Visa alla bilder

BMW 340-2 — 1951

En Östtysk BMW/EMW som stått på undantag, i det närmaste komplett renoveringsobjekt

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett renoveringsobjekt av ovanligt slag."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
71 300SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14169
SVEG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 340-2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett renoveringsobjekt av ovanligt slag."

Beskrivning

BMW byggd i Eisenach. Såldes ny i Östersundstrakten 1951 med registreringsanummer Z8165.
Senare vandrade den vidare till Härjedalen. 1963 hamnade den i Järvsö där den plockades ner för renovering. Det arbetet avstannade på ett tidigt stadium. Nuvarande ägare har haft bilen i åtta år men då tid inte funnits för att ta itu med bilen, så säljs den nu vidare till någon som kan ta sig an detta ovanliga projekt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
    1952-01-21 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    41 / 55 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Originalmotor isärplockad, växellåda komplett. Motorn är BMW:s berömda sexa från förkrigstiden och ansågs vara bland den tidens bästa motorer,.

  • Skick interiör:

    Originalklädsel, endast mindre skador och blivit blekt med åren. Instrumentering komplett och innertak helt.

  • Skick exteriör:

    Hel och orörd, originallack kvar. Någon buckla finns längst ner vid en skärmkant, annars verkar den rak, fin och i det närmaste rostfri. Lister och grill i gott skick.

  • Skick helhet:

    Med tanke på den stått till stor del nedmonterad i snart 60 år och alla originaldelar följt med bilen sedan dess är detta ett ovanligt fynd. Ovanlig - också bemärkelsen att det såldes mindre än 300 EMW/BMW här på femtiotalet. Idag finns få kända exemplar kvar - både här och utomlands.

Fakta om modellen

BMW eller EMW? Före kriget hade BMW:s huvudverksamhet varit förlagd till Eisenach. Efter kriget hamnade det på andra sidan järnridån.
Hos BMW i München kom man inte igång med några fordon på ett tag. Det gjorde däremot den nya Sovjetmakten i Eisenach. Man fortsatte bygga förkrigsmodellerna 326/327/328. Och sen kom 340 som var en lite moderniserad 326.
1951 lämnade Sovjet över fabriken till den nya Östtyska staten och nu hade det börjat byggas BMW i München också. För att inte blanda ihop det så döptes de östtyska bilarna om till EMW och logotypen gjordes röd och vit.
I Sverige såldes knappt 300 EMW-bilar.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG