Visa alla bilder

Saab 96 GL V4 Super — 1978

Norrlandskörd lågmilare i fint originalskick, har bara rullat 9668 mil på saltfria vägar. Bilen är besiktigad och körklar, färdig för mysiga höstturer innan vintervilan.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen har klarat sig bra från rost då den har varit Norrlandskörd tills för två år sedan. Nuvarande ägare har efter inköpet gjort en stor service. Ser inget akut som behöver åtgärdas utan klarar sig fint med löpande underhåll."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
60 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14179
LOMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
70 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman syd
Skicka meddelande

"Bilen har klarat sig bra från rost då den har varit Norrlandskörd tills för två år sedan. Nuvarande ägare har efter inköpet gjort en stor service. Ser inget akut som behöver åtgärdas utan klarar sig fint med löpande underhåll."

Beskrivning

Fint exemplar i topputförandet 96 GL av minsta Saabmodellen. Sista versionen i modellens utveckling som började 1947 och byggdes i uppdaterade versioner fram till och med 1980. Ovanligt helt och fint exemplar som gått i Norrlands inland ända tills för ett par år sedan. Orenoverad med originallack och fri från rostangrepp. Hel och snygg invändigt och fin att köra, har bara gått 9668 mil sedan ny.
Första ägaren, från Norsjö hade bilen till 2006. Härefter hamnade den i Skellefteå och under 2014 i Nordingrå, för att sedan komma till Stockholm 2019.
Hösten 2020 köpte nuvarande ägare som är Saab entusiast bilen och han gjorde en service och genomgång och har sedan brukat bilen sparsamt i sommar. Då det nu är fler objekt som lockar och garaget har begränsat utrymme väljer han att låta någon annan entusiast ta över denna pärla.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1978 
  • Första registreringsdatum
    1977-09-20 
  • Avläst mätarställning
    96680 km 
  • Regnr
    ESF790 
  • Chassinummer
    96783000491 
  • Kw / hk
    50 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-vxl 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, nyligen servad och därefter körd ca 50 mil.

  • Skick interiör:

    Mycket fin och välbevarad originalinredning. Finns en liten skada på baksätets armstöd höger sida.

  • Skick exteriör:

    Originallack i bra skick, finns lite bättrade stenskott på huven. Några dörruppslag på sidorna förekommer. Solblekta blinkersglas samt spricka i framrutans ovankant.

  • Skick helhet:

    En trevlig och användbar klassiker som tack vare sitt fint patinerade skick är en bra bil att bruka sommarhalvåret.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-10-02
Ursprungsbesiktning: 1977-08-18 (typbes) (Ombes:19770822)
Datum i trafik första gången: 1977-09-20
Senast godkända besiktning: 2020-04-20
Besiktigad tom: - 2022-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Saab 96 ritades av den kände industridesignern Sixten Sason och tillverkades av Saab mellan 1960 till 1980. Saab 96 var en vidareutveckling av Saab 93 och hade stora likheter med föregångaren, som i sin tur var en vidareutveckling av Saabs första personbil - Saab 92. Under 1967 gick man över från 2-taktsmotorer till V4 motorn. De sista två åren var modellbeteckningen för 96 GL V4 Super, då bilens motor fått några fler hästkrafter (65 Hkr) och inredning, isolering, krockskydd med mera förbättrats. Dessa bilar känns igen på de tjockare kofångarna och var toppmodellen på bilens utveckling under 20 års tid. Dessa GL-bilar byggdes ihop hos Valmet i Nystad i Finland, i samma fabrik som exempelvis Porsche Boxter monteras idag, sedan 1997). Dessa i Finlands byggda Saab-bilar är mer eller mindre handbyggda och anses därför av Saabentusister vara av högre kvalitet än de som byggdes i fabriken i Trollhättan (bland annat är alla karosskarvar tätade noga och bilarna har fått ett bättre rostskydd).
Under större delen av sin livstid tillverkades Saab 96 parallellt med kombimodellen som hette Saab 95. I Sverige kan man fortfarande finna Saab 96:or i bruksskick på vägarna, i norra Sverige då de är kända som lättkörda bilar med goda köregenskaper på vinterväglag.
Saab 96 var en mycket framgångsrik tävlingsbil, särskilt inom rally. Bland höjdpunkterna märks Erik Carlssons segrar i RAC-rallyt 1960, 1961 och 1962, Monte Carlo-rallyt 1962 och 1963. Stig Blomqvist segrade i RAC-rallyt 1971 och Svenska rallyt 1971, 1972 och 1973. Sista stora segern var Svenska rallyt 1976, med Per Eklund bakom ratten.
Riktigt fina exemplar, som denna med originallack, lite körda mil och utan rost är dock synnerligen sällsynta. Tillfälle för Saab-samlare alltså.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lomma

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-11-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG