 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16575
BOHUS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ2 T2 Camper?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Hel och fin bil som behöver teknisk översyn av bromsar och motorrenovering/motorbyte efter ett längre stillestånd."

Beskrivning

Den köptes 2015 i norra Kalifornien av en svensk VW-samlare. Bussen hade bara haft två ägare och rullat i södra Oregon sedan ny. Den är uttagen oktober 1975 och ställdes av i december 1987 enligt handlingarna. När bussen såldes i USA 2015 uppgavs att den ställts undan på grund av missljud i motorn. Tanken har varit att renovera motorn här i Sverige och sedan göra en registreringsbesiktning, men den har blivit stående oreparerad i åtta år. VW-bussen har varit byggd som campingbuss sedan ny. Den vita lacken Pastellweiss VW L90D är original och enligt uppgift har den fina lackerade dekoren också suttit på sedan från nyleverans. Modellen, som är en så kallad panelbuss, är extra trevlig som campingbuss då sidorna är täckta. Detta utförande är idag mer sällsynt och har för många ett högre samlarvärde än en vanlig buss med fönster. Bilen är utrustad med AC och farthållare med osäkra funktioner. Den har gått 34 000 amerikanska miles under de 12 år som bilen användes. Detta motsvarar runt 6 000 svenska mil. Med tanke på hur detaljer på bilen är slitna och att det varit ett fritidsfordon kan mätarställningen stämma, samtidigt kan det vara 134 000 miles vilket då motsvarar 20 000 svenska mil, men det känns också mindre sannolikt på 12 aktiva år.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-11-11 
  • Avläst mätarställning
    34009,6 miles 
  • Kw / hk
         / 70 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen rullar lätt, men startar inte. Behöver en allmän teknisk översyn och reparation av motorn. Det enklaste är att sätta in en 1600-motor från en vanlig 1302/1303-bubbla. En sådan motor passar direkt på bussens växellåda. Batteri saknas. Säljs som reparationsobjekt.

  • Skick interiör:

    Orörd originalinredning, men framsäten omklädda. Tillhörande kapell/förtält följer med ,men skicket har inte kollats. Stenskott i vindrutan. Värmare demonterad liksom vattentanken. Fällbart baksäte.

  • Skick exteriör:

    Patinerad originallack med lackad dekor som suttit på sedan bilen var ny. Hippiefeeling från sjuttiotalet på dekoren. Stenskott i vindrutan. Bilen har fått nya fälgar och däck i Sverige. Ytrost från stenskott och sliten lack. Ingen rost på bärande delar. Buckla på skjutdörren och på höger hörn baktill (bilder). Två större stenskott i framrutan, se bild. I övrigt ett bra objekt för en renovering till nyskick med bara ytrost och den har aldrig varit svetslagad tidigare.

  • Skick helhet:

    Orörd sedan sin storhetstid på sjuttiotalet med tillhörande hippietolkningar och camperliv. Plåtmässigt i bra skick, rolig att använda som grund till en råare renovering eller som en finrenovering till original. Säljs som reparationsobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Bilen uttagen i oktober 1975 i USA, i Rogue River i Oregon, strax norr om Kalifornien.
Avställd december 1987.
Bilen är intullad och klar i Sverige, kom till Sverige december 2015.
Originalhandlingar för inregistreringen i Sverige medföljer köpet.(USA-Title oc tullsedel mm medföljer)
Köpare får själv anmäla bilen till Transportstyrelsen och göra registreringsbesiktning, efter att motorn reparerats.

Fakta om modellen

T2 bussen kom 1968 och byggdes till 1980. T2 var en Face-lift och modernisering av den första bussen (T1) och blev en störsäljare över hela världen. Den stora skillnaden var att fronten förlängts framåt, med bättre fjädring, styrning och säten samt välvd vindruta (därför kallas modellen Bay-Window eller bara Bay, i USA). Detta gjorde att förarutrummet blev betydligt mer bekvämt. Bilen fick också större rutor, men eftersom detta är panel-van modell med plåtsidor på skåpet så syns inte det. I början av 197-talet fick modellen större stötfångare och blinkersen fram flyttades upp samt bakljusen blev större. Detta utförande kallas Late-Bay och känns igen på plattare navkapslar och fälgar med runda hål i runtom.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG