Visa alla bilder
Visa film

McLaren GT 4,0 V8 — 2020

"McLaren GT ger föraren allt man kan önska - "Körkänslan är magisk" så skrev Teknikens Värld när modellen kom 2019. Här ett exemplar i nyskick, som bara gått 940 mil.

Mikael Johnn
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Fantastisk bil med grym körglädje och förvånansvärt bra komfort. Har aldrig varit omlackad eller haft några skador. Felfritt yttre och inre. Nyservad vid 900 mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 600 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16586
LÖDDEKÖPINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande McLaren GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mikael Johnn
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Fantastisk bil med grym körglädje och förvånansvärt bra komfort. Har aldrig varit omlackad eller haft några skador. Felfritt yttre och inre. Nyservad vid 900 mil."

Beskrivning

Denna bil är tillverkad i december 2020 i England och är enligt modellkoden specad för tyska marknaden. Den importerades till Sverige i mars 2021 av aukt. Bentley återförsäljaren Automotion ab på Lidingö i Stockholm. Bilen såldes sedan ganska omgående till en privatperson i Åkersberga. Härefter har den ägts av ett par bilhandlare och finansbolag innan den i mars 2022 såldes till nuvarande ägare. Den hade då gått knappt 800 mil. Nuvarande ägare, en bilentusiast utanför Helsingborg har kört 140 mil med bilen och säljer den ny av hälsoskäl, efter en skidolycka.
Vi har granskat bilen i alla detaljer och hittar inget att anmärka på. Inte en repa eller stenskott går att finna (front och utv. handtag mm är folierade med klar, osynlig stenskottsfilm PPF, monterat i Sverige). Däck och fälgar är felfria. Inga skrap på underredet. Inga skav på inredningen. Den har alltid stått i garage och aldrig körts på blöta eller smutsiga vägar. Nybilskänslan är påtaglig.
Bland utrustningsspecen kan nämnas GT-Body Style, karbondetaljer. Paint Ludus Blue, Electrachromic roof, Sports Exhaust. Titanium Finisher, Luxe Design Jet Black, Jet Black Leather inside, B and W Audio System. Vehicle spec German, Ext floor mats, Parking sensors and camera, Alarm, Vehicle tracking system, Vehicle lift med mera.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2020/2020 
  • Första registreringsdatum
    2021-03-31 
  • Avläst mätarställning
    9414 km 
  • Kw / hk
    456 / 620 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Blåmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen fick en leveransservice när den kom till Sverige i mars 2021. Sedan har den mest stått som utställningsbil. Nu nyservad vid 920 mil 2023-09-30 hos Lamborgini i Malmö. Inga anmärkningar. Originalhandlingar medföljer.

  • Skick interiör:

    Inga anmörkningar. Läder på insteg, ratt, säten mm utan skav.

  • Skick exteriör:

    Vacker mellanblå metallic kulör med fint skimmer. Svarta GT-body detaljer. Blanksvarta lister. Inga anmärkningar på någon detal och har aldrig funnits.

  • Skick helhet:

    Fantastisk bil som lovordats i press, både för sin prestanda, ombonade interiör, köregenskaper och komfort. Betydligt mer sportig än vad man kan vänta sig av en GT vagn men också betydligt mer komfortabel och körbar än jämförbara andra supersportbilar. En supersportbil som kan användas året runt och där man också får med sig några väskor i både front- och akter bagageutrymmen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-10-13
Ursprungsbesiktning: 2021-02-12 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2021-03-31
Senast godkända besiktning: 2021-03-08
Besiktigad tom: 2024-03-31
Årsskatt: 17960 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Ägarens kommentar

Uppgift från ägaren: "På grund av avtal med säljande företag i Helsingborg, om finansiering och service, har bilen varit registrerad på säljföretaget fram till september 2023, men jag övertog bilen i mars 2022".

Fakta om modellen

Det här är nytt! (artikel från Teknikens Värld december 2019).

Motor: Dubbelturboladdad V8 på fyra liter som i grunden är samma som för McLaren 720S. Motorn i GT är dock inte bara en nedtrimmad motor, utan är byggd för att ha en mer vridstark karaktär med motordelar unika för GT.
Utrymme: 420 liter bak och 150 liter fram är väldigt mycket för en sportbil.
Infotainment; GT har McLarens senaste system som är fem gånger snabbare än det gamla. Enkelt och bra.
Klicket i mekaniken när jag trycker till växlingspaddeln i aluminium får mig att känna något jag sällan känner i bilar. Det urfrästa stycket är i sig något jag skulle kunna vila ögonen på i timmar, men det är det där klicket som omedelbart följs upp av en ny tonart bakom ryggen som fyller kroppen med en ovanlig känsla. Att känna sig ett med bilen. På riktigt. In i hårnålen rappar det till våldsamt vid varje nedväxling och varvtalet är högt när jag i utgången stämplar fullt på tvåans växel. Det tar några millisekunder innan turbotrycket är som det ska och alla 620 hästkrafterna vaknar till liv. Att accelerationen är magvridande känns överflödigt att tillägga men ändå är 0-100 km/h på 3,2 sekunder obligatoriskt att nämna. Mer imponerande är 0-200 km/h som går på nio sekunder blankt. Turboladdningen gör sig till känna lika väl för mitt innanmäte som för öronen, uppladdningen är tydligare än i någon annan bil och kvittret när gaspedalen lyfts in i böjen är utpräglat. Precisionen och den unika känslan i styrningen slår fast att McLaren GT känns som en del av kroppen. Samtidigt blir den aldrig spårkänslig eller nervös. När kurvans vinkel tilltar och däcken närmar sig utkanten av sin komfortzon hörs ett lätt tjut. Det är en lätt understyrning som McLaren-bilen bjuder på, ett moment jag enkelt löser med högerfoten i utgången av kurvan. Antisladdsystemet i sport-läge och baken åker ut precis lagom mycket som jag känner igen från både McLaren 720S och årets segrare i bankalaset – McLaren 600LT.
Tvåan blir trean och trean blir fyran, motorljudet är högt och klangen från de två väl tilltagna utblåsen är typiskt McLaren. Inte alls lika välljudande som många andra motorer, men kraftfullt. Motorn är en pjäs att beundra oavsett om man gillar turboladdning eller inte. För effektiviteten man får är ljuvlig, och trots den linjära kraftutvecklingen blir det aldrig tråkigt. Långt ifrån, V8:an i McLaren GT drar gärna över 8000 r/min.
Nu är det faktiskt inte det här som McLaren GT handlar om, även om det är helst så jag använder en bil med den potential som GT har. Att bilen ska bete sig som en McLaren är såklart självklart, men det här är märkets mest tämjda modell hittills med komfort och praktikalitet i ett mycket högre fokus än tidigare. Ändå har jag svårt att direkt distansera GT från 600LT och 720S, vid full attack finns det ingenting jag saknar.
McLaren GT ger föraren allt man kan önska – körkänslan är magisk! Om de tre körs i direkt jämförelse upplevs med största sannolikhet större skillnader. Och om man skulle ta ut McLaren GT på banan skulle den förmodligen visa upp brister som den inte visar här på några av Frankrikes bästa vägar strax ovanför Nice. Men det är på bana GT ska vara. Att se en bil med mittmotor, 620 hästkrafter och en vikt/kraft-ratio på 2,58 hk/kg som en bil för vardagen och långa resor är svårt.
Helst kör jag med Track-läget hela tiden. Men för den del av Sveriges befolkning som faktiskt kan köpa en McLaren GT med ett pris som börjar strax över två miljoner kronor vrider jag de två körlägesväljarna till Comfort. McLaren har ett unikt system där det högra av vreden på mittkonsolen ställer läget för drivlinan och det vänstra för väghållningen. Klickar man på vreden kan man med det högra välja att växla manuellt, och med det vänstra att stänga av antisladdsystemet. Därtill har man en knapp med ordet ”Active” som helt enkelt stänger av och på vreden. Lyser inte ”Active” är bilen i normalläge.
Om McLaren GT är en bekväm bil eller inte är en definitionsfråga. För att vara en sportbil är den bekväm, men jämför med en vanlig bil framstår McLaren GT som stötig (och förmodligen bullrig på svenska vägar). Bakom ratten går jag inte miste om några av vägens ojämnheter. Men stötdämpningen är inte så hård att det gör ont i kroppen. Stolarna har mjukare stoppning och skillnaden mot skalstolarna i kolfiber som McLaren erbjuder till andra modeller är stor. Skålningen är mycket mindre och stoppningen är mjuk. Ett minus med de sköna stolarna är att jag varken får ner, eller fram, stolen som jag vill.
En viktig aspekt i vardagslivet och för långresor är bagageutrymmet. Något som rimmar dåligt med en mittmotorbil. Här har dock britterna varit finurliga och lyckats få till 570 liter bagageutrymme i den 468 cm långa bilen. Framtill ryms 150 liter vilket kan jämföras med 132 liter hos Porsche 911. Men då 911:an har svansmotor och inte rymmer någonting där bak, om man inte räknar baksätet som McLaren GT saknar, rymmer GT 420 liter under glasluckan baktill. En stor volym som kan jämföras med en vanlig bil men i McLaren är det betydligt mer svårlastad. Ändå lär du bli förvånad över hur mycket man faktiskt får plats med!
McLaren påstår förstås att GT är en GT-bil, men snarare är det här en lite bekvämare och rymligare sportbil. GT är inte lika prestandafokuserad som sina syskon, men bakom ratten finns det ingenting jag saknar. Därtill är komforten bättre än de flesta sportbilar och mängden packning man kan ha med sig är imponerande. Det här är sportbilen för dig som vill använda den alla dagar, året runt. Kanske borde britterna bygga en GT med fyrhjulsdrift för oss nordbor. I dagsläget är det bara en motor, en växellåda och bakhjulsdrift som erbjuds.
4 frågor
Tom Taylor – Global Product Manager – McLaren GT
Vilken modell är GT baserad på?
– Den är inte riktigt baserad på någon utan snarare ett hopplock av delar från 570S och 720S, men givetvis har GT mest unika delar.

Som första McLaren har GT 21-tums fälgar bak, det rimmar lite konstigt när GT ska vara er mest bekväma bil?
– Däckprofilen är samma som för en 20-tums fälg, och anledningen till att vi gick upp i storlek är helt enkelt för att GT såg lite mesig ut på 20-tum.

Har ni planer på att bygga annat än superbilar?
– Nej, jag kollade på framtidsplanen för flera år framöver innan jag åkte hit och jag kan meddela att det är sportbilar för hela slanten och absolut ingen suv.

McLaren 540C är er billigaste modell, kommer ni göra något billigare än så?
– Vi har kapacitet att bygga 6 000 bilar per år och det har vi som mål att klara med vårt befintliga utbud. Vi har varken plats eller behov av att bredda vårt varumärke i den riktningen.
McLaren GT
Pris 2019 Ca från 2?300?000 kronor + utrustning, säljs nu.
Motor Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression i.?u. Borrning/slag 93,0/69,9 mm, cylindervolym 3?994 cm3. Max effekt 620 hk (456 kW) 7?500 r/min, max vridmoment 630 Nm vid 5?500-6?500 r/min.
Kraftöverföring Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar per sida.
Bromsar Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul Lättmetallfälg. Fram: Fälgbredd 8 tum, däck 225/35 R20 Bak: Fälgbredd 10,5 tum, däck 295/30 R21.
Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 468, bredd 205 (med infällda backspeglar), höjd 121, spårvidd f/b 167/166. Markfrigång 11-13. Tjänstevikt 1?600, maxlast i.?u, max släpvagnsvikt 0. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 150 liter fram, 420 liter bak.
Fartresurser Acceleration 0-100 km/h 3,2 s, toppfart 326 km/h. Bränsleförbrukning (NEDC): Stad 1,46 l/mil, landsväg 0,87 l/mil, blandad körning 1,08 l/mil. CO2?245 g/km.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 2,22 l/mil, extra hög 1,02 l/mil, hög 0,93 l/mil, medium 1,19 l/mil, blandad körning 1,19 l/mil. CO2?270 g/km.
Garantier Nybil 3 år, vagnskada 0 år, rostskydd 10 år, lack 3 år.

Källa: Teknikens Värld 26 jan 2023.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Löddeköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG