Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9000 CSE 2,0 turbo — 1997

Jubileumsmodell i ett användarvänligt skick med få ägare och en fullt dokumenterad historik, både bland ägare och service.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Prisvärd Saab-historik och trevligt utrustad med en relativt lätt åtgärdslista för entusiasten."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
32 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16142
VARBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9000 CSE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Prisvärd Saab-historik och trevligt utrustad med en relativt lätt åtgärdslista för entusiasten."

Beskrivning

Den levererades ny av Jikab Bil AB i Borås till den trogne Saab-mannen Stig Svedberg i Dalstorp som efter ett år insåg att det skulle presenteras en helt ny Saab-modell, 9-5. Svedberg åkte till handlaren där han hade köpt bilen och menade att "har du sålt en gammal bil till mig, jag ville ju ha en ny!". Så blev det, Svedberg fick en ny 9-5:a och den nuvarande ägarens farfar köpte jubileums-9000 CSE:n, då med drygt 1 000 mil på mätaren. Sedan dess, 1998, körde han normalmycket och skötte servicen någorlunda bra inom serviceplanen. 2012 ärvde hans son bilen och 2017 tog nästa generation över. Pappa och sonson har tillsammans kört runt 4 000 mil och även servat bilen regelbundet. Idag står bilen återigen hemma hos den andra generationen i ägarlängden.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1997/1997 
  • Första registreringsdatum
    1996-12-12 
  • Avläst mätarställning
    196 620 km 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och låter Saab-rätt, och lådan växlar som den ska. Bilen fick sin senaste service 2020 och har rullat knappt 100 mil sedan dess. AC:n hade ingen kylande funktion vid dokumentationen.

  • Skick interiör:

    Skinnklädsel i bra skick, men behöver som så många andra skinnklädslar en ordentlig rengöring, smörjning och en eventuell infärgning. Inga pixelfel på displayerna och innertaket har klarat sig bra.

  • Skick exteriör:

    Originallack i ett använt skick vars intryck går förhöja med några lackåtgärder och detaljarbete. Det finns stenskott på motorhuv och främre stötfångare tillsammans med lacksläpp. Emblemen har tappat färgen. Liten rostanvisning vid Det sitter vinterdäck på som antagligen har använts som sommardäck. Det finns inget som heter allround-däck. Ett bra råd är därför att slänga dem, montera riktiga sommardäck och entusiastköra bilen på sommaren.

  • Skick helhet:

    En rolig 9000 som med förhållandevis enkla medel kan bil presentabel youngtimer; lackera stötfångare och motorhuv, fixa nya emblem och byt till riktiga sommardäck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-12-24
Ursprungsbesiktning: 1996-12-09 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1996-12-12
Senast godkända besiktning: 2022-10-14
Besiktigad tom: 2023-12-31
Årsskatt: 2199 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Saab 9000 tillverkades i två generationer mellan 1984 och 1998. Det var den första Saaben med tvärställd motor sedan Saab 92. Arbetet med 9000 hade startat redan 1974 som ersättare till 99. När samgåendet mellan Saab och Volvo sprack agerade Saab och inledde samtal med Fiat-ägda Lancia, vilket ledde fram till Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164 – alla med samma chassi och många gemensamma komponenter.

När 9000 började säljas fanns ett motoralternativ: en fyrcylindrig tvålitersmotor med turbo och 175 hk. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Saab 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge tvåa i svensk försäljningsstatisktik efter Volvo. 9000 var redan från första början en viktig modell som kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998 då 9-5 tog över.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Varberg

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG