Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 1300 (Tyskregistrerad) — 1970

Släktklenod med intressant historia. Stått på en torr loge i Värmland sedan 1975, nu framtagen och uppstartad. Förvånansvärt helt och fint originalskick.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är hel och fin både på in- och utsidan, men några skavanker finns från den långa förvaringstiden. Startar lätt och går fint men behöver service och bromsreparation samt registreringsbesiktning. Säljs med tyska registreringspapper."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
63 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15436
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla 1300?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är hel och fin både på in- och utsidan, men några skavanker finns från den långa förvaringstiden. Startar lätt och går fint men behöver service och bromsreparation samt registreringsbesiktning. Säljs med tyska registreringspapper."

Beskrivning

Bilen har funnits i släkten sedan 1974. En amerikansk kusin ville hälsa på släkten i Sverige för första gången. Han tog flyget till Tyskland, gick in hos en bilhandlare och köpte en 1970-års Volkswagen 1300. Därefter gjorde han en roadtrip genom Europa upp till släkten i Sverige. Efter att ha spenderat sommaren hos släkten i Värmland fick han skjuts till flygplatsen och bilen blev kvar i Sverige. Tanken var att komma fler gånger och hälsa på. Så blev det inte. Inledningsvis startades bilen någon gång ibland och kördes runt på släktgården. Däremellan har den förvarats i ladans loge. Sedan 1980-talet har man bara dragit runt motorn för hand varje år och bilen har varit nedställd. Till bilen medföljer reservhjul, köpehandlingar och tyskt registreringsbevis. Registreringsskyltarna på bilen är de dåvarande tyska exportskyltarna.
Mätarställningen har vållat oss lite huvudbry. Den står på 1932 mil. Dessa mätare slår runt och börjar på noll när man uppnått tiotusen mil. Bilen känns väldigt intakt och förefaller att vara i ursprungligt skick förutom den tidiga omlackeringen och nymonterade fotsteg. Bilen har i princip inte körts i trafik sedan 1974. Vi känner oss rådvilla angående körsträckan, men konstaterar att bilen var i trafik några år fram till avställningen och att mätaren kan ha slagit runt ett varv. Längre än så kommer vi nog inte.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1968-02-02 
  • Avläst mätarställning
    19320 km 
  • Kw / hk
    32 / 40 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    textil 
  • Färg
    beige 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint i motor och växellåda. Den är utrustad med 1300 cc motor på 40 hk och fyrväxlad låda. Bromsarna tar dåligt och behöver åtgärd. Däcken är från 1970-talet med torrsprickor och behöver bytas. Man har endast gjort en enklare uppstartsservice för att kunna provköra bilen. Man får därför räkna med att bilen är i behov av en service och genomgång före den tas i trafik.

  • Skick interiör:

    Det satt överdragsklädsel i bilen redan när den köptes i Tyskland 1974. Vi har försökt att lätta lite på överdraget för att se originalinredningen. Det lilla vi såg föreföll vara i gott skick, vi ville inte spräcka överdragsklädseln som har god passform, så hela originalinredningen är därför inte synad. Innetaket har klarat sig bra, det finns ett litet hål som syns på bild. Snygga dörrsidor, mattor och instrumentpanel.

  • Skick exteriör:

    Mycket välhållen kaross, bilen har förvarats på en luftig loge sedan 1970-talet. Bottenplattan rostskyddsbehandlades rejält innan nedställningen. I samband med detta demonterades fotstegen. Nu gick de inte att hitta, så nya fotsteg har monterats. Bilen har en omlackering från 1970-talet. Vi tror att det var bilfirman som sålde bilen till svenskamerikanen som lät omlackera den. Lackeringen har klarat förvaringen bra. Det finns lite ytrost i nederkant på skärmarna och på höger dörr samt lite mindre rostblåsor på några ställen på bilen. Se bilderna. Stötfångarna har fått lite rostprickar. Bilen har inte rekonditionerats mer än städning och en tvätt sedan den plockades fram sommaren 2022. Vi tror därför att den har potential att bli mycket finare med enkla medel. Under tiden på logen har någonting ramlat ner på bilen. Det finns en buckla vid höger C-stolpe. Det finns även bula på höger dörr som troligtvis uppstått samtidigt. Se bilderna.

  • Skick helhet:

    Sällsynt fint oskruvat originalskick med endast en enklare omlackering utfärd 1973. Bilen orörd mellan 1975 till 2022, endast uppstartad några gånger. Köparen får själv anmäla bilen till transportstyrelsen och registrera in den. Tyska registreringshandlingar medföljer. För tysk köpare kan dessa handlingar troligtvis användas direkt, utan registreringsbesiktning. Säljs oregistrerad på auktion utan ansvar för registreringsprocessen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Säljs oregistrerad. Köpare får själv registrera in bilen. Bilen kom till Sverige 1974 och tyska export-registreringshandlingar medföljer. De runda skyltarna på bilen är så kallade exportskyltar vilka användes fram till början av 1990-talet i Tyskland.

Fakta om modellen

VW-bubblan började säljas i Sverige 1948 och utvecklades lite varje år. I mitten av 60-talet gick man över från 1200 motor till 1300 motor. Volkswagen typ 1 är världens mest tillverkade bil. Totalt tillverkades över 21,5 miljoner bilar. 1968 kom en rad detaljförbättringar, som gav ett mer modernt utseende. dessa stod sig sedan till modellen gick ur produktion i Mexico 2003.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Arvika

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG