Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XJ-S Cabriolet V12 — 1988

En svensksåld Grand Routier med låg körsträcka, i mycket fint originalskick och klassik färgkombination.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här är det originalskick rakt igenom, där det mesta fungerar som det skall och var tänkt från början. Rostskyddad och välhållen med detaljer att åtgärda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
195 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15404
TUNGELSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJ-S Cabriolet V12?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här är det originalskick rakt igenom, där det mesta fungerar som det skall och var tänkt från början. Rostskyddad och välhållen med detaljer att åtgärda."

Beskrivning

En svensksåld vagn som har gått få mil, nu 7.644, sedan januari 1989. Trots en del ägarbyten och stillastående har den skötts och klarat sig bra genom åren. Den är rak och fin i karossen. Nuvarande ägare har renoverat bromsar med nya ok, klossar och slangar. Dessutom servad för mindre än 200 mil sedan med olja, filter, bromsvätska och glykol, samt besiktigad UA. En körklar vagn.

Originalverktyg och samtliga originalhandlingar med ifylld servicebok medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1989-01-20 
  • Avläst mätarställning
    76440 km 
  • Kw / hk
    195 / 262 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i creme, tyg mattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen framstår som väl omhändertagen och motorn spinner fint och automatlådan växlar som den skall. Bromsarna är åtgärdade och fungerar mycket bra. Däck behöver bytas och framvagnen ställas in, för optimal körupplevelse. Nu lite vibrationer och drag mot höger.

  • Skick interiör:

    Inredningen är hel och i fint skick för sin ålder med mild patina. Allt synes fungera, så även original Jaguar ljudanläggning. Något rest och sprucken träfaner vid mittkonsol mellan säten. Bagageutrymme i mycket fint skick utan färgflag eller annat som stör. Gas-stagen till bakluckan behöver bytas. Larm urkopplat.

    Säljaren är en Jaguarentusiast med garage och uppfart fyllda med dessa engelska aristokrater.

  • Skick exteriör:

    Lackering i fint skick med någon liten bula, dörrupplag. Något bubblig i bakluckans vänstra nederkant. Fina fälgar utan skador, däcken ej slitna med äldre. Glas och blankt i fint skick, dock kromsläpp upptill på strålkastarsarg förarsidan. Sufflett i helt skick med något slitage. Skyddet i fint skick. Underredet ser bra och rostfritt ut.

  • Skick helhet:

    Helheten ger ett mycket gott intryck och en det är en vagn i fint originalskick. Efter snart 35 år, finns detaljer att förbättra men det är just detaljer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-05-15
Ursprungsbesiktning: 1989-01-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-01-20
Senast godkända besiktning: 2021-09-09
Besiktigad tom: 2023-08-3
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 16

Fakta om modellen

Efterträdaren till E-typen, som presenterades 1975, hade i början svårt att ta över föregångarens ikoniska status. Delvis orättvist, för den nya XJ-S var en annan typ av vagn. Mer av en Grand Turismo, än renodlad sportbil. Säkerligen en flirt med den amerikanska marknaden. Samtidigt gjorde design och linjer att den såg ut att vara ett snabbt "landsvägslok" redan vid stillastående. Meningarna var delade men sakta men säkert blev den populär, just som en snabb och bekväm Grand Routier. V12.an som var den enda motorn som erbjöds från början var en kraftfull pjäs, om än törstig. Köparen kunde välja mellan att växla manuellt (fram tom 1979) eller med automatlåda. Manuell växellåda gjorde comeback när Jaguar även lanserade modellen med en sex-cylindrig motor på 3,6L som ett komplement till den stora motorn.

Från början var XJ-S endast tänkt som en Coupé. Det främst för att säkerhetsaspekter i USA och Europa medförde att glädjen och möjligheten att köpa och köra en öppen ny vagn, fasades ut. Som alltid är det marknaden som slutligen avgör och efter en tid efterfrågades och byggdes också enstaka öppna vagnar av XJ-S genom privata initiativ. Så i mitten av 80-talet kom en Targavariant likande BMW Bauer och Triumph Stag. Fast köparna ville ha än mer rufs i håret.

Till slut kunde man äntligen få sin XJ-S som riktig Cabriolet from årsmodell 1988.

År 1991 kom en facelift med bl.a. ett modifierat bakparti som anslöt till designen på övriga Jaguar-modeller. Då och under åren som följde blev motorerna uppgraderade, för sexan till 4,0L och för tolvan till 6,0L. År 1995 tas den senare motorn och XJ.S, nu utan bindestreck, ur produktion. Året efter försvann även den sexcylindriga varianten. Nu laddade Jaguar upp med efterträdaren XK8.

Så, om XJ-S hade en trög start, så hängde den till slut med i över 20 år och tillverkades i 115.413 exemplar. En ovanligt hög siffra för en vagn av den kalibern.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tungelsta

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG